همراه با شبکه چهارسیما در اربعین حسینی
کد خبر: 3850549
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵

همراه با شبکه چهارسیما در اربعین حسینی

گروه هنر ــ شبکه چهار سیما به مناسبت اربعین سید و سالار شهیدان ویژه برنامه‌های «ضیافت» و «نغمه‌های عاشورایی» را روی آنتن می‌برد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، شبکه چهار در اربعین حسینی با پخش ویژه برنامه‌های مختلف زائران اباعبدالله الحسین(ع) را همراهی می‌کند. «ضیافت»، «نغمه‌های عاشورایی»، مستند «جان‌های متحد»، مستند «غریبان» از جمله ویژه برنامه‌های تدارک دیده شده برای اربعین سید و سالار شهیدان است.

از حماسه پیاده روی اربعین حسینی تا دعوت به بازخوانی سیره نبوی در «ضیافت» شبکه چهار

برنامه تلویزیونی «ضیافت اربعینی» در ۱۲ قسمت با اجرای مالک شجاعی از شنبه ۲۷ مهرماه روی آنتن می‌رود. پخش ضیافت مصادف است با مناسبت‌های؛ اربعین حسینی(ع)، رحلت حضرت رسول اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع)، از این رو این ویژه برنامه با چهار عنوان «ضیافت اربعینی»، «ضیافت نبوی»، «ضیافت»، «ضیافت رضوی» به این ۴ مناسبت با ۴ رویکرد و محور مختلف خواهد پرداخت.

«ضیافت اربعینی» ویژه اربعین حسینی در ۳ قسمت از شنبه ۲۷ مهرماه تحت عنوان «اربعین و امروزِ ما» ضمن تحلیل مقالات و همایش‌های بین‌المللی اربعین به ظرفیت‌های تمدنی پیاده روی اربعین می‌پردازد. شجاعی در شب اربعین اباعبدالله الحسین(ع) و شام اربعین (شنبه ۲۷ مهر مصادف با ۲۰ صفر ساعت ۲۳، به صورت زنده) میزبان حمیدرضا آیت‌اللهی استاد دانشگاه علامه طباطبایی خواهد بود و در خصوص این موضوع گفت‌‌وگو خواهد کرد. در دو قسمت ضیافت اربعینی دیگر نیز میزبان مهدی مشکی هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) (۵ شنبه شب ساعت ۱۹) و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (جمعه شب ساعت ۱۹) خواهد بود.

«ضیافت نبوی» در چهارقسمت ویژه رحلت حضرت رسول اکرم(ص) پخش می‌شود. «ضیافت نبوی»، به نوعی دعوت به بازخوانی معاصر سیره نبوی با محوریت مسائل فرهنگ اسلامی همچون سبک زندگی، نظم تمدنی جدید، علوم انسانی متناسب با فرهنگ، ارتقا اخلاق جامعه، معنویت در فضای فکری حال حاضر و ... است.
در ویژه برنامه «ضیافت» برای شهادت امام حسن(ع)، نامه امام علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) یعنی نامه ۳۱ نهج‌البلاغه مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت. نامه‌ای که در آن تأکید حضرت بر رویکرد بینِ نسلی در حوزه معارف دینی و آموزه‌های معرفتی و تربیتی خطاب به نسل‌های بعدی است. این برنامه شنبه ۲۷ صفر با حضور همایون همتی روی آنتن خواهد رفت.

«ضیافت رضوی» ویژه شهادت امام رضا(ع) با حضور موسی نجفی، استاد تمام علوم‌ سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری به تمدن نوین اسلامی، به فلسفه سیاسی و تمدن رضوی، خواهد پرداخت. این دو قسمت در رورز‌های ۲۸ و ۲۹ صفر (۵ و ۶ آبان ماه) پخش می‌شود. «ضیافت» در روز‌های پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۹ و در بقیه ایام هفته ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

گفت‌‌وگو با ذاکران اهل بیت(ع) در «نغمه‌های عاشورایی»

برنامه تلویزیونی «نغمه‌های عاشورایی» در ۱۲ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای با مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) گفتگو می‌کند. این برنامه به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله ذوالفقاری از شنبه ۲۷ مهرماه پخش آن آغاز می‌شود و از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما روی آنتن خواهد رفت. گروه تولید «نغمه‌های عاشورایی» با سفر به ۱۲ استان کشور همچون قم، بوشهر، همدان، گرگان، اصفهان و ... با مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) همراه شده و با آن‌ها در خصوص نغمات عاشورایی و آثارشان حرف زده شده است. محمدرضا عاصی، محمدرضا اسحاقی، حسین کشتکار و محمدرضا مشکین از جمله مداحانی هستند که با آن‌ها گفت‌‌وگو شده است.

«جان‌های متحد» در اربعین حسینی

مستند دو قسمتی «جان‌های متحد» به تهیه‌کنندگی طیبه صادقی و کارگردانی علی مقدم ۲۷ و ۲۸ مهرماه ساعت ۷:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. محور اصلی برنامه را گفت‌‌و‌گوی میان مجاهدین عراقی در خصوص فعالیت‌های نظامی و سیاسی خود تشکیل می‌دهد، در این بخش ۳ شخصیت با ملیت عراقی در خصوص فعالیت‌های خود در کشور ایران و عراق صحبت می‌کنند. محور دیگر این برنامه ارتباطات عاطفی و فرهنگی و مذهبی میان دو ملت است.
 
