ترافیک جلسات تصمیم‌گیران امور قرآنی کشور
کد خبر: 3868137
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

ترافیک جلسات تصمیم‌گیران امور قرآنی کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی در امور قرآنی چون برگزاری جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی، کمیسیون تبلیغ و ترویج، دیدار رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم از خانواده‌ کولبران درگذشته در کوه‌های کردستان، افزوده شدن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشورمان، عیادت جامعه قرآنی مشهد از قاری بین‌المللی کشورمان و ... همراه بود.

به گزارش ایکنا؛ در دومین هفته دی‌ماه برنامه‌های مختلف رویداد محور و سوژه‌های گوناگون مناسبتی در حوزه قرآنی کشور دنبال شد. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به دیدار حجت‌الاسلام مهدی اخوان صباغ، با خانواده‌های کولبرانی که روزهای گذشته در سرمای کوه‌های کردستان جان خود را از دست دادند، اعلام نتایج مرحله چهارم ادوار ۱۲ و ۱۳ آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن، صحت و سقم حافظ قرآن کارتن خواب در جوار حرم عبدالعظیم(ع)، مصوبات جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن، عیادت قرآنیان مشهد از «امیر لعل اول» و... پیگیری شد.
جمعه///دلجویی از خانواده کولبران جانباخته، صحت و سقم حافظ بودن «سجاد نوروزی» و ترافیک جلسات کمیسیون تبلیغ و ترویج و شورای توسعهدیدار رئیس سازمان دارالقرآن با خانواده «آزاد و فرهاد»
حجت‌الاسلام مهدی اخوان صباغ در ابتدای این هفته به دیدار خانواده‌ کولبران 14 و 16 ساله‌ای رفت که خبر درگذشت آنها در میان سرمای کوه‌های کردستان (به دلیل ارزتزاق و تأمین مایحتاج زندگی خود اقدام به این امر کرده‌اند)، همه را متأثر کرد. وی که به نمایندگی از رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به این دیدار به روستای نی‌ شهرستان مریوان رفت و از این خانواه دلجویی کرد.
اعلام نتایج مرحله چهارم ادوار ۱۲ و ۱۳ آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن
طبق اعلام سازمان دارالقرآن‌الکریم مقرر شد تا نتایج این دوره تا پایان این هفته از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان اعلام شود. آزمون محرله چهارم این دوره‌ها با حضور 20 حافظ قرآن نیمه آذرماه در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد. آزمونی که شرکت‌کنندگان به سؤالات تفسیر 15 جزء از قرآن و همچنین سؤالات علوم قرآنی برگرفته از کتاب آیت‌الله معرفت، پاسخ دادند.
همزمان با 9 دی و انتشار جدیدترین تواشیح گروه محمد‌رسول‌الله(ص)
جدیدترین اثر گروه تواشیح محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ با عنوان «فجر دی‌ماه» در راستای گرامیداشت یاد و خاطره روز حماسی ۹ دی، با همکاری گروه شهدای ناجا به سفارش سازمان عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی تهیه شد. این نماهنگ در میدان‌های آزادی و انقلاب تصویربرداری شده است.
معرفی مدیر مالی شبکه قرآن و معارف سیما
با حکم سیدحسین شاکر‌طاهری، ذی‌حساب و مدیرکل امور مالی رسانه ملی، احمد حسین‌زاده به سمت مدیر مالی شبکه قرآن و معارف سیما منصوب شد. تنظیم و ارائه گزارش‌های جامع و به موقع از وضعیت مالی و منابع و مصارف شبکه، برای تسهیل در تصمیم‌گیری‌ها سازمانی و اجرای بهتر فعالیت‌ها، نظارت بر استفاده از منابع مالی در راستای اهداف و برنامه‌های عملیاتی و اصلی شبکه و توجه به سه رکن سرعت، دقت و صحت در انجام امور مالی را از محورهای اصلی فعالیت مدیر جدید مالی شبکه قرآن و معارف سیما است.
