«استکبار» ۵۰ بار در قرآن آمده است/ مستکبران با انکار حقیقت به دنبال برتری هستند
کد خبر: 3854533
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴

«استکبار» ۵۰ بار در قرآن آمده است/ مستکبران با انکار حقیقت به دنبال برتری هستند

گروه سیاست و اقتصاد ــ امام جمعه موقت قزوین با اشاره به اینکه از کلمه استکبار در حدود ۵۰ بار در قرآن کریم استفاده شده است، گفت: استکبار یعنی خود بزرگ دیدن و خود را از دیگران برتر دانستن که با انکار حقیقت همراه می‌شود.

وجود ۵۰ کلمه استکبار در قرآن/ مستکبران با انکار حقیقت به دنبال برتر نشان دادن خود هستند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی قابل، امام‌ جمعه موقت قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به اینکه از کلمه استکبار در حدود ۵۰ بار در قرآن کریم استفاده‌شده است، اظهار کرد: کلمات دیگری نیز با این معنی در قرآن آورده شده است که مفهوم استکبار را دارد.

وی افزود: استکبار یعنی خود بزرگ دیدن و خود را از دیگران برتر دانستن که با انکار حقیقت همراه می‌شود؛ شیطان با منکر شدن حق مستکبر شده و همین امر هم موجب مقابله او با خداوند شد.

حجت‌الاسلام قابل بیان کرد: خداوند به تشکیلات فرعون و قارون اشاره‌ کرده و تأکید دارد که آن‌ها استکبار ورزیدند، از دیدگاه قرآن کریم برخی مستکبر بزرگ هستند و برخی مستکبر خرد و کوچک.

این مسئول گفت: در دنیای امروز مصادیقی از استکبار قابل‌ مشاهده است که خود را از هر قانون و قشر و ملتی برتر و بالاتر می‌دانند و حاضر به تمکین از قوانین بین‌المللی نیستند.

وی گفت: در آیات مختلف قرآن کریم معانی و مصادیق استکبار ذکر شده است که براساس آن می‌توانیم مواردی چون دزدی از بیت‌المال را نیز از مصادیق آن بدانیم.

امام جمعه موقت قزوین با بیان اینکه امام راحل آمریکا را شیطان بزرگ معرفی کردند، بیان کرد: نمونه روشن استکبار در دنیای امروز را می‌توانیم آمریکا معرفی کنیم، چنانچه در نمونه اخیر بعد از مدت‌ها مذاکره بین پنج قدرت برتر دنیا و ایران سند برجام به امضا رسید که آمریکا با بیان اینکه این سند بین‌المللی را قبول ندارد، برجام را زیر پا گذاشت.

این مسئول افزود: دولت‌های دیگری چون انگلیس، فرانسه و کشورهای بلوک غربی که هم‌صدا با آمریکا بوده و خواهان برآورده کردن خواسته‌های نامشروع آن‌ها توسط ایران هستند نیز ازجمله مصادیق استکبار هستند چراکه آن‌ها هیچ‌گاه در راستای احقاق حق ملت‌های مظلوم جهان قدمی برنمی‌دارند.

حجت‌الاسلام قابل با اشاره به اینکه در سطوح پایین نیز شاهد مستکبران و قلدرماب ها هستیم، بیان کرد: گاه در یک محله یا حتی یک خانواده فردی خود را برتر از دیگران می‌داند که تمام آن‌ها ازجمله مصادیق استکبار هستند.

وی ادامه داد: وظیفه کسانی که تاریخ قبل و بعد از انقلاب اسلامی را دیده‌اند و در جریان آن هستند، در کنار اساتید دانشگاه و حوزه، رسانه‌ها، محققان و دغدغه‌مندان در راستای اطلاع‌رسانی بسیار حائز اهمیت است چراکه آن‌ها وظیفه دارند در مسیر روشنگری این فضا و بیان دست آوردهای انقلاب اسلامی اقدام کنند تا نسل جوان و نوجوان با این فضا به‌درستی آشنا شوند.

امام‌جمعه موقت قزوین در پایان بیان کرد: استقلال و عزت و اقتدار امروز کشورمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ این حرکت مردمی بسیار با ارزش است از این رو در این صحنه نبرد رسانه‌های حق و باطل باید در قالب‌های مختلف چون نقل تاریخ، ثبت وقایع، داستان، فیلم، ابزار هنری این دست آوردها برای نسل امروز و آیندگان نشان داده شود از سوی دیگر آن‌ها نیز بصیرت را سرلوحه خود قرار دهند.

انتهای پیام
captcha