بر خط جامعه در هفته‌ای که گذشت
کد خبر: 3866855
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸

بر خط جامعه در هفته‌ای که گذشت

گروه جامعه ــ اختتامیه نخستین جشنواره ملی هنری «همام»، برگزاری آیین گرامیداشت مناسبت باستانی «شب یلدا» در شهرهای مختلف کشور، استمرار آلودگی هوا در تهران و تعدادی از کلانشهرها و ورود بنیاد مستضعفان به خودکفایی گوشت قرمز از مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی هفته اخیر بودند.

بر خط جامعه در هفته‌ای که گذشتبه گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که استمرار آلودگی هوا در تهران و برخی از کلانشهرها، مدارس را به تعطیلی کشاند، برگزاری آیین گرامیداشت مناسبت باستانی «شب یلدا» در شهرهای مختلف کشور، اختتامیه نخستین جشنواره ملی هنری «همام» ویژه توانیابان هنرمند کشور و ورود بنیاد مستضعفان به خودکفایی گوشت قرمز از مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی بودند.

در بسته خبری «بر خط جامعه» برخی از مهم‌ترین اخبار گروه اجتماعی ایکنا را گرد‌آورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست:

فقدان فهم مشترک میان نهادهای مسئول در رفع آلودگی هوا

الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، این هفته در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به سؤالی مبنی بر ارزیابی اقدامات شهرداری تهران در رفع معضل آلودگی هوا و راهکار خروج از این بحران، گفت: براساس قانون، ۱۴ نهاد مسئول و دست‌اندرکار کاهش آلودگی هوا هستند و شهرداری تهران به تنهایی نمی‌تواند کاری را در این حوزه به پیش ببرد. متأسفانه در این خصوص دولت هم در انجام تعهدات مالی و تأمین زیرساخت‌های مناسب در زمینه حمل و نقل همگانی همراه نبوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم تاوان کاستی‌های شهری در رفع معضل آلودگی هوا را می‌دهند، افزود: سؤال اینجاست که چرا هیچ اراده‌ای برای مذاکره و همکاری مؤثر نهاد‌های مرتبط از جمله دولت، شهرداری و راهنمایی و رانندگی در رفع معضل آلودگی هوا وجود ندارد؟ شاید تعطیلی مدارس به عنوان راهکاری موقت و فوری سبب کاهش ترافیک شود، اما آیا این تنها کاری است که برای کنترل آلودگی از عهده دستگاه‌های مدیریتی برمی‌آید؟

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه نرسیدن به فهم مشترک در اداره شهر برای رفع معضل آلودگی هوا با سایر نهاد‌های دست‌اندرکار در این حوزه یکی از کاستی‌هایی است که خسارتش را مردم می‌دهند، ادامه داد: نبود این فهم و زبان مشترک، باعث شده امروز وضعیت آلودگی هوا و حمل و نقل تهران به بحران برسد؛ چرا که منابع آلاینده هوای کلانشهر‌ها از جمله تهران متفاوت هستند، این در حالی است که نهاد‌های دست‌اندرکار در خصوص تشدید یا مهار این وضعیت هم متفاوت و گوناگون‌ هستند. 

بر خط جامعه در هفته‌ای که گذشت

تهران به ۴ هزار اتوبوس جدید نیاز دارد

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران، این هفته در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن بیان این نکته که تهران با کمبود وسایل حمل و نقل عمومی مواجه است، گفت: امروز در شهر تهران به ۹ هزار اتوبوس نیاز داریم و این درحالی است که تعداد فعلی چیزی حدود ۵ هزار و ۵۰۰ مورد است. از این تعداد هم حدودا ۵۰۰ مورد در تعمیرگاه‌هاست. این یعنی در حال حاضر شهر تهران چیزی حدود چهار هزار اتوبوس جدید نیاز دارد.

وی ادامه داد: اتوبوس‌های فعلی که در تهران وجود دارند با عمری حدود هفت سال فعالیت می‌کنند و خود همین فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی هم یکی از دلیل آلودگی هوا محسوب می‌شود. البته به این نکته هم باید توجه کنیم که خودرو‌های ساخت داخل امکان تصفیه دود را به طور کامل ندارند و بسیاری از خودرو‌های ما فاقد فیلتر دود هستند و اتوبوس‌های تولید داخل هم هیچ کدام فیلتر دوده ندارند.

بر خط جامعه در هفته‌ای که گذشت

همت همامی‌ها و چشم‌ بینای مسئولان

اولین جشنواره ملی هنری «همام»، این هفته در حالی به پایان رسید که برای اولین بار در کشور یک مؤسسه خیریه غیردولتی جشنواره‌ای را ویژه هنرمندان توانیاب در رشته هنرهای تجسمی برگزار و این فرصت را برای آنها فراهم کرد که بتوانند در یک رقابت هنری توانمندی‌های خود را محک بزنند و به نمایش گذارند.

