تظاهرات عراقی‌ها مقابل سفارت واشنگتن؛ زمینه‌ساز اخراج نظامیان آمریکایی
کد خبر: 3867795
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
ماجد غماس در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد؛

تظاهرات عراقی‌ها مقابل سفارت واشنگتن؛ زمینه‌ساز اخراج نظامیان آمریکایی

گروه بین‌الملل ــ نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران با اشاره به جایگاه حشدالشعبی در میان عراقی‌ها، تصریح کرد: تظاهرات در مقابل سفارت آمریکا در بغداد فرصتی برای اخراج کامل نظامیان متجاوز آمریکایی از خاک عراق است.

تظاهرات عراقی‌ها مقابل سفارت واشنگتن؛ زمینه‌ساز اخراج نظامیان آمریکایی

«ماجد غماس»، نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران، در گفت‌وگو با ایکنا درباره حمله هوایی آمریکا به مواضع حشدالشعبی عراق و ابراز خشم معترضان عراقی در برابر سفارت آمریکا در بغداد گفت: واکنش ملت عراق و نیروهای حشدالشعبی به حمله آمریکا و اعتراض در مقابل سفارت واشنگتن در بغداد طبیعی است، زیرا کسانی که در منطقه «القائم» واقع در غرب عراق شهید شدند، فرزندان عراق بودند. 

وی افزود: ملت عراق در این اعتراضات خواسته‌ خود را بیان کردند و در مقابل این تجاوز ایستادند، همانطور که در گذشته نیز شاهد بودیم که مردم عراق در مقابل ظلم، کشتار و اشغالگری ایستاد. اکنون سمبل این اشغالگری، فعال بودن سفارت آمریکا در بغداد است. 

ماجد غماس تأکید کرد: کشور عراق مستقل باقی می‌ماند و هرگونه تلاش برای تسلط بر توانایی‌های آن را پاسخ خواهد داد و این آغاز راه است. سفارت آمریکا نماد شرّ، تجاوز و اشغالگری در خاک عراق است و این مرحله، یک تحول اساسی در جنبش ملت عراق برای اخراج آمریکایی‌ها و دست‌نشانده‌های آنها محسوب می‌شود.
 
وی در پاسخ به این سؤال که «آیا اعتراف آمریکا به این حمله، به معنای علنی کردن مبارزه علیه حشدالشعبی است؟» اظهار کرد: بدون شک هدف آمریکا از بمباران مواضع بسیج مرمی عراق در القائم، تضعیف این تشکیلات ملی قدرتمند است که همواره حامی منافع مردم عراق بوده و از این کشور در برابر حملات گروه تروریستی داعش دفاع کرده است.

نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق افزود: این یک توطئه از سوی آمریکا برای تقویت حضور و نفوذ خود در منطقه است، اما وجود حشدالشعبی مانع اصلی حضور آمریکایی‌ها در عراق شده، چرا که حشدالشعبی نقش مهمی در از بین بردن گروه تروریستی داعش، که مشخصاً تحت اوامر آمریکا فعالیت کرده و موجب تحقق اهداف آمریکا در منطقه می‌شود، داشته و دارد.

غماس در این خصوص که برخی بر این باورند حملات آمریکا برای تحریک مردم مناطق سنی‌نشین غرب عراق جهت بیرون راندن حشدالشعبی از این مناطق بوده است، توضیح داد: آمریکا تلاش می‌کند عراقی‌های مناطق غرب کشور که با چشم خود دستاوردهای حشدالشعبی را مشاهده کرده‌اند و شهدای زیادی برای رهایی از وجود داعش در این مناطق تقدیم کرده‌اند را علیه بسیج مردمی تحریک کند. لذا دست‌نشانده‌های آمریکا در منطقه می‌خواهند که زمینه را برای منحل کردن حشدالشعبی فراهم ‌آورند که در این صورت تمام ملت عراق به‌ ویژه مردم مناطق غرب زیان خواهند دید.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به نقش محوری حشدالشعبی در مبارزه با داعش، آیا حملات آمریکا به بسیج مردمی با هدف بازگرداندن داعش و تقویت آنها در عراق بوده است؟ بیان کرد: طبیعتاً هدف از این اقدام پست و ناجوانمردانه علیه حشدالشعبی که در مناطق حساسی از عراق با داعش مبارزه کرده است، از بین بردن نیروهای بسیج مردمی و مقدمه‌سازی برای مرحله جدیدی از ورود عناصر داعشی و مداخله در امور ملت عراق و ایجاد ناامنی در مناطق غربی این کشور جهت اجرای توطئه‌های آینده بوده است.

غماس درباره تظاهرات مردم عراق علیه آمریکایی‌ها نیز اظهار کرد: معتقدیم که آگاهی و بیداری ملت عراق به درجه‌ای از بلوغ رسیده است که می‌توانند ماهیت توطئه‌ها را شناسایی و تظاهرات‌کنندگان واقعی را از توطئه‌گرانی که از سوی سفارتخانه‌های خارجی و عوامل نظام گذشته هدایت می‌شوند تشخیص دهند. این امر بیانگر مرحله مهمی است که ملت عراق با آگاهی خود به آن قدم گذاشته است و امیدواریم که این ملت با وحدت صفوف خود بتواند در مقابل چنین توطئه‌هایی ایستادگی کند.

جنگ شیعی ــ شیعی در عراق
 
این مسئول عراقی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره اظهارات اخیر شیخ «خالد الملا»، رئیس جماعت علمای اهل‌سنت عراق، در این خصوص که هدف دشمنان از خشونت در اعتراضات، راه افتادن جنگ میان شیعیان این کشور است، ابراز کرد: یکی از مظاهر آشوب در عراق، ایجاد جنگ شیعی ــ شیعی و از بین بردن قدرت شیعیان در عراق است که احتمال دارد به شکل‌های مختلف صورت گیرد.
 
وی درباره روش‌های ایجاد این جنگ گفت: متهم کردن حشد‌الشعبی به انجام جنایات در عراق، ضربه‌ زدن به منابع اقتصادی و آتش زدن بازارهای اصلی کشور، ایجاد آشوب و ناامنی در مناطقی مانند کربلا و نجف، تلاش برای ایجاد درگیری در مناطق مهمی چون ناصریه که بسیاری از داعشی‌ها در آنجا زندانی هستند، سوءاستفاده از خلل‌های مدیریتی که از گذشته در این کشور وجود دارد و مطرح کردن بحث ناکامی سردمداران دولت عراق در خدمت‌رسانی به مردم از روش‌هایی است که دشمنان برای ایجاد جنگ شیعی – شیعی استفاده می‌کنند، اما مطمئناً به هدفشان نخواهند رسید.

تظاهرات عراقی‌ها مقابل سفارت واشنگتن؛ زمینه‌ساز اخراج نظامیان آمریکایی 
غماس درباره عاملان اصلی این جنگ اظهار کرد: چند گروه در ایجاد این جنگ دخیل هستند: اول، افرادی که در سفارتخانه‌های خارجی تربیت شده‌اند و به «جوکر»* مشهورند و همچنین افرادی که آنان را هدایت می‌کنند و به عنوان لیدر در این آشوب‌ها نقش دارند. این‌ها تربیت شده آمریکا هستند و در این کشور دوره‌ دیده‌اند. دسته دوم که ضعیف‌تر از دسته اول‌اند، بعثی‌ها هستند که خواهان بازگشت به قدرت در این کشورند. گروه سوم، برخی کمونیست‌ها و افراد ناراضی از وضعیت عراق هستند که به دنبال ایجاد آشوب‌اند تا بتوانند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.
 
وی با اشاره به اینکه بدنه اصلی تظاهرات‌کنندگان افراد فوق نیستند، گفت: بدنه اصلی تظاهرات کسانی هستند که به عملکرد دولت معترض‌اند و اغلب آنها از بیکاری و شرایط نابسامان اقتصادی رنج می‌برند. این افراد حق دارند که در تظاهرات حضور داشته باشند و اعتراض خود را نشان دهند. همان‌طور که مرجعیت دینی عراق نیز آنها را به مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات تشویق می‌کند تا مردم بتوانند به حقوق خود دست یابند.
 
استعفای برهم صالح
 
نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران درباره انتشار اخباری مبنی بر استعفای «برهم صالح»، رئیس جمهور این کشور، گفت: برهم صالح هنوز استعفا نداده و فقط نامه‌ای برای مجلس نمایندگان عراق مبنی بر آمادگی برای استعفا ارسال کرده است. اما این اقدام فشار به مجلس نمایندگان عراق محسوب می‌شود تا فردی مورد قبول معرفی شود و برهم صالح بتواند او را به عنوان نخست‌وزیر جدید به ملت معرفی کند.
 
غماس درباره دیدگاه سیاستمداران عراقی در مورد برهم صالح اظهار کرد: برخی سیاستمداران عراقی این اتهام را به برهم صالح وارد می‌کنند که وی به وظایف خود عمل نکرده است؛ بعضی از گروه‌های سیاسی نیز می‌گویند که او باید به دلیل کوتاهی در وظایف محاکمه و قانون در مورد وی اجرا شود.
 
نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره اقدام عناصر داعش برای بازسازی نیروهای خود در مناطقی از عراق و حمایت آمریکا از این تروریست‌ها اظهار کرد: کاملاً روشن است که آمریکا می‌خواهد از داعش به عنوان یک اهرم فشار علیه دولت عراق استفاده کند. همچنین بحث‌هایی مطرح است که آمریکا تصمیم دارد مناطق شرق سوریه و غرب عراق را با هدف ایجاد فاصله میان عراق و محورهای مقاومت تصاحب کند. یکی دیگر از اهداف آمریکا برای تصاحب این مناطق، ایجاد محلی برای اسکان دادن فلسطینیان است تا بتواند از لحاظ قومیتی و طایفه‌ای در جمعیت عراق خلل ایجاد کند. لذا آمریکا با این هدف دست به کار شده است و سعی دارد کشور عراق را اختلاف بکشاند.
 
ماجد غماس درپایان تأکید کرد: به هرحال، داعش آنچنان قدرت ندارد که بتواند کاری انجام دهد، زیرا ضربه اصلی را از سوی نیروهای عراقی و حشد‌الشعبی خورده است. نیروهای بسیج مردمی نیز همچنان آماده و در حال تلاش هستند تا داعش را از تمام مناطق این کشور دور کنند و بر این مناطق تسلط یابند؛ اما این مسئله نیاز به زمان دارد.

* باندهای جوکر به گروه‌های تندرویی اطلاق می‌شود که با الهام از شخصیت شرور و منفی فیلم «جوکر» و در قالب پوشش اعتراضات مردمی با تخریب و آتش زدن دارایی‌های عمومی و خصوصی مردم و قتل و کشتار هدفمند فعالان اجتماعی باعث ایجاد ناامنی و فضای رعب و وحشت در استان‌های شیعه‌نشین جنوب و مرکز عراق می‌شوند.
 
گفت و گو از فرشته صدیقی 
انتهای پیام
captcha