با هوشمندی از بحران عبور کردیم/ نیازمند جراحی مهم در بودجه هستیم
کد خبر: 3849904
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
رئیس‌جمهور در نشست خبری:

با هوشمندی از بحران عبور کردیم/ نیازمند جراحی مهم در بودجه هستیم

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری با رسانه‌ها با بیان اینکه برخی پیش‌بینی‌های داخلی و خارجی تورم سه رقمی برای ایران را ارزیابی می‌کردند، اظهار کرد: خوشبختانه در ۱۸ ماه گذشته، دولت و نظام توانستند از این توطئه‌ها عبور کنند و امروز قاطعانه می‌توانیم اعلام کنیم توطئه‌ها برای آسیب جدی زدن به نظام پایان یافته است و همه اذعان دارند که از شرایط بحرانی یا شبه‌بحرانی عبور کرده‌ایم.

نشست خبری حسن روحانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور، امروز، دوشنبه، 22 مهرماه، در ساختمان نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد.

رئیس‌جمهور در ابتدا ضمن تشکر از مردم ایران بابت حضور در راهپیمایی اربعین گفت: امسال حضور مردم ایران پررنگ‌تر از سابق است و از همه نهاد‌هایی هم که در این زمینه همکاری می‌کنند تشکر می‌کنم. از دولت و ملت عراق نیز به خاطر پذیرایی از همه عزیزانی که در این مراسم حضور دارند، تشکر می‌کنم.

بحرانی که پشت سر گذاشتیم

وی ادامه داد: خوشحالم در مقطعی در خدمت اصحاب رسانه هستم که شرایط سخت سیاسی، اقتصادی و امنیتی را پشت سر گذاشتیم. دولت تدبیر و امید از آغاز دولت یازدهم در خرداد ۹۲ تا دی ۹۶ مسیری را طی کرد که همه شاخص‌های سیاسی، امنیتی و منطقه‌ای و به ویژه اقتصادی، مسیر صحیح خود را طی کرد، اما از دی ۹۶ وارد شرایط جدیدی شدیم. کبریت این شرایط ابتدا از داخل و سپس در خارج زده شد و با شرایط بسیار سخت و مشکل وارد سال ۹۷ شدیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: پیش‌بینی داخلی و خارجی این بود که سال ۹۷ سال سختی خواهد بود و حتی تورم سه رقمی را هم پیش‌بینی کردند، اما خوشبختانه در این ۱۸ ماه دولت و نظام توانستند از این توطئه‌ها عبور کنند. امروز قاطعانه می‌توانیم اعلام کنیم که توطئه‌ها برای آسیب جدی زدن به نظام پایان یافته است و همه آن‌ها اعلام می‌کنند که از این شرایط بحرانی یا شبه‌بحرانی عبور کرده‌ایم.

پیش‌بینی رشد اقتصادی

وی افزود: از اردیبهشت سال ۹۸ شاخص‌های ما مسیر حرکت درستی را طی می‌کند. تورم نقطه به نقطه ما از ۵۲ درصد به ۳۴ درصد رسیده است و پیش‌بینی ما این است که تا ابتدای سال روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد.

وی درباره رشد اقتصادی گفت: پیش‌بینی ما این است که رشد اقتصادی هم مثبت خواهد بود. اشتغال در تابستان امسال رکورد بسیار خوبی را به جا گذاشت و 843 هزار اشتغال خالص داشتیم و بیکاری از بالای 12 درصد به 10.5 درصد رسیده است و این به معنای موفقیت ایران در زمینه اقتصادی است. در زمینه صادرات و واردات هم وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داریم و تراز تجاری ما بسیار بهتر است.

