دانشگاه رفتار قوه قضائیه را مورد نقد و رصد قرار دهد
کد خبر: 3865142
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹

دانشگاه رفتار قوه قضائیه را مورد نقد و رصد قرار دهد

گروه اجتماعی ــ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: دانشگاه و جوانان در جمهوری اسلامی حساس و مطالبه‌گر هستند و نگاه آن‌ها به‌عنوان یک قشر مطالبه‌گرِ آگاه است از این رو خوشحال می‌شویم که دانشگاه رفتار قوه قضائیه را مورد نقد و رصد قرار دهد.

دانشگاه رفتار قوه قضائیه را مورد نقد و رصد قرار دهد

به گزارش ایکنا از قزوین، محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، در اولین همایش ملی «سرمایه اجتماعی بر پایه آموزه‌های اسلامی» که امروز، 27 آذر در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: سرمایه اجتماعی در بستر انسجام و یکپارچگی در رفتارها و روابط اجتماعی جامعه ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه منحصربه‌فردترین منبع برای ایجاد و نگهداشتن سرمایه اجتماعی دین است، افزود: اگر در جامعه هر کسی به عقیده خود عمل کند و راه خود را در پیش بگیرد بی‌شک شاهد دور شدن جامعه از چرخیدن دور اصول قانونی خواهیم بود که نتیجه آن تغییر مبنای سرمایه اجتماعی خواهد بود.

الفت بیان کرد: اگر اصول خود را بر مبنای ناصحیح، سلیقه‌ای و بی‌موقع عمل کردن قرار دهیم در این صورت جامعه دچار آسیب شده و مردم از باورها و آموزه‌ها و اصول دور خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه باید دستگاه‌های مختلف در کشور اصول خود را بر مبنای قانون اساسی و باورهای دینی قرار دهند، گفت: سرمایه اجتماعی موتور پیشران توسعه است؛ لذا با تغییر مبنای سرمایه اجتماعی در کشور اعتقادات و باورها نیز دچار خدشه خواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به اعتراض یکی از دانشجویان در خصوص پرونده هفت‌سنگان و تأکید وی بر شفافیت در رسیدگی این پرونده در قزوین گفت: دانشگاه و جوانان در جمهوری اسلامی حساس و مطالبه‌گر هستند و نگاه آن‌ها به‌عنوان یک قشر مطالبه‌گرِ آگاه است از این رو خوشحال می‌شویم که دانشگاه رفتار قوه قضائیه را مورد نقد و رصد قرار دهد.

الفت با اشاره به حساسیت دانشجویان و جامعه قزوین در خصوص پرونده هفت‌سنگان عنوان کرد: مطالبه‌گری در خصوص یک فساد و بلند شدن فریاد در این زمینه خوب است اما باید اسناد لازم هم در این خصوص ارائه شود تا بتوان با تمسک به این اسناد و دلایل محکمه‌پسند جلوی فساد را گرفت.

وی ادامه داد: نباید افراد ذی‌نفع در این پرونده را به‌کل قوه قضائیه تسری داد، این مطالبه‌گری نباید آسیب‌زننده به نهادها و اعتبار آن‌ها باشد، زیرا اگر خواهان اصول حاکمیت پاک هستیم باید قواعد و اصول قانونی هم رعایت شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه محاکمات نباید تحت تأثیر جوسازی و فضاسازی‌ها قرار بگیرد، افزود: نباید اجازه ذبح عدالت را داد زیرا این رفتار زیبنده نیست که برای رسیدگی به یک پرونده به افرادی تهمت و افترا زده شود. باید قاضی در فضای آزاد تصمیم بگیرد و اجازه دفاع به کسانی که درگیر این ماجرا هستند نیز داده شود.

وی تأکید کرد: دانشگاه باید با شور و هیجان و نشاط مطالبه‌گر باشد و از آنجا که ما به قضات خود اعتماد داریم جزئیات رسیدگی به پرونده‌ها هم در اختیار جامعه قرار می‌گیرد.

الفت در پایان با بیان اینکه طبق تأکید ریاست قوه قضائیه، ما مکلف به پاسخگویی در برابر مطالبات هستیم، خاطرنشان کرد: همچنین در صورت دادن رأی نهایی، اگر اعتراضاتی وجود داشته باشد می‌توان در راستای احقاق حقوق عامه این اعتراضات را به دادستانی ارائه کرد لذا تقاضای ما این است تا همه اجازه دهند روند دادگاه مربوطه در آرامش ادامه یابد.

انتهای پیام
captcha