نمایشگاه قرآن هشتم ماه رمضان برپا می‌شود/ افزایش 9 درصدی بودجه معاونت قرآنی
کد خبر: 3867183
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۲
عبدالهادی فقهی‌زاده خبر داد:

نمایشگاه قرآن هشتم ماه رمضان برپا می‌شود/ افزایش 9 درصدی بودجه معاونت قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از روز هشتم ماه مبارک رمضان، مصادف با 14 اردیبهشت‌ماه آغاز به کار می‌کند، گفت: این نمایشگاه تا روز 23 یا 25 ماه مبارک ادامه خواهد داشت.

آغاز به کار نمایشگاه قرآن از هشتم ماه رمضان / افزایش 9 درصدی بودجه معاونت قرآنی

به گزارش ایکنا؛ برنامه افق امروز هفتم دی‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با موضوع فعالیت‌های این معاونت و از جمله هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت به روی امواج رادیو قرآن رفت.
فقهی‌زاده در ابتدای این برنامه در مورد آزمون سراسری قرآن و عترت گفت: همه‌ساله یک آزمون سراسری با عنوان آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم در سطح ملی برگزار می‌کنیم و امسال نیز هجدهمین دوره این آزمون در تاریخ 11 بهمن‌ماه 98 در رشته‌های متعدد حفظ و مفاهیم قرآن کریم برگزار می‌شود. برخی رشته‌ها همچون تفسیر سوره مبارکه بقره به صورت ویژه طراحی شده است. همچنین این آزمون به دو صورت آنلاین و حضوری در رشته‌های مختلف تعریف شده است.

کاهش یا افزایش مشارکت در آزمون سراسری قرآن؟ 
وی در مورد میزان مشارکت متقاضیان در این دوره نسبت به ادوار گذشته افزود: در سال 97 و 96 و پس از اینکه در معاونت حضور پیدا کردم، مشارکت با برخی از ارکان را شاهد بودیم، به گونه‌ای که این مشارکت باعث شد تا رقم شرکت‌کنندگان در آزمون به بیش از 200 هزار نفر برسد. البته  در روز برگزاری آزمون با با ریزشی مواجه شدیم و قریب به 150 هزار نفر در جلسه آزمون حضور یافتند. سال‌های قبل‌تر از این دو سال، معمولاً بین 50 تا 60 هزار نفر شرکت‌کننده را شاهد بودیم. با این وجود، امسال که به نوعی مشارکت جهت دیگری را پیدا کرد و نوعی استقلال در برگزاری آزمون را شاهد بودیم، با رشدی نسبت به وضعیت پیشین مواجه شدیم و امیدواریم در نهایت 100 هزار نفر در روز آزمون حضور یابند.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مورد منابع این آزمون که مورد سؤال برخی از متقاضیان بوده است، بیان کرد: قصد ما دشوارتر کردن آزمون نبوده است و از طرفی دیگر، نظر بر این بوده است که حداقل یک رشته جدی را در کلان رشته حفظ اضافه کنیم تا مخاطبانی را از این حیث جذب کنیم و امیدواریم بتوانیم از آنها حمایت ویژه‌تری به عمل بیاوریم. بر همین اساس، تفسیر سوره مبارکه بقره را از تفسیر نمونه انتخاب کردیم، چرا که این تفسیر بسیار رایج، در دسترس، قابل فهم و ساده است. کم یا زیاد بودن صفحات برای ما موضوعیت نداشته است و گمان می‌کنم مشکل خاصی برای شرکت‌کنندگان خاص به وجود نیاورد. ضمن اینکه تعدادی که در این رشته حضور دارند، چندان زیاد نیست و طبعیتاً باید زحمات بیشتری متحمل شوند، امیدوارم در نهایت نیز برخی جوایز خاص در خدمت این عزیزان قرار بگیرد.