رئیس جمهور یادآور شد: نرخ ارز که شاخص حائز اهمیتی است حرکت کاهشی داشته و به سمت تعادل رفته است؛ طبق آمار بانک مرکزی در یکسال اخیر حدود 40 درصد بر ارزش پول ملی افزوده شده است. همه شاخص‌های اقتصادی به ما می‌گوید که در مسیر آرامش اقتصادی در حال حرکت هستیم. البته دولت انتظارات بیشتری برای تغییر در برخی از ساختارها داشت تا بتواند به میزان بیشتری به مردم در رفع مشکلات کمک کند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از لحاظ سیاسی و بین‌المللی شرایط بهتری دارد و در سازمان ملل هم برای ما روشن بود که ایران 98 از ایران 97 قوی‌تر است. البته 18 ماه سختی بر ایران گذشت و به ویژه آن‌ها که درآمد ثابت دارند شرایط سخت‌تری دارند، اما این را هم از ما بپذیرید که این کار عظیم دولت در 18 ماه اخیر بوده که توانسته شاخص‌ها را برگرداند و پشت بحران را بشکند.

روحانی افزود: همه تلاش ما این است که در مدت باقی‌مانده وضعیت اقتصادی را بهبود بخشیم و از مردم استعانت می‌طلبیم تا در این راه موفق باشیم. امروز می‌توانیم به خوبی تأکید کنیم که از لحاظ اقتصادی و سیاسی شکست نخوردیم و راه خود را بهتر از گذشته ادامه خواهیم داد.

کار عاقلانه نظام در خارج نشدن از برجام

رئیس‌جمهور افزود: نظام جمهوری اسلامی کار عاقلانه‌ای انجام داد، چراکه تصور آنها این بود که ایران نیز از برجام خارج شود تا بار این مسئولیت بر دوش ایران بیفتد. امروز بغیر از چند کشور کوچک، همه این کار آمریکا را محکوم می‌کنند. بنا شد پنج کشور باقی‌مانده خروج آمریکا از این توافق را جبران کنند. روابط ما با روسیه و چین خوب است و آن‌ها تلاش‌های زیادی کردند، اما سه کشور اروپایی متأسفانه پای تعهد خود نمانده و به قول‌های خود عمل نکردند.

وی افزود: اقدامات ایران براساس اتکا به ملت ایران و کاهش تعهدات برجامی است. از اردیبهشت سال 98 کاهش تعهدات را آغاز و آن را اعلام کردیم. این کاهش تعهدات در مرحله اول در زمینه غنی‌سازی بود که از 300 کیلو عبور کردیم. در دو ماه گذشته ضمن مذاکرات با اروپا، مرحله دوم را آغاز کردیم و آن حد غنی‌سازی بود که از 3/6 عبور کردیم. همچنین در گام سوم که اعلام کردیم در زمینه تحقیق و توسعه زمان‌بندی‌های برجامی را رعایت نخواهیم کرد. گام سوم تحول بسیار بزرگی بوده است و اگر آن‌ها در این فرصت به تعهدات خود برگردند، ما هم به تعهدات برمی‌گردیم و اگر در همین مسیر حرکت کنند، ما هم گام‌های بعدی را برخواهیم داشت.

جراحی در بودجه

حجت‌الاسلام روحانی درباره جراحی در بودجه نیز اظهار کرد: مسئله بودجه هم در سال 98 مهم است که این چند ماه را چگونه عبور کنیم. به شاخص‌ها هم اشاره شد. تاکنون هم حقوق و هم یارانه‌ها و هم پول اوراق را سر وقت داده‌ایم و این مسئله برای آسایش مردم به میزان زیادی مهم است. این حرف درستی است که بودجه جاری را باید از درآمد نفتی جدا کنیم، اما این نیازمند جراحی مهمی است تا هر دو زنده بمانند و به خوبی پیش برود.

وی با بیان اینکه آغاز این اقدام خیلی سخت است، گفت: کشوری که تاکنون وابسته به درآمد نفت بوده و از این به بعد می‌خواهد به مالیات یا اوراق و سهام تکیه کند باید بااحتیاط عمل کند. باید در خصوصی‌سازی و واگذاری سهام به دقت و حساب شده عمل کنیم. فرار مالیاتی زیادی در کشور وجود دارد و پایه مالیاتی باید گسترده‌تر شود. همه برنامه‌ریزی‌ها بر این مبناست که در سال 99 تکیه‌ای بر نفت نداشته باشیم و در این راستا در دولت و ستاد اقتصادی تصمیماتی گرفته شده است.

