مسئولی که در خواب است متوجه برنامه دشمن نمی‌شود/ انتقاد از رفتار دولت نیجریه با شیخ زکزاکی
کد خبر: 3865363
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
خطیب جمعه تهران:

مسئولی که در خواب است متوجه برنامه دشمن نمی‌شود/ انتقاد از رفتار دولت نیجریه با شیخ زکزاکی

گروه سیاسی ــ آیت‌الله امامی‌کاشانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران تصریح کرد: آدمی که در خواب است، متوجه برنامه‌های دشمن نخواهد شد. این بیان امیر المومنین(ع) است؛ زمان ما زمانی است که مسئولان و مدیران در هر رشته و پایه‌ای باید بیدار باشند که چگونه باید نظارت، مدیریت و تولید کرد.

نماز جمعه

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‎الله محمد امامی‌کاشانی، عضو مجلس خبرگان رهبری امروز 29 آذرماه، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران، ضمن دعوت خود و همگان به تقوای الهی اظهار کرد: در قرآن کریم آمده است: «إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا» (الزلزلة/ 1) این آیه جنبه تربیتی زیادی دارد؛ بدین معنی که در اولین در مرحله معاد و قیامت که زمین می‌لرزد و تکان می‎خورد، زمین به کار و اعمال ما شهادت می‎دهد. در حدیثی از پیامبر اسلام آمده است که به اصحاب خود فرمود: شما می‎دانید که زمین که روز قیامت خبر می‎دهد، همان لحظه اول که نظام این آفرینش از منظومه شمسی به هم می‎ریزد، چه خبری می‎دهد؟ فرمود: اخبار این است که هر انسان روی این زمین تصمیم گرفت و مطلبی نوشت، زمین تمام آن را ضبط می‌کند؛ همین زمینی که ما با بی‌اعتنایی و تبختر روی آن راه می‎رویم. این زمین از خوبان تشکر و از بدان گلایه می‎کند که چنین کار بدی کردند.

وی ادامه داد: در حدیثی دیگر از پیغبر اکرم(ص) آمده است که فرمود: مراقب وضو باشید و در وضو گرفتن توجه شما به خدا باشد. بهترین عمل نماز است لذا در موقع وضو گرفتن مراقب باشید که زمین حفظ می‎کند. وقتی نماز می‎خوانید بدانید که در همان جایی که ایستاده‌اید زمین آن را حفظ می‎کند لذا مراقب زمین باشید و به آن بی‎اعتنایی نکنید و از نظارت و توجه آن غافل نشوید. اگر پول‎هایی که به دست می‌آورید را در راه خدا خرج کردید بدانید که زمین آن را ثبت می‎کند. همچنین اگر این سرمایه در راه گناه خرج شود هم ثبت خواهد شد.

آیت‌الله امامی‌کاشانی اظهار کرد: اگر سرمایه‌های خود را در راستای تولید و اشتغال صرف کردید و کارخانه را به خاطر کمبود سود نبستید بدانید که این تصمیم‌ها را زمین ثبت خواهد کرد و در محشر فریاد خواهد کشید و تمام آن را خواهد گفت. در حدیث دیگری آمده است که زمین شکایت خواهد کرد که چرا چنین کردید و تشکر خواهد کرد از آنان که مطیع خداوند هستند. در حدیث دیگر از امیرالمؤمنین(ع) آمده است که خطاب به زمینی که در آن نماز می‌خواند فرمود: ای زمین تو در پیشگاه خدا شهادت بده که من بیت المال را به حق جمع کرده و به حق خرج کردم و پول‌ها هر جا رفت به حق بود لذا شما شهادت بده که کار من حق و در راستای رضایت خدا بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: لذا باید بدانیم آنچه می‌کنیم در این زمین ثبت می‎شود. غیبت، خودخواهی، مکر و نقشه برای دیگران همه ضبط خواهد شد. اینجا فکر می‌کنیم برنده شدیم ولی این زمین وقتی که شکافته شده و قیامت برپا شود بر سر ما فریاد خواهد کشید. ما نتیجه حرف‌ها، اعمال زشت و اعمال خوب را خواهیم دید. اعمال ما به خود ما یا به فرزندان ما برمی‌گردد چراکه جهان چنین است. عمل انسان چه خیر یا چه شر باشد به ما برمی‌گردد و اگر هم ما زنده نباشید به نسل ما بازخواهد گشت. اگر این دایره وسیع و زمان طولانی بود به نسل پنجم و ششم هم برمی‌گردد.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: در آیات قرآن و روایات هم آمده است که اعمال ما بازمی‎گردد. تمام رازها برملا می‎شود و با مکرها و تهمت‌ها و پول‌هایی که باید صرف تولید کنیم رسوا خواهیم شد. اگر به کشور و تولید و سرمایه‌گذاری توجه نکنیم و پول را فقط برای خود و اولاد جمع کنیم قطعاً رسوا خواهیم شد. خداوند به همین زمین فرمان می‌دهد که اعمال ما را شرح دهد. لذا چنین انسانی با چهره‌‌ای سیاه از قبر برمی‎خیزد.