معرفی ۳ عراقی و همرزمان ایرانی آن‌ها از لشکر بدر ایران و ورود به فضای اجتماعی، فرهنگی، مذهبی میان دو ملت ایران و عراق در محله‌های عراقی‌نشین ایران و تصویر اتحاد و نزدیکی دو ملت در عرصه‌های مختلف. در این مستند می‌بینیم: حضور رزمنده‌های ایرانی و عراقی لشکر بدر در یک سفر یک روزه به قم کنار یکدیگر و بازدید از گلزار شهدای قم جهت بازخوانی خاطرات رزمندگان ایرانی و عراقی ۸ سال دفاع مقدس و گرامیداشت خاطره‌ آن‌ها. همچنین روایت خاطرات در مسیر قم با حضور در قطار و تکرار خاطرات سفر رزمندگان در این مسیر.

حسین محجوب و روایتی از «غریبان»

«غریبان» مستندی آرشیوی به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی است که توسط کامران جاهدی در مدت زمان هفت ماه تدوین شده است. این مستند به مناسبت اربعین حسینی روز شنبه ۲۷ مهرماه ساعت ۸:۴۵ روی آنتن می‌رود. ۳۳ کارگردان از ۳۳ استان کشور مستند‌هایی مستقل درباره پیاده‌روی اربعین ساخته‌اند که تمامی راش‌های این مستند‌ها به اضافه حجم زیادی از آرشیو صدا و سیما که معادل ۲٤۰۰ ساعت فیلم است در اختیار مصطفی رزاق کریمی و تدوینگرش گذاشته شد که پس از تحقیقی مفصل به روایت «غریبان» رسیدند. در «غریبان» فلسفه و تاریخ اربعین روایت می‌شود. حسین محجوب و مریم واعظ پور راوی این مجموعه هستند.

گذشته و حال تئاتر مذهبی به روایت «شب تئاتر»

«شب تئاتر» از مجموعه «شب‌های هنر» شنبه ۲۶ مهرماه به مناسبت اربعین اباعبدالله الحسین(ع) به «بررسی گذشته و حال تئاتر دینی» می‌پردازد. در برنامه این هفته «شب تئاتر» که ساعت ۲۲ به صورت زنده روی آنتن می‌رود، احمد جولایی، نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه و حسین فرخی، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر، به اظهار نظر درباره این موضوع خواهند پرداخت. آیتم‌های تحلیل رویداد‌های هفته، معرفی نمایش‌های روی صحنه تهران و شهرستان‌ها و نیز معرفی کتاب از دیگر بخش‌های این برنامه هستند. «شب تئاتر» از مجموعه «شب‌های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است. تهیه‌کنندگی این برنامه را امین اشرفی برعهده دارد و سردبیری و اجرای آن را منوچهر اکبرلو عهده دار است.

در شبکه چهار بررسی می‌شود: «اربعین، نماد وحدت و اقتدار اسلامی»

مجله سیاسی «رودررو» در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی با موضوع «اربعین، نماد وحدت و اقتدار اسلامی» روی آنتن می‌رود. پیاده‌روی اربعین امسال درحالی با حضور گسترده‌تر عاشقان سالار شهیدان و رهپویان طریق هدایت و آزادگی ادامه دارد، که آشوب ساختگی دشمنان ملت عراق برای مخدوش کردن این همایش بزرگ انسانی را پشت سر گذاشته و نقشه‌های دشمنان هیچ تاثیری در عظمت و شکوه بیشتر این راهپیمایی انسانی – اسلامی نداشته است.

حضور هر ساله ۲۰ تا ۲۵ میلیون زائر از ده‌ها کشور جهان، و وقوع ناب‌ترین جلوه‌های انسان‌دوستی و دلدادگی به نوع بشر و خالق هستی زیباترین تصویری است که در قاب اربعین حسینی خلق می‌شود و علاوه بر ابعاد انسانی - الهی، به رویدادی تاثیرگذار در تامین ثبات امنیتی، وحدت قومی - دینی در عراق و سراسر منطقه تبدیل شده است.

«رودرروی» این هفته به بررسی ابعاد این حماسه انسانی و پیام و آثار اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی آن می‌پردازد. در این برنامه که اجرای آن را مراد عنادی برعهده دارد امشب ۲۴ مهرماه ساعت ۱۹ میزبان حجت الاسلام والمسلمین احمد مازنی نماینده مجلس و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس و علی اکبر رضایی استاد دانشگاه می‌شود و با آن‌ها درخصوص موضوع برنامه گفت‌‌وگو می‌کند.

«رودررو» به تهیه‌کنندگی سید مهدی حسینی، کاری از گروه سیاسی شبکه چهار سیما است و چهارشنبه‌ها ساعت ۱۹:۰۰ به صورت زنده روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.
انتهای پیام
captcha