میانجی‌گری ایران و عربستان

رئیس‌جمهور درباره میانجی‌گری آقای عمران‌خان مابین ایران و عربستان و همچنین درباره روابط ایران و امارات، بیان کرد: یکی از اهداف نخست‌وزیر پاکستان، گفت‌وگو درباره مناطق منطقه بود، چون ایشان در روزهای آینده عازم عربستان است. ایشان خدمت مقام معظم رهبری هم رسیدند و ایشان هم نکاتی که لازم بود را بیان کردند. آنچه برای ما مهم است این است که برای حل مسائل منطقه‌ای از جمله میان ایران و عربستان، موضوع یمن بسیار مهم است و اگر در آنجا به آتش‌بس برسیم، یکی از گره‌ها میان ایران و عربستان باز خواهد شد.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: طرح خوبی به نام ائتلاف امید و طرح صلح هرمز در سازمان ملل مطرح کردیم، برای هشت کشور منطقه هم ارسال شده است و امیدواریم این طرح بتواند بسیاری از مشکلات منطقه را حل کند. البته غیر از پاکستان کشورهای دیگری از جمله عراق هم در این زمینه تلاش می‌کنند. ما هم مشکلی برای حل‌وفصل مشکلات منطقه از راه گفت‌وگو نداریم؛ هرچند حمله به کشتی ایرانی در دریای سرخ موانعی در این زمینه ایجاد کرده است.

وی افزود: ارتباطاتی بین ایران و عربستان در ماه‌های اخیر هم وجود داشته و برخی مقامات دو کشور به سایر کشورها سفر کرده‌اند و امیدواریم روابط بهتر از سابق شود.

عمل به وعده‌های انتخاباتی

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا شما تغییر کرده‌اید یا نه؟ و چرا نتوانسته‌اید به همه وعده‌های خود عمل کنید؟ یادآور شد: در انتخابات وعده‌هایی به مردم داده شد، شرایط انتخابات هم عادی بود و آرامشی نسبی در منطقه وجود داشت و داعش هم شکست‌های سهمگینی خورده بود. برجام هم باعث شده بود، شرایط اقتصادی بهتری در ایران ایجاد شود. سال بعد از برجام بالاترین رشد اقتصادی را در دنیا داشتیم.

حجت‌الاسلام روحانی یادآور شد: وعده دادم که کوشش می‌کنم برجام از طرف ایران دچار صدمه نشود و همین کار را کردم. وعده دادم شرایط اقتصادی را با کمک مردم پیش می‌بریم، اما با شرایط جدیدی مواجه شدیم. بنده فکر نمی‌کردم سال 98 عده‌ای کم‌خرد مشکلاتی را برای کشور ایجاد کنند و چراغ سبزی برای خروج ترامپ از برجام نشان دهند. اکنون سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران وضع شده و لذا کار دولت و ملت باید منطبق با شرایط موجود باشد.

دولت خسته و ناتوان نیست

وی افزود: البته حوادثی طبیعی همانند سیل و زلزله هم رخ داد که به صورت طبیعی مشکلاتی برای دولت و ملت ایجاد می‌کند. از سوی دیگر فکر نمی‌کردیم در منطقه عده‌ای به دنبال شرارت باشند. در نهایت امروز بعد از 18 ماه می‌توانیم اعلام کنیم که دولت نه خسته و نه ناتوان است بلکه دولت توانمند است و می‌تواند از سخت‌ترین بحران‌های اقتصادی خارج شود.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: در زمینه اقتصادی هم از حالت شبه‌بحران خارج شده‌ایم. از این مهم‌تر در سفر به سازمان ملل دو پیام مهم به جهان دادیم؛ پیام نخست اینکه اعلام کردیم به دنبال صلح هستیم و دوم اینکه گفتیم از مذاکره نمی‌ترسیم و حتی گفتیم که در نیویورک اجلاس سران برگزار شود، البته به شرطی‌که جلسه تبلیغاتی و انتخاباتی برای ترامپ نباشد. هر زمان هم جلسه‌ای برگزار شود که در راستای منافع ملی یاران باشد بنده حاضر به شرکت در آن هستم.