جزئیاتی از نمایشگاه قرآن بیست و هشتم
فقهی‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بیان جزئیاتی از بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم پرداخت و گفت: بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به روال سنوات گذشته، در ماه رمضان پیش رو و از روز هشتم ماه مبارک تا روز بیست و سوم یا بیست و پنجم این ماه در مصلی امام خمینی(ره) برپا خواهد شد.
وی افزود: از آبان‌ماه امسال، اعضای شورای سیاستگذاری این رویداد بزرگ قرآنی با احکام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شدند. شورای طرح و برنامه، ستاد اجرایی و رؤسای کمیته‌ها هم تعیین شده است.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در بیست و هشتمین دوره، برای اولین بار نسبت به ادوار گذشته کمیته ویژه‌ای با عنوان کودک و نوجوان تعریف شده است، گفت: در ادوار گذشته بخش کودک و نوجوان اگرچه وجود داشت، اما مستقل نبود و فعالیت‌های آن در برخی کمیته‌ها پراکنده شده بود. اما امسال تصمیم بر آن است که تمام فعالیت‌های حوزه کودک و نوجوان در قالب یک کمیته طراحی شود. در همین راستا، شورای تخصصی فعالیت‌های قرآنی کودکان در معاونت و با حضور برجستگانی از این حوزه تشکیل شده است.
فقهی‌زاده در ادامه با تأکید بر اینکه سال گذشته کمیته ویژه نمایشگاه قرآن مربوط به بخش بین‌الملل بود،‌ گفت: شورای تخصصی نیز برای اولین بار شکل گرفته و چندین جلسه موثر و مفید را نیز داشته‌ایم. در حوزه کودکان البته کارهای دیگری همچون حمایت از نشریه «شبنم» را داشته‌ایم. امیدواریم این اقدامات تجمیع شود و بتواند انرژی مثبت و مضاعفی را برای این بخش به وجود بیاورد.
رئیس بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه نمایشگاه روز هشتم ماه مبارک رمضان مصادف با 14 اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود، تصریح کرد: تمایل داشتیم تا نمایشگاه زودتر برگزار شود، اما با توجه به استقرار نمایشگاه کتاب تا آخرین روز ماه شعبان، ناگزیر هستیم تا نمایشگاه را از روز هشتم به بعد راه‌اندازی کنیم. پیش از این قرار بود نمایشگاه کتاب به فصل پاییز موکول شود، اما در نهایت، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تصمیم گرفت تا در همان اردیبهشت اقدام به دایر کردن نمایشگاه کتاب کند. بنابراین عملاً این امکان از ما دریغ شد و ناچار شدیم منتظر بمانیم نمایشگاه کتاب برچیده شود و بعد نمایشگاه قرآن دایر شود.
فقهی‌زاده با اشاره به اینکه سال گذشته نیز با این مشکل مواجه بوده‌ایم، افزود: امسال در دو نوبت مذاکره حضوری با مسئولان مصلی و همچنین معاون ارتباطات مردمی دفتر مقام معظم رهبری، قول مساعد گرفتیم که فرصت بیشتری در اختیار داشته باشیم و به احتمال زیاد نمایشگاه قرآن تا بیست و سوم یا بیست و پنجم ماه رمضان برقرار خواهد بود.
وی در ادامه در مورد هزینه‌های نمایشگاه بیست و هشتم اظهار کرد: سال قبل با جلب مشارکت و صرفه‌جویی مؤثر، توانستیم در موقعیت زمانی اوج‌گیری قیمت‌ها و تضعیف ارزش ریال، صرفه‌جویی گسترده‌ای را شاهد باشیم؛ امسال نیز امیدوار هستیم با اندکی افزایش بتوانیم با جدیت بیشتر و توسعه در کمیت و کیفیت، همچنان نمایشگاه خوبی را فراروی مخاطبان قرار دهیم.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امسال همچنان به بخش بین‌الملل توجه خاص داریم و معتقد هستیم نمایشگاه فرصتی برای ارائه توجهات خاص جمهوری اسلامی به جایگاه قرآن کریم و ارائه نگرش مراجع دینی و علمای مکتب اهل بیت(ع) در حوزه فعالیت‌ها قرآنی و همچنین انتقال تجربیات قرآنی به سایر ملل و کشورهای مسلمان است. بنابراین در دوره بیست و هشتم علاوه بر تأکید بر مسئله کودک و نوجوان، به مسئله بین‌الملل هم توجه ویژه داریم.

