معنای دقیق وحدت حوزه و دانشگاه/ ضرورت حفاظت از سنت اصیل حوزه
کد خبر: 3865399
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
حجت‌الاسلام رستمی تبیین کرد:

معنای دقیق وحدت حوزه و دانشگاه/ ضرورت حفاظت از سنت اصیل حوزه

گروه دانشگاه - رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها امروز، ۲۹ آذرماه، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه انقلاب اسلامی شعار نجات انسان‌ها از تمام عوامل دین گریزی، غفلت و ستمگری را سر داد، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای گره زدن دو توان، دو بازو و دو قوه محرک برای به حرکت درآوردن جامعه است.

معنای دقیق وحدت حوزه و دانشگاه/ ضرورت حفاظت از سنت اصیل حوزهبه گزارش ایکنا؛ نماز عبادی - سیاسی جمعه، امروز ۲۹ آذرماه، به امامت آیت‌الله امامی کاشانی در مصلی بزرگ حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد. پیش از خطبه‌ها، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به سخنرانی پیرامون وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت.

رستمی در سخنان خود با بیان اینکه آیت‌الله مفتح با خون خود نهال انقلاب را غرس کرد، گفت: در ماه‌های اول انقلاب دو اندیشمند حوزوی و رشدیافته مکتب کهن حوزه که در دانشگاه‌ها ملجا و پناهنگاه بودند به شهادت رسیدند. شهید آیت الله مفتح و شهید آیت الله مطهری که در میان دانشگاهیان منبع محبت و سفره دین را گسترده بودند.

وی ادامه داد: ایشان به دنبال خوانش صحیح از اسلام و داعیه دار مقابله با تحریف بودند. موضوع انحراف از مسیر دین موضوعی است که جامعه دینی را در هر مقطعی مورد حمله قرار داده و اسلام همواره با دو تهدید یکی خوانش متحجرانه و بدون اجتهاد از دین، قشری گری، ظاهر گرایی و دیگری؛ تهدید خوانش سهل انگارانه و بی توجهی به قواعد و پایه‌های دین و تسلیم کردن آن در برابر هر تندباد و طوفان فکری است. جریانی که به انطباق دین با اوضاع زمانه معتقد نیست و به دین نگاه اصالت محوری و مبنایی ندارد. این دو لبه قیچی به دنبال قطع شاخه‌های دین هستند؛ با تحجر و بی قیدی به مبانی دینی.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: از ابتدای شکل گیری اسلام و دوران زعامت امیرالمومنین(ع)، حضرت با این دو جریان مواجه است و تا امروز هم وجود داشته، خطر انحراف از دین خطری است که حوزه‌ها باید آن را جدی و مراقبه از دین را به عهده گیرند. خطر بی تحرکی جامعه و نداشتن پاسخ برای نیاز‌ها و اقتضائات جامعه هم ماموریت اصلی دانشگاه هاست. انقلاب اسلامی در این جامعه رخ داده و در عین حال، به نظام سلطه نه گفته و تصمیم گرفته آقای خود باشد. انقلاب اسلامی شعار نجات انسان‌ها از تمام عوامل دین گریزی و غفلت را سر داد.

رستمی گفت: قانون جمهوری اسلامی مورد اقبال مردم در رفراندوم قرار گرفت که بیانگر آرمان انقلاب اسلامی است که پیش از سالگرد پیروزی این رفراندوم انجام شد. این رفراندوم، مطالبات، اهداف و آرمان‌های انقلاب و مباحثی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده، بسیار فراتر از این مرز و بوم است. خواست و شعار انقلابیون رفع ظلم از بشریت و جامعه بشری بود. همان چیزی که در بیانیه گام دوم و بیانات قبلی مقام معظم رهبری مشهود است. به بیان ایشان؛ ما هنوز در مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم و با تاسیس کامل دولت اسلامی فاصله داریم، دولتی که در آن نه تنها مفاسد راه ندارد بلکه اهداف متعالی را دنبال می‌کند. در پی این دولت است که جامعه اسلامی شکل می‌گیرد. سبک زندگی این جامعه مبتنی بر مبانی اسلامی است، که نهایتاً باید به تمدن اسلامی برسد که هدفی بزرگ و بلند و رسیدن به آن نیازمند کار زیاد است.