بنابر گزارش ایکنا؛ آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته نیز اظهار کرد: در این خطبه به دو حدیث اشاره می‎کنم و پیرامون آن چند جمله‌ای تقدیم خواهم کرد. حدیث اول از نظر سند معتبر است و در کتاب شریف کافی آمده است و تمام اهل درایه و رجال هم آن را تأیید کرده‌اند. محمد ابن یعقوب کلینی از احمد ابن محمد نقل می‌کند که از امام صادق(ع) سؤال شد که فرج و پیروزی چه زمانی خواهد آمد: ایشان فرمود که وقتی حکومت‎های بنی عباس از میان برود.

آیت‌الله امامی کاشانی بیان کرد: حکومت بنی عباس، همین حکومت‌های داعشی و حاکمان ضد اسلامی است. یکی از علائم آخرالزمان هم این است که چنین حکومت‌هایی بسیار ضعیف خواهند شد. امروز هم شرایط همین‌گونه است. آمریکا همیشه بر جهان اسلام و بر کشور ما مسلط بود اما در عصر کنونی این شرایط عوض شده و لذا داعش را ایجاد می‎کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: داعش توسط آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها ایجاد شد و اسم آن را دولت اسلامیعراق و شام گذاشتند و بودجه آن را هم سعودی‌ها پرداخت کردند و لذا مردم زیادی را از بین بردند، اما دیگر مردم مسلمان دولت‌های تکفیری را قبول ندارند و به دنبال آنها حرکت نخواهند کرد. امام صادق(ع) فرمودند: در چنین شرایطی است که صاحب امر و با نشانه‌هایی از پیغمبر اکرم(ص) از مدینه حرکت خواهند کرد. این نشانه‌ها برای این بیان شده که  ملت اسلام بیدار شود که شما در شرایط کنونی چه وظایفی بر عهده دارید.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: وظیفه امت اسلام در شرایط کنونی، بیداری است؛ جهان اسلام باید توجه داشته باشد که دشمن چه کاری انجام می‎دهد. الان جانیان و خائنان بسیاری در عراق توسط دشمن بر موج سوار شده‌اند. این اتفاقات در جاهای دیگر دنیا هم رخ می‎دهد.

وی گفت: در حکمت 415 نهج‌البلاغه آمده است که چقدر بد است خواب که عزم‎ها و تصمیم‌های زمان را می‌شکند. شارحان می‎گویند این ضرب المثل است که اگر آدمی سستی و بی‌حالی کرد و بدون برنامه بود، نتیجه این می‌شود که تصمیم‌ها از بین می‎رود و نظم زندگی از هم می‎پاشد بنابراین باید مواظب زمان و مشکلات بود. امروز در دنیای استکبار برای مسلمانان برنامه دارد تا اقتصاد و سیاست و جوانان مسلمان را به زانو در بیاورد.

آیت‌الله امامی کاشانی اظهار کرد: حال سؤال این است که ما در برابر چنین برنامه‎ریزی‎هایی خواب هستیم یا بیدار؟ آدمی که در خواب است، متوجه برنامه‌های دشمن نخواهد شد. این بیان امیر المومنین(ع) است؛ زمان ما زمانی است که مسئولان و مدیران در هر رشته و پایه‌ای باید بیدار باشند که چگونه باید نظارت، مدیریت و تولید کرد. رهبر معظم انقلاب هم بارها تأکید کرده‌اند که فکر کنید تحریم‌ها دائما خواهد بود بنابراین به فکر رفع مشکلات باشید.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: ما سرمایه‌های بسیاری از جمله جوانان این کشور را در اختیار داریم و این وظیفه ماست که برای رفع مشکلات چاره‌اندیشی کنیم. باید بدانیم که دنیای استکبار چه برنامه‎ای برای ما دارد و لذا همه باید پشت هم باشیم و برای رفع مشکلات اقدام کنیم.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: نکته دیگری که باید اشاره کنم این است که عالم بزرگ نیجریه علامه زکزاکی دوباره به زندان افتاده است لذا همه جهان اسلام موظف است که تلاش کند که دولت نالایق نیجریه وی را آزاد کرده تا درمان وی انجام شود.

وی تصریح کرد: نکته دیگر درباره سالروز شهادت شهید مفتح به عنوان منادی وحدت حوزه و دانشگاه است در این زمینه قبل از خطبه‌ها بحث شد و ما هم برای ایشان علو درجات آرزومندیم. نکته دیگر درباره میلاد حضرت مسیح(ع) است. در این ایام به مردم آمریکا توصیه می‎کنم که بدانند اگر رئیس جمهور نالایق این کشور دوباره رأی بیاورد مردم آمریکا در پیشگاه تاریخ و درگاه پروردگار مسئول خواهند بود.

انتهای پیام
captcha