عضویت بیش از ۶۴ هزار نفر در کتابخانه‌های استان قزوین
کد خبر: 3856940
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴

عضویت بیش از ۶۴ هزار نفر در کتابخانه‌های استان قزوین

گروه فرهنگی ــ مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان قزوین گفت: ۶۲ باب کتابخانه عمومی در استان قزوین وجود دارد که ۶۴ هزار و ۲۰۰ عضو کتابخانه از ۹۶۴ هزار کتاب موجود در این کتاب‌خانه‌ها استفاده می‌کنند.

عضویت بیش از 64هزار نفر در کتابخانه های استان قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه‌های استان قزوین، ظهر امروز، 22 آبان ماه در نشست خبری  با اصحاب رسانه به‌منظور تشریح برنامه‌های هفته بزرگداشت کتاب و کتابخوانی در استان اظهار کرد: برنامه‌های مختلفی در طول این هفته از 23 لغایت 30 آبان ماه برگزار می‌شود.

وی افزود: در روز 25 آبان ماه که روز بزرگداشت کتاب و کتابخوانی نام‌گذاری شده است، عضویت علاقه‌مندان رایگان است و اعضا می‌توانند به‌صورت رایگان از خدمات و بسترهای ایجادی در کتابخانه‌ها استفاده کنند.

محمدبیگی با بیان اینکه 360 عنوان برنامه در این هفته برگزار خواهد شد، گفت: برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان، نقد و بررسی کتاب، برگزاری مسابقات مختلف کتابخوانی، بازدید دانش آموزان از کتابخانه‌ها، جلسات قصه‌خوانی، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و تجدید بیعت با شهدا از جمله برنامه‌های این هفته است.

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر 37 کتابخانه نهادی در شش شهرستان استان وجود دارد و در کل 62 باب کتابخانه در استان وجود دارد که 64 هزار و 200 عضو کتابخانه از 964 هزار کتاب موجود در این کتاب‌خانه‌ها استفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: در تمام کتابخانه‌های استان بخش کودک راه‌اندازی شده و بحث شاداب‌سازی مورد توجه قرار گرفته، همچنین بخش نوجوانان، کمک‌درسی و استان شناسی نیز در برخی از کتابخانه‌ها راه‌اندازی شده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان قزوین بیان کرد: کتاب‌خانه ویژه بانوان در کتابخانه شهدای هلال‌احمر شهر قزوین مورد استفاده بانوان در روزهای عادی از ساعت 8 صبح تا 9 شب و روز پنجشنبه از ساعت 13 تا 18 و روز جمعه نیز از 8 صبح تا 8 شب است.

وی با بیان اینکه از سال 96 تاکنون تعداد 86 هزار کتاب به کتابخانه‌ها اهدا شده است، ادامه داد: گل‌ریزان کتاب تا پایان اسفندماه در چندین نوبت برگزار خواهد شد.

محمدبیگی بیان کرد: شهرداری‌ها باید نیم درصد از درآمد خود را به کتابخانه‌ها اختصاص دهند که متأسفانه این اتفاق به غیر از شهر محمدیه در دیگر شهرداری‌ها به درستی انجام نمی‌شود.

این مسئول با تأکید بر اینکه عمده مشکلات نهاد کتابخانه‌های عمومی بحث مالی است، گفت: ما نیازمند تعامل مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در این راستا هستیم تا بتوانیم هزینه‌ها و بودجه موردنیاز برای اداره آن را تأمین کنیم.

وی اضافه کرد: نباید کتاب الکترونیک را به‌عنوان یک تهدید دید چرا که بستر این اتفاق در عصر کنونی فراهم است و اپلیکیشن‌های مختلف کتاب و کتابخوانی به‌صورت مجازی وجود دارد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان قزوین عنوان کرد: بیشتر کتاب‌هایی که اعضا به امانت می‌برند بیشتر در حول کتاب‌های رمان، کمک‌درسی و تاریخی است.

محمدبیگی در پایان خاطرنشان کرد: استان قزوین یک استان دانشگاهی است و در حدود 60 مرکز دانشگاهی در آن وجود دارد اما متأسفانه هنوز یک مرکز و کتابخانه تخصصی دانشگاهی در استان نداریم و نیاز است در این خصوص اقدام لازم انجام شود.

انتهای پیام
captcha