ایده برگزاری این جشنواره را مسئولان خیریه «متوسلین به امام رضا(ع)» مطرح کردند. این خیریه یک گالری به نام «مهر هنر» دارد که به صورت رایگان در اختیار افراد معلول قرار می‌‌گیرد تا ضمن معرفی خود به جامعه هنری کشور، آثار هنری خود را به نمایش بگذارند و به فروش برسانند.

پس از مطرح شدن این ایده، بیش از هزار و ۱۵۰ هنرمند توانیاب در کشور شناسایی و فراخوان حضور در جشنواره به صورت هدفمند برای آنها ارسال شد. از این تعداد هنرمند ۸۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که این میزان استقبال در کمتر جشنواره‌ای مشاهده می‌شود و نشان‌دهنده علاقه و توان بالای هنرمندان معلول برای رقابت در سطح ملی است.

بر خط جامعه در هفته‌ای که گذشت

هنرمندانی که بسیاری از آنها به دلیل مشکلات جسمانی با دهان یا پا نقاشی می‌کنند یا بیماری‌هایی مانند MS، اوتیسم و سندروم داون دارند یا پوستشان پروانه‌ای است و ... با اشتیاق فراوان از این رقابت استقبال کردند و زمانی که داوری آثار انجام و ۱۶۱ اثر در فرهنگستان هنر به نمایش درآمد، بسیاری از این هنرمندان که برای اولین بار آثارشان بر روی دیوار گالری به نمایش درمی‌آمد، از شهرهای مختلف خود را به تهران رساندند و علی‌رغم تمام مشکلات مربوط به تردد، با افتخار در کنار تابلوهای خود ایستادند تا نشان دهند که می‌توانند.

گزارش ایکنا از این رویداد را اینجا بخوانید.

بر خط جامعه در هفته‌ای که گذشت

انتصاب قائم‌مقام ستاد اقامه نماز

این هفته و در پی استعفای محمود مظفر، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، سیداحمد زرهانی را به عنوان قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور منصوب شد.

بر خط جامعه در هفته‌ای که گذشت

در بخشی از حکم قرائتی آمده است: «با توجه به اینکه جنابعالی از بنیانگذاران ستاد اقامه نماز در سال ۱۳۶۹ بوده‌اید و امروز نیز عضو هیئت امنای ستاد، بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) و مجمع خیرین مسجدساز هستید و سابقه درخشانی در امور فرهنگی و اجرایی دارید، چنانکه سال‌ها معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش بوده و در اولین دوره مجلس شورای اسلامی نماینده مردم دزفول بوده‌اید و در طول این سال‌ها جز خیر از شما ندیده‌ایم، جنابعالی را به عنوان قائم مقام در ستاد اقامه نماز منصوب می‌نمایم.»

گفتنی است زرهانی، پیش از این، معاونت دانشگاه آزاد اسلامی را نیز عهده‌دار بوده است.

متولی همه جامعه باشیم نه گروهی خاص

سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، طی روزهای گذشته از خبرگزاری ایکنا بازدید کرد. در جریان بازدید عاملی از ایکنا، کارت خبرنگاری افتخاری رسانه قرآن به وی اهدا شد. عاملی پس از بازدید از تحریریه فارسی، تحریریه بین‌الملل و مرکز مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم مقابل دوربین استودیوی مبین این خبرگزاری نشست و به پرسش‌های خبرنگار ایکنا حول محورهایی همچون رصد و نظارت بر عملیاتی شدن اسناد و مصوبات و عمل به وظایف دستگاه‌های متولی حوزه فرهنگ، راهکار‌های کارآمدی شورای فرهنگی و اجتماعی زنان، نقش تأثیر و تغییر بیانیه گام دوم در مصوبات و اسناد فرهنگی، چرایی کاهش اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی به میزان ۸۰ درصد در بودجه ۹۹ و ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه، پاسخ داد.

بر خط جامعه در هفته‌ای که گذشت

بخش نخست گفت‌وگوی ایکنا با عاملی را اینجا بخوانید.

خانه‌شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه رویان افتتاح می‌شود

مراسم چهارمین دوره تجلیل از برترین‌های حوزه پژوهش و فناوری در سال ۱۳۹۸ صبح سه‌شنبه سوم دی‌ماه، با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی و جمعی از مدیران و مسئولان وزارتخانه‌های صنعت، کشور و علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از محققان و مدیران جهاددانشگاهی در محل پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاددانشگاهی برگزار شد.

