مرگ یا شهادت؟! انتخاب الیاس چه بود
کد خبر: 3859741
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴

مرگ یا شهادت؟! انتخاب الیاس چه بود

گروه فرهنگی ــ برادر شهید «الیاس چگینی» از لحظه اعزام این شهید به سوریه چنین گفت: شب آخر همه در منزل الیاس جمع بودیم. برعکس همیشه که شوخی می‌کرد این بار ساکت و آرام بود، یکی از اقوام به او گفت «اگر بروی و شهید شوی چه»؟ در جوابش گفت «مرگ هر جایی ممکن است رخ دهد، شاید من تصادف کردم و مُردم! کدام راه بهتر است مرگ یا شهادت»؟!

مرگ یا شهادت؟! انتخاب الیاس چه بود؟!

آذرماه برای استان قزوین یادآور رشادت 3 شهید مدافع حرم است که نامشان برای همیشه در تاریخ به یادگار مانده است. در چهارم آذر سال 1394 «حمید سیاهکالی مرادی»، «زکریا شیری» و «الیاس چگینی» در جنگ با گروه‌های تکفیری در سوریه جام شهادت را سر کشیدند و تنها پیکر مطهر شهید سیاهکالی به وطن برگشت و دو شهید دیگر مفقودالاثر باقی ماندند.
شهید مدافع حرم «الیاس چگینی» از شهدای سرافراز استان قزوین در سال ۵۳ در روستای «امیرآباد نو» شهرستان بوئین‌زهرا به دنیا آمد و در تاریخ 4 آذرماه سال 94 در سن 41 سالگی به شهادت رسید، از این شهید بزرگوار دو فرزند به نام‌های فاطمه و محمد به یادگار مانده است که فاطمه در حال حاضر کلاس هفتم و پسرش محمد هم 6 ساله است.

خبرنگار ایکنا قزوین برای آشنایی بیشتر با شهید چگینی با برادر وی «اصغر چگینی» که خود جانباز دوران ۸ ساله دفاع مقدس است و در عملیات کربلای ۴ و ۵ بر پیکرش آثار جنگ به یادگار باقی مانده است به گفت‌وگو نشست.

وی در این گفت‌وگو برای ما از ویژگی‌ها و منش متفاوت شهید الیاس چگینی نسبت به دیگران گفت؛ از احترامی که به بزرگ‌ترها می‌گذاشت، محبت و شوخی‌ها و آرامش و ساده‌زیستی، رعایت نماز اول وقت، حضور در مسجد و دیگر ویژگی‌ها که هر کدامشان زمینه شد تا این بزرگ‌مرد را لایق شهادت کند.

چگینی با بیان اینکه لقمه حلال همیشه باعث سعادت افراد خواهد شد، اظهار کرد: پدر مرحومم همیشه بر این نکته در زندگی تأکید داشت و ما را بر سر سفره حلال می‌نشاند که نتیجه آن فرزندانی صالح از جمله شهید مدافع حرم الیاس چگینی بود.

وی افزود: الیاس به بزرگ‌تر از خود بسیار احترام می‌گذاشت، به‌گونه‌ای که بعد از فوت پدرم در سال 88 روز پدر برای من هدیه خرید و گفت شما نقش پدری برای من دارید و احترامتان بسیار بر من واجب است.

این برادر شهید با اشاره به پاییندی شهید چگینی نسبت به اعتقادات خود گفت: الیاس نسبت به اعتقادات خود بسیار پایبند بود به‌گونه‌ای که یک‌بار به عروسی رفته بودیم که در آن آثار گناه وجود داشت، وی داخل نیامد و داخل ماشین خود شب را صبح کرد چرا که صحنه‌هایی که در آن عروسی بود با اعتقادات و باورهای شهید هم‌خوانی نداشت.

برو جانانه بجنگ

وی درباره دلایل انتخاب شغل پاسداری و ورود وی به سپاه پاسداران بیان کرد: بعد از خدمت سربازی برادرم بین نیروی انتظامی و سپاه دو دل بود که پس از مشورت با من که در سپاه پاسداران در حال خدمت بودم، در نهایت سپاه را انتخاب و لباس مقدس پاسداری را بر تن کرد.