افزایش بودجه معاونت 
فقهی‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بحث در مورد بودجه قرآنی پرداخت و با اشاره به افزایش 9 درصدی بودجه برنامه‌ای این معاونت، گفت: بعد از دو سال که مشکلات فراوانی را پیش رو داشتیم، امسال در اعتبارات مربوط به اجرای برنامه‌های معاونت با افزایش 9 درصدی مواجه هستیم. بودجه ما از 14 میلیارد تومان به 17 میلیارد و نیم رسیده است. بودجه این بخش در سال 97 حدود بیست میلیارد بود که مبلغی که در نهایت تخصیص یافت، 16 و نیم میلیارد تومان بود. در سال 98 این مبلغ به 14 میلیارد تومان رسید. اگر مبنای بودجه دریافتی را همان 14 میلیارد تومان قرار دهیم، امسال نیز امیدوار هستیم بودجه به 17 و نیم میلیارد تومان برسد.
وی در مورد بیمه فعالان قرآنی نیز افزود: این معاونت در سال‌های 97 و 96 هر ساله حدود 10 میلیارد تومان فقط از اعتبارات خود را جدا کرده و برای بیمه فعالان قرآنی که یک کلان‌برنامه محسوب می‌شود، اختصاص داده است. امیدواریم در سال 99 نیز این موضوع افزایش پیدا کند و تعداد بیشتری از قرآنیان تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. در حال حاضر بیش از 6700 نفر از فعالان قرآنی از سوی معاونت بیمه شده‌اند.

افزایش بیمه فعالان قرآنی به 10 هزار نفر تا انتهای دولت دوازدهم 
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه این افراد از محل صندوق فرهنگ و هنر بیمه شده‌اند، گفت: این صندوق برای هنرمندان و نویسندگان و ... خدمات ارائه می‌دهد و اختصاصی به فعالان قرآنی ندارد، اما با این وجود، قرآنیان بیشترین درصد را به خود اختصاص داده‌اند. زمانی که در معاونت شروع به کار کردم و در آغاز آبان‌ماه 96، حدود 4000 نفر بیمه شده بودند. در همان سال هدف‌گذاری شد تا آخر دولت دوازدهم، این عدد به 10 هزار نفر برسد. حرکت ما اگرچه در ابتدا بسیار خوب بود و زود به عدد حدود هفت هزار نفر رسیدیم، اما رفته رفته از حرکت باز ایستاد. بر همین اساس، در جلسات متعددی که برگزار می‌شود، تلاش می‌کنیم تا توسعه‌ای صورت بگیرد و بتوانیم تا در پایان دولت دوازدهم همان 10 هزار نفر بیمه شده فعال قرآنی را داشته باشیم.
فقهی‌زاده همچنین به کاهش هشتاد درصدی بودجه قرآنی شورای توسعه نیز اشاره و اظهار کرد: این موضوع می‌تواند بسیاری از برنامه‌های ما در قالب کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم را تحت‌الشعاع قرار دهد. هشتاد درصد رقم زیادی است که می‌توان لطمات زیادی را به دنبال داشته باشد.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد ادغام دو اتحادیه قرآنی و جلسات هیئت رسیدگی به موسسات که هفته گذشته با حضور وزیر ارشاد برگزار شد نیز گفت: معاونت قرآن و عترت بنا به وظیفه خود، در حال حمایت است و برنامه‌ریزی و سازماندهی موسسات را انجام می‌دهد. این هیئت تاکنون 14 جلسه را با حضور اعضا برگزار کرده است. دستور اصلی جلسه‌هایی که با حضور وزیر برگزار شد،‌ رسیدگی به شعب موسسات بزرگ قرآن و عترت در استان‌ها بود که مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد کارگروهی تشکیل شود تا گزارشی برای وزیر آماده کند. احتمالاً یک یا دو جلسه دیگر باید برگزار شود تا جلسه نهایی در مورد وضعیت این قبیل موسسات مشخص شود.
فقهی‌زاده در ادامه با تأکید بر اینکه ‌ادغام می‌تواند پدیده مبارکی باشد، گفت: ادغام یک زمینه طبیعی خودخواسته می‌خواهد و هر دو اتحادیه خود باید بخواهند تلاش کنند تا ادغام صورت بگیرد. اینکه یک اتحادیه بخواهد بر دیگری تحمیل کند، به طور طبیعی امکان تحقق نخواهد یافت،‌ به اعتقاد من اولین گام این است که هر دو اتحادیه همدیگر را به رسیمت بشناسند و در ادامه در فضای دوستانه و مثبت مشکلات جزئی که وجود دارد را مطرح کنند و به حل آنها کمک کنند. با توجه به اینکه هر دو اتحادیه مردمی هستند، برای ما علی‌السویه باید باشند، در حال حاضر هم هیئت مرکزی نظارت بر موسسات وزارت ارشاد عهده دار مدیریت این ادغام است و امیدواریم بدون اینکه به مشکلی بخورد، در ماه‌های آتی به نتیجه‌ای دست پیدا کنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha