همگامی مجلس و گام دوم انقلاب جهت تشکیل تمدن نوین اسلامی
کد خبر: 3867710
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
یادداشت وارده/

همگامی مجلس و گام دوم انقلاب جهت تشکیل تمدن نوین اسلامی

گروه سیاست و اقتصاد ــ همگامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گام دوم انقلاب اسلامی و شناخت نیازهای آینده انقلاب اسلامی و تطبیق و ترسیم مسیر کشور جهت اهداف عالیه آن می‌تواند گامی بلند در راستای تشکیل تمدن نوین اسلامی باشد.

ضرورت همگامی مجلس یازدهم با گام دوم انقلاب اسلامی

به گزارش ایکنا از قزوین، انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از دستاوردهای مهم انقلاب شکوهمند اسلامی برای مردم ایران در تعیین سرنوشت مقدرات خویش است و مجلس شورای اسلامی عصاره تجمیع منتخبان اقوام، ادیان رسمی، مذاهب و گروه‌های سیاسی قانونی و نهادهای اجتماعی سراسر کشور محسوب می‌شود.

به جهت جایگاه تقنینی و نظارتی، مجلس در رأس امور کشور قرار دارد و در صورت انتخاب اصلح می‌تواند به معنای واقعی در رأس امور کشور قرار داشته باشد.

از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ملت ایران به‌جز میان‌دوره‌ای‌ها، 10 بار به‌پای صندوق انتخابات مجلس رفته و نمایندگان خویش را انتخاب کرده‌اند. نمایندگان ادوار مجلس در طول عمر چهل‌ساله نمایندگی خود نقش بسیار زیادی در اصلاح قوانین پیش از انقلاب، تصویب قوانین پنج‌ساله و سالانه کشور، طرح‌ها و لوایح و آیین‌نامه‌های مختلف و همچنین در رأی اعتماد به ده‌ها وزیر و چندین استیضاح آنان و نظارت بر بسیاری از امورات کلان کشور داشته و دارند.

اوج افتخار نمایندگی با شهادت تعدادی از نمایندگان در حادثه تروریستی هفت‌تیر 1360 رخ داد که در آن اوج ایثار نیز با حضور نمایندگان مجروح حادثه هفت‌تیر بر روی تخت در صحن مجلس برای از رسمیت نیافتن جلسه علنی مجلس اتفاق افتاد اما در مقابل نقطه افول در مجلس ششم با تحصن تعدادی از نمایندگان در صحن مجلس و چنگ زدن به چهره نظام و عاقبت نیز به دامان پناهندگی به غرب به وقوع پیوست.

اوج تجلی روحیه انقلابی نمایندگان در تظاهرات آن‌ها در مجلس علیه آمریکای جنایتکار رخ داد و نهایت ذلت آن هنگام عکس سلفی گرفتن تعدادی نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس با خانم موگرینی به وقوع پیوست.

بالاترین نمود در رأس امور بودن مجلس با رأی به عدم‌کفایت سیاسی بنی‌صدر که عزل او را از ریاست جمهوری کشور رقم زد و هزیز آن در بررسی بیست‌ویک دقیقه‌ای تصویب برجام پرخسارت بی‌فرجام به‌عنوان مهم‌ترین توافق‌نامه بین‌المللی ایران رخ داد؛ و موارد دیگری از این دست را بر این دامنه عملکرد می‌توان برشمرد که در این مجمل نمی‌گنجد.

گرچه براساس قانون در انتخاب از رأی سفید تا انتخاب سیاه آزاد هستیم، لکن علاوه بر مسئولیت اجتماعی خود و آیندگان، چنانچه انتخاب براساس اصول و معیارهای شرعی نباشد، به جهت پیامدهای آن، مستوجب عقوبت الهی نیز خواهد بود.

موظفیم تا مقدرات کشور، جامعه و مردم را که نه حتی به صالح که به اصلح بسپاریم و لازمه آن بصیرت و درایت لازم است، البته اگر در تشخیص مصادیق با معیارها با خطا مواجه شویم بحث آن جداست کما اینکه برخی از نمایندگانی که براساس معیارها انتخاب کردیم اما بعداً با رفتار ناصواب آن‌ها مواجه شدیم.

امام خامنه‌ای قبلاً مواردی را در خصوص انتخاب افراد اصلح بیان کرده‌اند و اخیراً نیز در درس خارج فقه در خصوص نامزدهای انتخابات مواردی را بیان فرموده‌اند که بایستی نصب‌العین قرار گیرد.

معیارهای انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد: یک بخش معیارهای قانونی که براساس استعلام‌های چهارگانه احراز و افراد وارد صحنه رقابت می‌شوند که این دسته از معیارها، کف صلاحیت‌های لازم است.

دسته دوم صلاحیت‌های علمی، تجربی، جسمی و توانایی‌های ذهنی و فکری فردی است تا بتواند از توانایی کافی برای تأثیرگذاری لازم بر امورات وظایف نمایندگی در مجلس را داشته باشد.

دسته سوم، با توجه به اینکه گام اول انقلاب با همه فراز و نشیب‌های مجلسی‌ها گذشته و به‌زودی با اولین مجلس در مقطع گام دوم انقلاب مواجه خواهیم شد.

همگامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گام دوم انقلاب اسلامی و شناخت نیازهای آینده انقلاب اسلامی و تطبیق و ترسیم مسیر کشور جهت اهداف عالیه آن در تشکیل تمدن نوین اسلامی و تلاش جهت ارتقای جهانی کشور و اجتناب از انحراف و کاهلی، با توجه به شرایط حساس کنونی و همراهی برای عبور از پیچ تاریخی کشور و انقلاب و زمینه‌سازی برای ظهور و بروز دولت مهدوی باشد.

یادداشت مهمان از سید‌جواد هاشمی فشارکی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)

انتهای پیام
captcha