حسین بهاروند، برنده جایزه مصطفی ۲۰۱۹ و عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی در این مراسم طی سخنانی پیرامون شکل‌گیری رویان و درسی که از اساتید خود در این مسیر گرفته است، گفت: آزمایشگاه تحقیقاتی مؤسسه رویان فعالیت خود را در یک فضای ۲۰ متری آغاز کرد، اما حالا به مصداقی از فعالیت‌های نوآورانه در حوزه سلول‌های بنیادی، ژن‌درمانی، ناباروری و ... تبدیل شده است.

بر خط جامعه در هفته‌ای که گذشت

وی افزود: رویان در ابتدای تأسیس خود به عنوان مرکز درمان ناباروری فعالیت خود را آغاز کرد و امروز موفق به استفاده از انواع سلول‌های بنیادی برای رفع بسیاری از مشکلات و بیماری‌های مربوط به انسان شده است. به طور مثال در سال ۱۴۰۰ ایران برای اولین بار پیوند سلول‌های بنیادی در درمان بیماری پارکینسون و دکوراسیون ماندلا(تحلیل چشم) را انجام خواهد داد. امروز رویان توانسته در این اکوسیستم یعنی از تولید علم تا توسعه فناوری و تجاری‌سازی حرکت کند و تا دو هفته دیگر برج رویان افتتاح خواهد شد. این مرکز، تبدیل به خانه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه رویان خواهد بود.

گزارش این مراسم را اینجا بخوانید.

افزایش ۱۵ درصدی مخاطبان آموزش قرآن و حدیث در فرهنگسراها

تعداد مخاطبان دوره‌های آموزشی علوم قرآنی و حدیث شبکه آموزشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مقایسه با سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است. در نیمه اول سال ۹۸ بیش از ۱۳ هزار و ۲۱۹ ثبت نام در دوره‌های علوم قرآنی و حدیث انجام شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است.

بر خط جامعه در هفته‌ای که گذشت

بیشترین افزایش مخاطب در فرهنگسرای بهاران به میزان ۲۰۲ درصد انجام شده و فرهنگسرای بهمن با دو هزار و ۶۱۴ ثبت نام در رتبه بعدی قرار دارد. در میان عناوین دوره‌های آموزش قرآنی سازمان فرهنگی هنری، دوره‌های حفظ قرآن خردسال و روخوانی قرآن با استقبال بیشتری توسط مخاطبان روبه‌رو شده است.

دوره‌های قرآنی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با توجه به سیاست‌های سازمان همواره در اولویت بوده و از شهریه‌های مناسبی نیز برخوردار است. این دوره‌ها هر سال با حضور ۱۲۶ مربی و ۴۰ عنوان دوره در ۱۰۸ مرکز آموزشی برگزار می‌شود.

فراخوان نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر منتشر شد

نهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، با مشارکت و همکاری هنرمندان، فعالان و دست اندرکاران عرصه طراحی مد و لباس کشور، زیر نظر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، از ۲۴ تا ۲۹ بهمن‌ماه سال جاری، برگزار می‌شود.

بر خط جامعه در هفته‌ای که گذشت

فراخوان نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با موضوع «فرّ گلستان» با هدف نگاهی نو به بازار، ایجاد فضای رقابتی سالم بین طراحان عرصه مد و لباس، تشویق طراحان به ارائه طرح و الگو‌های به روز و نوآورانه، کمک به ارتقای سطح حوزه طراحی با الهام از نماد‌های هنر ایرانی - اسلامی و کشف استعداد‌های نو منتشر شده است.

عزم بنیاد مستضعفان برای خودکفایی گوشت قرمز

مدیر عامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان این هفته برخی از اقدامات این هلدینگ برای تولید سالانه ۲۶ هزار تن گوشت قرمز به منظور کاهش واردات گوشت قرمز و تنظیم بازار آن در یک برنامه پنج ساله را تشریح کرد.

وی اظهار کرد: طبق برنامه پنج ساله توسعه بنیاد، مقرر شده با احداث دامداری‌های پرواربندی گوساله نر، گوسفندپرواری، توسعه دام‌های آمیخته گری نژاد‌های گوشتی و با ارائه مدل‌های توسعه‌ای، تکمیل زنجیره ارزش تولید و همچنین توانمند سازی مناطق مستعد این فعالیت، بنیاد مستضعفان با تولید سالانه ۲۶ هزار تن گوشت قرمز نقش مؤثری در تنظیم بازار این محصول و خدمت به اقشار آسیب‌پذیر داشته باشد.

انتهای پیام
captcha