وی بیان کرد: حوزه علمیه و دانشگاه‌های ما، دو مجموعه فاخر و متوجه علم، فکر، عقل و اندیشه انسان‌ها هستند. حذف متفکرینی مانند شهید مفتح جامعه را متوجه این موضوع کرد که دور بودن مبانی دینی از دانش، تفکر و اندیشه منجر به ناتوانی از ادامه مسیر می‌شود. بنای دانشگاه از آغاز بر دور شدن از باور‌های متعالی و نهاد‌های دینی بود، اما مبانی دانشی نهاد‌های دینی و به واسطه دینداری دانشجویان و اساتید و وجود جامعه دین دار اجازه به نتیجه رسیدن این طراحی خطرناک را ندادند.

وی گفت: انقلاب اسلامی این دو نهاد (حوزه و دانشگاه) را به هم پیوند زد و وحدت حوزه و دانشگاه به معنای به نتیجه رساندن و گره زدن دو توان، دو بازو و دو قوه محرک برای به حرکت درآوردن جامعه است. راهکارها، الزامات، قواعد و چالش‌ها در مسیر این پیوند باید مورد بررسی قرار گیرد. نزدیکی به اخلاق و حاکم شدن آن در سیستم و سازماندهی این دو و اینکه هر کدام از این دو نهاد مسئولیت تخصصی خود را انجام دهد و به همفکری با بخش دیگر متوجه باشد، مهم است. وحدت حوزه و دانشگاه به این معنا که در دانشگاه بخواهیم گروه و دانشکده تاسیس کنیم، نیست. بسیاری از امور در تخصص خود دانشگاه است. وحدت به این معنا نیست که هر کدام تخصص‌های یکدیگر را به طور کامل بپذیرند، بلکه هر کدام باید در حوزه‌های تخصصی خود به صورت دقیق کار و واقع نگرانه به مسائل نگاه کنند. دید باز با افقی روشن به مسیر پیش رو داشته باشند. همچنین نوگرایی و رهاشدن از قید و بند‌های پیشین و آینده نگری باید در این مسیر مورد توجه باشد.

رستمی افزود: آنچه که در سنت حوزوی ما بوده را حوزه‌ها باید مواظبت کنند، به این معنا که نگذارند احساس وظیفه در درس خواندن، تحصیل را وظیفه دانستن، سخت کوشی، اخلاص، صفا، ایثار و معنویت که سنت‌های اصیل حوزه بوده است، دچار خدشه شود. ارتباط وثیق با جامعه و آحاد جامعه، از جمله ارتباط با روستایی و شهری، فقیر و غنی و ارتباط با تحصل کرده‌های جامعه از سنت‌های خوب حوزه بوده است.

به گفته رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها؛ در دانشگاه‌ها باید در تخصص‌های گوناگون پرورش اتفاق بیفتد، به واقعیت‌های جامعه توجه شود و در حوزه نیز باید در مقابل طرح نظرات جدید و توجه به نوگرایی و روش‌های علمی جدید منعطف و دقیق بود و برنامه ریزی مشخصی برای افق آینده داشت.

وی افزود: اینکه برای رسیدن به تمدن اسلامی چه نیاز‌هایی داریم، مولفه‌های تمدن اسلامی چیست، چالش‌های پیش روی حاکمیت، نظام، جامعه و مردم چیست، از پرسش‌هایی است که حوزه و دانشگاه باید به آن ها بپردازد. امروزه با جریان طاغوتی عظیمی در نظام سلطه مواجهیم که با ابزار‌های نوین در پی به برده کشیدن تعقل و قدرت فکری جوامع بوده و استعمار نو را رقم زده افتاده است. در تحقق تمدن اسلامی، نظریه پردازی به عهده حوزه و دانشگاه است. عدالت و مبارزه با فساد از جمله موضوعات مورد نیاز جامعه و مبتلابه امروز است، تبین فساد، پیدا کردن نقاط و نکاتی که فسادخیز است، این‌ها کار دانشگاه و حوزه است. امروزه جنگ اصلی ما در حوزه اقتصاد است. تردیدی نداریم دشمن در حوزه‌های سخت به بن بست رسیده، اما فشار بر باور و انگیزه و امید مردم کار دشمن بوده و تمام همت خود را برای فشار بر مردم گذاشته است. در این مسیر هم برای به شکست کشاندن دشمن باید راهکار‌های علمی از درون دانشگاه و حوزه بیرون بیاید.

رستمی گفت: در فضای دانشگاهی و حوزوی ما به برکت انقلاب اسلامی اتفاقات زیادی رخ داده، دانشگاهیان ما از مبانی دینی برای تعمیق فکری استفاده کرده‌اند و حوزویان نیز روش‌های علمی دانشگاهی را فراگرفته‌اند. مسیر پیوند این دو نهاد راهی است که باید با همت طی شود.
انتهای پیام
captcha