چگینی ادامه داد: وی بسیار فعال بود و بسیاری از مأموریت‌ها را داوطلبانه رفت، برای سوریه هم اسم نوشت اما در قرعه‌کشی دور اول اسمش درنیامد به خاطر همین بسیار ناراحت بود و غصه می‌خورد. من هم در جواب این ناراحتی به او گفتم «الیاس جان غصه نخور، جنگ که تمام نشده، ان‌شاءالله دور دوم عازم می‌شوی».

وی یادآور شد: زمانی که نام الیاس در قرعه‌کشی برای اعزام به سوریه از تیپ 82 سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین درآمد؛ نزد من آمد و این خبر را داد، من هم به او گفتم برو و جانانه بجنگ!

برادر شهید «الیاس چگینی» در خصوص خاطرات خود از لحظه اعزام این شهید بزرگوار به سوریه گفت: شب آخر همه در منزل الیاس جمع بودیم و وی برعکس همیشه که شوخی می‌کرد این بار ساکت و آرام بود، یکی از اقوام به او گفت «اگر بروی و شهید شوی چه»؟ در جوابش گفت« مرگ هر جایی ممکن است رخ دهد، شاید من تصادف کردم و مُردم! کدام راه بهتر است مرگ یا شهادت»؟!

وی خاطرنشان کرد: لحظات آخر قبل از اعزام الیاس فرزندانش را که در خواب بودند، بوسید و بعد عکس دخترش را در جیبش گذاشت و بعد از خداحافظی از خانواده محل اعزامش رفت.

برای شهادت برادرم مشکی نپوشیدم

این جانباز هشت سال دفاع مقدس در خصوص شهادت برادر شهیدش عنوان کرد: الیاس چهارم آذرماه ۹۴ در دفاع از حرم عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب کبری(س) در سوریه به همراه شهیدان «زکریا شیری» و «حمید سیاهکالی مرادی» به شهادت رسید، اما تنها پیکر شهید سیاهکالی به وطن برگشت و از آن دو خبری نشد و پیکر ایشان و شهید شیری در منطقه حلب به‌جای مانده و تاکنون به کشور بازنگشته است.

مرگ یا شهادت؟! انتخاب الیاس چه بود؟!
چگینی اضافه کرد: زمانی که الیاس به شهادت رسید لباس مشکی نپوشیدم چراکه او بهترین راه را رفته و نیاز به عزاداری ندارد، هیچ‌گاه نمی‌گویم چرا رفت بلکه همیشه وردِ زبانم این است که کاش ما هم این مسیر را برویم.

وی تأکید کرد: شهادت چیزی نیست که قسمت هر کسی شود چراکه در زمان دفاع مقدس من در جبهه‌ها حاضر بودم و بسیاری از افراد را می‌دیدم که در زیر گلوله‌های توپ و تفنگ اتفاقی برای آن‌ها نمی‌افتد اما کسانی هستند که وجودشان برای باورها و اعتقاداتشان در تلاطم است، بی‌شک خداوند خریدار آن‌ها خواهد بود و لیاقت و افتخار شهادت را نصیبشان خواهد کرد.

این برادر شهید مدافع حرم قزوینی در پایان بیان کرد: چندی پیش یکی از آشنایان در خواب الیاس را دیده که به او گفته بود من نامه‌رسان حرم حضرت زینب(س) به سمت حرم امام رضا(ع) هستم و برعکس، این نشان می‌دهد شهید الیاس چگینی مهمان حضرت زینب(س) است و جایگاه بسیار خوبی نزد ائمه دارد. من هم همیشه بعد از شهادت الیاس از او خواسته‌ام دست ما را در این دنیا و آن دنیا بگیرد و شفیع ما در روز قیامت باشد، از خدا هم خواهان آن هستم که مرگم را شهادت قرار دهد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۴ - ۱۵:۳۷
0
0
سلام بر روح پاک شهدا.
captcha