لایحه شفافیت 

حجت‌الاسلام روحانی درباره موضوع شفافیت اظهار کرد: البته حقوق‌های نجومی شعار درستی نبود بلکه حقوق‌های ناعادلانه درست است. آن ماجرا جنبه تبلیغاتی داشت، اگر هم حدود 300 میلیارد ریال به ناحق گرفته شود بود به بیت‌المال بازگشت. در زمینه حقوق ناعادلانه هم دولت آغازگر برخورد با این موضوع بود و در دولت این آئین‌نامه را تصویب کردیم و بعداً برخی دیگر از نهادها به این سمت رفتند.

وی ادامه داد: دولت لایحه شفافیت را تقدیم مجلس کرده است و همه چیز باید طبق این لایحه شفاف باشد. لایحه مبارزه با مفاسد و سالم‌سازی نظام اداری نیز در دستور کار دولت است و به زودی تحویل مجلس می‌شود. لایحه سوم هم لایحه تعارض منابع است. مبارزه با فساد کاری ضروری و لازم است، اما معتقدیم که مبارزه با فساد به صورت موردی و تبلیغاتی، ما را به هدف نمی‌رساند. باید به صورت اصولی و جامع با فساد مبارزه کنیم. امیدواریم دو قوه دیگر هم برای اجرای مصوبات با ما همکاری کنند.

فرقی نمی‌کند چه کسی در آمریکا رئیس باشد

روحانی درباره احتمال استیضاح ترامپ و روز کار آمدن رئیس‌جمهور جدید در آمریکا بیان کرد: اساساً مشکل ما مواجه شدن با رئیس‌جمهور آمریکا یا مذاکره کردن نیست بلکه مسئله ما تأمین منافع کشور است نه اینکه کار نمایشی صورت گیرد. برای ما فرقی نمی‌‌کند رئیس‌جمهور آمریکا چه کسی باشد. وی هر روز یک حرف می‌زند و حرف خود را هم عوض می‌کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: این ویژگی‌های شخصیتی آقای ترامپ، کار را نه تنها برای ما بلکه برای همه دنیا سخت کرده است و این را از رهبران کشورهای مختلف می‌شنویم. هر زمان تحریم‌ها برداشته شود و شرایط برای یک مذاکره مناسب میان کشورهای پنج به علاوه یک فراهم شود، آماده مذاکره هستیم و فرقی نمی‌کند چه کسی در آمریکا سر کار باشد.

انتخابات مجلس و شکست امریکا

وی درباره حذف فیلترها در ایام انتخابات و همچنین وضعیت لایحه جامع انتخابات گفت: برای این لایحه زحمات زیادی کشیده شد و در دولت هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و انتظار ما این بود که در مجلس تصویب شود، اما متأسفانه فعلاً تصویب نشده است. آنچه در انتخابات اسفند مهم است شکست دیگری برای آمریکاست و اگر بتوانیم حضور پررنگ مردم را داشته باشیم آن انتخابات شکست بزرگی برای آمریکا است.

روحانی یادآور شد: همه سلیقه‌ها باید بتوانند در انتخابات شرکت کنند و شورای نگهبان هم فقط نظارت‌کننده است و امیدواریم فقط به این کار بپردازد. دولت هم مجری انتخابات است و امیدواریم هیئت‌های اجرایی به خوبی به وظیفه خود در این زمینه عمل کنند.

نگرانی امنیتی ترکیه را می‌پذیریم، اما شیوه را نه

وی درباره حمله ترکیه به شمال سوریه افزود: در شمال سوریه با حادثه ناخوشایندی مواجه هستیم. این برای مردم منطقه و کردهای سوریه خوشایند نیست. همه باید تلاش کنیم روند آستانه حفظ شود و آسیب نبیند. سه کشوری که مسئولیت این روند را بر عهده دارند باید به خوبی به مسئولیت خود عمل کنند. نگرانی امنیتی ترکیه را می‌پذیریم، اما شیوه آنها را نمی‌پذیریم و معتقدیم شیوه‌های بهتری وجود دارد.

حجت‌الاسلام روحانی تأکید کرد: بنده در ترکیه هم گفتم راه‌حل مناسب حضور ارتش سوریه در شمال این کشور است، اما شیوه ترکیه ورود به خاک سوریه است. البته ترکیه همیشه به ما قول داده که تمامیت ارضی سوریه را حفظ کرده و از این کشور خارج خواهد شد. اما نگران این وضعیت هستیم و امیدواریم دولت ترکیه به این روند ادامه ندهد و زودتر شاهد پایان این حرکت ترکیه باشیم.

به دنبال افزایش قیمت سوخت نیستیم

رئیس‌جمهور درباره مسکن بیان کرد: موضوع مسکن برای مردم مهم است و همه تلاش ما باید این باشد که این انتظار را کوتاه کنیم. در ایران بسیاری دنبال مسکن است و گاهی خدای ناکرده تا آخر عمر طول می‌کشد، لذا باید کاری کنیم افرادی که تشکیل خانواده می‌دهند باید سریع‌تر صاحب‌خانه شوند.

وی درباره برنامه‌های دولت برای جایگزینی درآمد‌های نفتی و جلوگیری از فرار مالیاتی ادامه داد: بودجه ۹۹ برای ما مهم است و باید متکی به نفت نباشد؛ یعنی باید به اوراق و مالیات متکی باشد. اتکا به بانک مرکزی بسیار بد است. در زمینه اوراق فرصت خوبی داریم و دولت از همین مهرماه انتشار اوراق را شروع می‌کند و این راه مناسبی برای تأمین بودجه است. به دنبال افزایش قیمت سوخت نیستیم، چون برای مردم قابل تحمل نیست، اما قصد داریم تغییراتی ایجاد کنیم که اگر به نتیجه نهایی برسد به اطلاع مردم خواهیم رساند و منافع آن هم باید برای مردم باشد.

رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی

حجت‌الاسلام روحانی درباره موضوع حقوق شهروندی اظهار کرد: این موضوع یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه قوا و به ویژه دولت قرار گیرد. قدم‌های خوبی درباره حقوق زنان، اقلیت‌ها و گفت‌وگو در جامعه به وجود آمده، اما با مشکلاتی هم مواجه هستیم. معتقدم بهترین راه برای ثبات و پایداری نظام توجه به آن چیز‌هایی است که در قانون اساسی آمده است.

رئیس‌جمهور گفت: مردم به رئیس جمهور رأی نمی‌دهند که مسئول اجرایی باشد بلکه رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی هم هست. باید قبل از انتخابات به مردم بگوییم که هدف از انتخاب رئیس‌جمهور چیست؟ اما تفسیر شورای نگهبان متفاوت است. اگر اصل ۱۱۳ اجرا شود برخی از مشکلات هم برطرف خواهد شد.

بی‌گناهی برخی از متهمان دستگیر شده

وی تصریح کرد: وزارت اطلاعات به بنده گفت که برخی از متهمان دستگیر شده بی‌گناه بوده‌اند و لازم است خسارت آن‌ها پرداخت شود و بنده هم قبول کردم. مهم این است که دولت شهامت پذیرفتن آن را داشته باشد. این دولت هم شهامت آن را دارد که اگر اشتباهی ولو در دولت قبل صورت گرفته آن را بپذیرد و خسارت لازم را هم پرداخت کند.

حمله به نفتکش کار یک دولت است

روحانی درباره حمله به نفتکش ایرانی یادآور شد: روشن است که حمله با راکت صورت گرفته و حداقل دو راکت به نفتکش برخورد کرده و از تصاویر دوربین مشخص است که موشک‌ها از چه جهتی می‌آید. قطعات آن جمع شده و فیلم آن هم ارسال شده است که باید آن را مورد بررسی قرار دهیم. در حال بررسی هستیم که چه دولتی در این زمینه دخالت داشته است. این کار یک دولت است و اگر به اطلاعات دقیقی رسیدم آن را اعلام خواهیم کرد و هر کشوری هم که این کار را کرده است باید منتظر عواقب آن باشد.

حجت‌الاسلام روحانی درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی اضافه کرد: اینکه بگوییم ۱۸ میلیارد دلار بر باد رفته درست نیست، بلکه برای خرید کالا ثبت شده است. امسال هم تاکنون ۱۹ میلیارد دلار پرداخت شده است. اگر هم کسی این ارز‌ها را گرفته و کالا وارد نکرده است، قطعاً باید با وی برخورد شود. بانک مرکزی هم می‌تواند اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه دهد.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: هم روزنامه کیهان در آن مقطع از ما تقدیر کرد و هم اینکه رهبر معظم انقلاب به خود بنده گفت که این کار خوبی بوده که انجام داده‌اید. البته ممکن است ایراداتی هم وجود داشته باشد که باید بررسی شود؛ بنابراین ارز ۴۲۰۰ تومانی در زمان خودش کار درستی بوده است و هیچ چیزی از آن هم به هدر نرفته بلکه همه آن پیشنهاد تجار و کارآفرینان بوده است.

معضلات نقدینگی زیاد

رئیس‌جمهور درباره معضلات نقدینگی زیاد برای دولت گفت: البته خود نقدینگی چیز بدی نیست بلکه منبع آن خیلی مهم است. اگر پایه پولی، منبع نقدینگی باشد بسیار خطرناک است وگرنه خطر زیادی ندارد. خود نقدینگی می‌تواند پتانسیل تخریب بزرگی داشته باشد، اما اگر در جای درستی مصرف شود مشکلی نیست بلکه اگر رها شود خطرناک است.

وی افزود: خوشبختانه امروز بازار سرمایه ما بازار پرنشاطی است. بورس ما در شش ماه گذشته حدود ۷۰ درصد رشد داشته است و امیدواریم مسئولان بورس ما به خوبی نقدینگی را به درستی هدایت کنند.

گام بعدی در کاهش تعهدات برجامی

روحانی درباره گام بعدی ایران در کاهش تعهدات برجامی یادآور شد: الان دنیا از هر زمان دیگری مشتاق‌تر است تا با ما حرف بزند. در سازمان ملل همه تلاش کردند که ما با ترامپ ملاقات کنیم. ما برای مذاکره با سایر کشور‌ها و از جمله اروپا و عربستان مشکلی نداریم. احتمال پایان یافتن جنگ یمن زیاد است. ایران به عنوان یک کشور سرافراز مورد قبول همه است، اما آثار طوفان هنوز باقی است و ما برای مذاکرات در شرایط عادلانه آمادگی داریم و اگر در سر موعد شاهد اجرای تعهدات اروپایی‌ها نباشیم گام‌های بعدی را برمی‌داریم.

حجت‌الاسلام روحانی درباره حضور زنان در ورزشگاه اظهار کرد: بنده حتماً تصور می‌کردم که این اتفاق رخ دهد. از دولت قبل تلاش داشتم که راه را برای حضور زنان در ورزشگاه فراهم کنم. البته هر وقت می‌گفتیم این کار انجام گیرد نیروی انتظامی مشکل داشت و برخی هم نگران بودند. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و روز به روز آزادی مردم در مسائل اجتماعی بیش از گذشته باشد.

تبادل زندانیان با دولت آمریکا

رئیس‌جمهور درباره تبادل زندانیان با دولت آمریکا گفت: همیشه این موضوع وجود داشته و در دوران آقای ترامپ هم یک بار این مذاکره شروع شد و به نتیجه نرسید. بار دوم هم آمادگی وجود داشت، اما دولت آمریکا پیش‌شرط‌هایی برای ما تعیین کرد که موافقت نشد. البته زندانیان ایرانی در آمریکا با آمریکایی‌های زندانی در ایران تفاوت دارند و تفاوت‌شان هم این است که زندانیان آمریکایی اتهام امنیتی دارند و زندانیان ایرانی سعی در دور زدن تحریم‌ها داشته‌اند و کار خوبی هم کرده‌اند که تحریم‌ها را دور زده‌اند، اما آمادگی برای مذاکرات بیشتر داریم.

انتهای پیام
captcha