«وقف» سنجش سلامت اجتماعی است
کد خبر: 3854414
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲

«وقف» سنجش سلامت اجتماعی است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور با توصیف وقف به مثابه دماسنج اجتماعی، گفت: وقف سنجش ربانیت، الهی بودن و سلامت اجتماعی جامعه نیز محسوب می‌شود، در واقع وقف نماد تبدیل منفعت و مصلحت فردی و خصوصی به منافع و مصالح عمومی است.

«وقف» سنجش سلامت اجتماعی استبه گزارش ایکنا از قزوین، همایش استانی «همه واقف باشیم» ظهر امروز یکشنبه دوازدهم آبان ماه با حضور مسئولان کشوری و استانی در سالن تالار شهر الوند استان قزوین برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور، در این همایش گفت: قزوین شهری است که هفت هزار سال قدمت دارد، باغ شهر و پایتخت خوشنویسی از دیگر عناوینی است که به قزوین نسبت داده می‌شود، در زمان حکومت صفویه ۵۷ سال پایتخت ایران بوده است بنابراین سخن گفتن درباره وقف در این شهر یادآوری عظمت گذشتگان است.

وی با اشاره به اینکه آنچه می‌تواند انسان را در طول زمان جاودان کند وقف است، تصریح کرد: وقف صدقه جاریه است و کسی که واقف می‌شود صداقت ایمانی خود را در طول زمان ثابت می‌کند. دو مفهوم در وقف وجود دارد، تحبیس و تسبیل، تحبیس در واقع یعنی همیشه ماندگاری و تسبیل نیز به معنای جاری بودن منافع است.

دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به اینکه وقف معیار جاودانگی است، خاطرنشان کرد: عمر جسم تمام می‌شود و آنچه جاودانه می‌ماند روح آدمی است؛ همه آدم‌ها دوست دارند تا وقتی‌که جهان هست نامشان جاودانه باشد.

وی تصریح کرد: یکی از ساز و کارهایی که می‌تواند ابدیت انسان را به نیکی رقم بزند گذاشتن چیزی به یادگار است و وقف راهی برای این امر محسوب می‌شود و این صدقه جاریه در برزخ نیز به انسان کمک می‌کند.

محمدی خاطرنشان کرد: قرآن روی دو موضوع ایمان به خدا و انفاق در راه خدا حساسیت دارد و خداوند در قرآن از بشر می‌خواهد انفاق کند و برترین انفاق در راه خدا همان وقف است.

وی گفت: هر چیزی دماسنجی دارد؛ مثلاً نماز دماسنج روح است و وقتی نماز می‌خوانید احساس می‌کنید درجه تعالی روحتان افزایش یافته است؛ وقف نیز به مثابه دماسنج اجتماعی است.

دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور تأکید کرد: وقف سنجش ربانیت، الهی بودن و سلامت اجتماعی جامعه نیز محسوب می‌شود، در واقع وقف نماد تبدیل منفعت و مصلحت فردی و خصوصی به منافع و مصالح عمومی است.

وی گفت: در جهان حدود 200 نیت وقف شناسایی شده است اما در ایران بیش از 800 نیت وقف داریم و این امر نشان می‌دهد مردم ایران به همه چیز حساس هستند.

مهم‌ترین نوع وقف، وقف قرآنی است

محمدی با اشاره به اینکه مهم‌ترین وقف، وقف قرآنی است یادآور شد: برترین انسان‌ها کسانی هستند که در راستای اعتلای فرهنگ قرآنی قدم برمی‌دارند؛ این انسان‌ها در متعالی‌ترین مسیرها قرار دارند؛ لذا بزرگ‌ترین و بهترین کاری که در حوزه وقف می‌توان انجام داد وقف قرآنی است.

این مسئول بیان کرد: امروز در کشور نیاز جدی به موقوفات قرآنی وجود دارد؛ زیرا وقف قرآنی موجب ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه می‌شود.

وی تصریح کرد: توسعه فرهنگ قرآنی سه بعد دارد، شناخت و ایمان به قرآن، ارتباط و انس با قرآن، تحقق مضامین آیات قرآنی در رفتار اجتماعی و فردی است.

دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور در پایان با تأکید بر اینکه نیاز جدی در حوزه موقوفات قرآنی وجود دارد گفت: میزان خدمت ما به قرآن درجه ما در دنیا و آخرت را تعیین می‌کند لذا با وقف قرآنی توسعه دهنده فرهنگ قرآنی در جامعه باشیم.

انتهای پیام
captcha