امیرعلی و فاطمه؛ در صدر اسامی انتخابی استان قزوین
کد خبر: 3866129
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵

امیرعلی و فاطمه؛ در صدر اسامی انتخابی استان قزوین

گروه اجتماعی ــ مدیرکل ثبت‌احوال استان قزوین با بیان اینکه قزوین از جمله استان‌های پیر کشور محسوب می‌شود، گفت: طبق اسامی ثبت‌ شده ۹ ماهه ابتدای سال ۹۸ نام‌های امیرعلی، امیرعباس، ابوالفضل و حسین در پسران و نام‌های فاطمه، زهرا و حلما بیشترین تعداد اسامی در استان قزوین را شامل می‌شود.

امیرعلی و فاطمه در صدر اسامی انتخابی استان قزوین/ زنگ خطر پیرسالی به صدا درآمده است

به گزارش ایکنا از قزوین، حسن وفایی دیلمی، مدیرکل ثبت‌احوال استان قزوین در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز دوم دی ماه به مناسبت روز ملی ثبت‌احوال در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: استان قزوین از جمله استان‌های پیر کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: این سازمان برحسب آمار و اطلاعات به‌دست‌آمده تنها می‌تواند زنگ خطر را به صدا دربیاورد لذا نیاز است مسئولان استان در راستای سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود به این هشدارها توجه لازم را داشته باشند.

وفایی دیلمی با بیان اینکه براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت استان قزوین یک‌میلیون و دویست و ۷۳ هزار نفر بود؛ اعلام کرد: جمعیت استان تا پایان شهریور امسال به یک‌میلیون و ۳۱۰ هزار نفر افزایش یافته است.

این مسئول بیان کرد: طبق پیش‌بینی مرکز آمار و براساس الگوهای آماری سال‌های قبل پیش‌بینی می‌شود جمعیت استان قزوین در سال ۱۴۰۰ به یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار نفر و در سال ۱۴۳۰ نیز به یک‌میلیون و ۹۷۰ هزار نفر برسد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۳۰ کودکان صفر تا ۱۴ سال در حدود ۱۴ درصد و جوانان نیز در حدود ۱۶ درصد خواهند بود؛ ادامه داد: همچنین جمعیت میان‌سال به ۳۷ درصد و جمعیت بالای ۶۵ سال در حدود ۳۵ درصد پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل ثبت‌احوال استان قزوین تأکید کرد: این آمار نشان‌دهنده کاهش تعداد کودکان و جوانان و افزایش تعداد افراد میان‌سال و مسن در سال ۱۴۳۰ خواهد بود؛ لذا باید از هم‌اکنون نسبت به مواردی چون نگه‌داری، تأمین حقوق شهروندی، بهداشت و سلامت این افراد و خدماتی که کهن‌سالان نیاز دارند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و خدمات لازم پیش‌بینی شود.

وی با اشاره به نام‌های ثبتی انجام‌شده در این سازمان عنوان کرد: طبق اسامی ثبت‌شده ۹ ماهه ابتدای سال ۹۸ نام‌های امیرعلی، امیرعباس، ابوالفضل و حسین در پسران و نام‌های فاطمه، زهرا و حلما بیشترین تعداد اسامی ثبت‌شده در استان قزوین را شامل می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه کد ملی کلیدی است که می‌تواند در دستگاه‌های اجرایی و خدماتی مبنای ارائه خدمات به افراد قرار گیرد، گفت: تاکنون ۸۸ درصد جمعیت استان قزوین کارت هوشمند ملی خود را دریافت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: از جمعیت یک‌میلیون و سه هزار و ۲۱۰ نفری بالای ۱۵ سال استان قزوین بالغ بر ۸۹۰ هزار نفر کارت هوشمند ملی خود را دریافت کرده‌اند و استان قزوین در این خصوص در بین استان‌های کشور در رتبه ۱۲ قرار گرفته است.

وفایی دیلمی ادامه داد: در کارت‌های توزیع نشده نیز رتبه چهار کشور را داریم و حدود ۴۴۰۰ کارت هوشمند در مراکز پیش‌خوان باقی‌مانده که صاحبان آن هنوز برای دریافتش اقدام نکرده‌اند.

تولید ایرانی کارت هوشمند ملی

این مسئول با اشاره به اینکه حدود ۱۴۰ هزار نفر در استان اقدامی برای دریافت کارت هوشمند خود نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: از اول خرداد امسال دستگاه‌های اجرایی استان اجازه‌ای برای ارائه خدمات به این افراد نداشته‌اند تا بدین واسطه این افراد برای دریافت کارت هوشمند خود اقدام کنند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه کارت استفاده شده در کارت هوشمند ملی وارداتی بود و بعد از تحریم دچار مشکلاتی شدیم از این رو یک شرکت ایرانی متعهد به تولید کارت لازم در این خصوص شد اما ظرفیت تولید این شرکت کم است و قرار شده ظرفیت خود را افزایش دهد تا بتوانیم به تعهدات خود برسیم.

این مسئول تأکید کرد: در ایام انتخابات با شماره ملی افراد رأی اخذ می‌شود با این حال به کسانی که اقدام به دریافت کارت ملی کرده‌اند اما هنوز آن را دریافت نکرده‌اند کد رهگیری داده می‌شود تا مشکلی در این خصوص نداشته باشند.

مدیرکل ثبت‌احوال استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: ما هیچ آمار محرمانه‌ای در سازمان ثبت‌احوال نداریم از این رو پژوهشگران می‌توانند در خصوص موضوعات پژوهشی از این اطلاعات استفاده کنند تا بدین واسطه به بهبود وضعیت استان کمک شود.

انتهای پیام
captcha