حوزه و دانشگاه بدون یکدیگر کامل نمی‌شوند
کد خبر: 3865211
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵

حوزه و دانشگاه بدون یکدیگر کامل نمی‌شوند

گروه معارف - مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گفت: حوزه و دانشگاه دو ارگان و نهاد فرهنگی در کشور هستند و حوزه بدون دانشگاه و دانشگاه بدون حوزه کامل نمی‌شود و اگر معتقدیم که باید دانشگاه اسلامی در تراز انقلاب ایجاد کنیم، یعنی دانمشگاهی که وحدت حوزه و دانشگاه را محقق کرده باشد.

حوزه و دانشگاه بدون یکدیگر کامل نمی‌شوندحجت‌الاسلام یوسف خیری، مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در گفت وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، گفت: حوزه و دانشگاه دو ارگان و نهاد فرهنگی در کشور هستند و حوزه بدون دانشگاه و دانشگاه بدون حوزه کامل نمی‌شود و اگر معتقدیم که باید دانشگاه اسلامی در تراز انقلاب ایجاد کنیم، یعنی دانمشگاهی که وحدت حوزه و دانشگاه را محقق کرده باشد.

وی با تاکید بر این‌که دانشگاه به تکوینیات پرداخت می‌کند و حوزه به تشریعیات، افزود: این دو باید در کنار هم باشند تا بتوانند علم کاملی را تحویل جامعه دهند.

حجت‌الاسلام خیری، با بیان این که منظور از وحدت این نیست که درب دانشگاه‌ها را ببنیدم و همه را روانه حوزه کنیم و یا برعکس، بلکه طبق منویات مقام معظم رهبری، وحدت در هدف باید اتفاق بیافتد، اظهار کرد: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت در هدف بوده و اگر با این دیدگاه عمل کنیم که دانشگاه برای تکوین و حوزه برای تشریع فعالیت می‌کند و در کنارهم برای یک هدف مشترک فعالیت کنند، دانشگاه اسلامی و علم دینی محقق خواهد شد.

 مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با تاکید بر این‌که تاکنون گام‌های بسیاری را در راستای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه برداشته شده اما هنوز هم فواصلی وجود دارد که باید کم شود، گفت: اصلی ترین شرط برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه این است که حوزه و دانشگاه باید یکدیگر را قبول کنند و بینشان ادبیات مشترک و گفتمان شکل گیرد.

اخلاص در وجود شهید مفتح
وی در خصوص ویژگی‌های اخلاقی شهید مفتح نیز گفت: با مطالعه زندگی ایشان، در می‌یابیم که اخلاص در وجود ایشان موج می‌زد و همواره با خلوص نیت فالیت‌های خود را انجام می‌دادند؛ این عالم ربانی با اینکه عضو شورای عالی انقلاب بود اما تدریس و فعالیت‌های علمی خود را تعطیل نکرد. در زمان شهادت نیز حدود ۵۰ سال سن داشت و منشا خیر و برکت بسیاری برای امعه اسلامی شده بود.

حجت‌الاسلام خیری، در خصوص نامگذاری روز شهادت دکتر مفتح به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نیز گفت: به دلیل این‌که بخشی از عمر بابرکتشان را در راه تربیت دانشجو و تربیت اساتید دانشگاه اختصاص داده بود، روز شهادتشان توس امام راحل، به این عنوان نامگذاری شد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر این‌که وحدت حوزه و دانشگاه از جمله ضروریات است، افزود: بعد از پیروزی انقلاب تعداد بسیاری از روحانیون وارد دانشگاه شدند که این گام مبارک در نتیه پیروزی انقلاب و تلاش مجاهدانی چون شهید مفتح، اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: گفت: طلبه‌ای که وارد دانشگاه می‌شود باید آینه تمام نمای حوزه شود، یعنی معنویات موجود در حوزه را به دانشگاه نیز سرایت دهد؛ البته این بدان معنا نیست که معنویتی در دانشگاه وود ندارد چراکه اساتید باتقوای بسیاری در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند اما روحانی باید این معنویت را تشدید کند.

حجت‌الاسلام خیری با تاکید بر این‌که نماینده حوزه در دانشگاه باید باتقوا، دارای سواد به روز و معنویت و ساده زیستی باشد، گفت: دانش نیز شر اصلی دانشگاه بوده و اساتید دانشگاه نباید در ارتقای دانش دانشویان کوتاهی کنند. باید دانشگاه و حوزه هر کدام در حوزه تکالیف خود اما در کنار هم الگوسازی کرده و برای هدف مشترک خود فعالیت کنند.

انتهای پیام
captcha