یادآور می‌شود، پیش از این رفیع محمدجعفریان عهده‌دار این امر بود که به دلیل بازنشستگی از خدمات چندین ساله وی تشکر و قدردانی شد.
تشکیل جلسه پنجاه‌وچهارم کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن
جمعه///دلجویی از خانواده کولبران جانباخته، صحت و سقم حافظ بودن «سجاد نوروزی» و ترافیک جلسات کمیسیون تبلیغ و ترویج و شورای توسعهپنجاه‌وچهارمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر اعضای کمیسیون با تصمیم‌گیری در خصوص موضوعاتی چون معرفی سومین صاحب‌نظر حقیقی عضو کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن، بررسی سازوکار لغو عضویت اعضای کارگروه‌های کمیسیون، در صورت داشتن غیبت‌های طولانی به منظور ترغیب اعضا به حضور در جلسات و وضعیت عضویت آنها در کارگروه، بررسی عضویت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در کمیسیون و نامه ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ ‌و ارتباطات و رئیس کارگروه قرآن و فعالیت‌های بین‌الملل کمیسیون تبلیغ و ترویج به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور ارتقای سطح کارگروه قرآن و بین‌الملل به یک کمیسیون موازی با دیگر کمیسیون‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی از دیگر، بررسی آیین‌نامه پیشنهادی برای رصد، هماهنگی و ارزیابی ‌فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی کشور و جدول مربوط به اجرای سند، همراه بود.
جمعه///دلجویی از خانواده کولبران جانباخته، صحت و سقم حافظ بودن «سجاد نوروزی» و ترافیک جلسات کمیسیون تبلیغ و ترویج و شورای توسعهپیام تسلیت رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ارتش در پی شهادت خلبان «محمدرضا رحمانی»
سردتیپ دوم خلبان حاج محمدرضا رحمانی، خلبان جنگنده میگ ۲۹ ارتش که در در پی سقوط جنگنده میگ ۲۹ ارتش در ارتفاعات سبلان به شهادت رسید، حافظ 10 جزء از قرآن کریم بود که در پی شهادت وی، سرهنگ‌ مهدی میدانی، رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش، پیام تسلیت صادر کرد.
برگزاری نمایشگاه قرآن در هشتم ماه رمضان
برنامه افق در این هفته با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بود، برنامه‌ای که بررسی و شفاف‌سازی زمان برگزاری مهمترین برنامه‌های این معاونت چون آزمون سراسری قرآن عترت، نمایشگاه قرآن و بودجه این معاونت پرداخته شد.
نوید برگزاری هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت حفظ و مفاهیم قرآن کریم در ۱۱ بهمن‌ماه به دو صورت آنلاین و حضوری در رشته‌های مختلف حفظ، بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از روز هشتم ماه مبارک رمضان آغاز و تا روز بیست و سوم یا بیست و پنجم این ماه در مصلی امام خمینی(ره) از جمله مواردی بود که طی این برنامه به آن پرداخته شد.
لازم بذکر است، احکام اعضای شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص و اعلام شد و در این دوره از نمایشگاه برای نخستین بار نسبت به ادوار گذشته شاهد کمیته ویژه‌ای با عنوان کودک و نوجوان بودیم.
برپایی «منبر قرآن» در دانشگاه امام صادق(ع)
دانشگاه امام صادق(ع) در راستای جامه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری با محوریت برگزاری جلسات ویژه انس با قرآن، اقدام به برگزاری منابر قرآنی به صورت مناسبتی کرده است. دومین منبر قرآنی طی هفته جاری در راستای یادبود استاد مرحوم «سیدقاسم موسوی‌قهار» در مسجد این دانشگاه برگزار شد.
جمعه///دلجویی از خانواده کولبران جانباخته، صحت و سقم حافظ بودن «سجاد نوروزی» و ترافیک جلسات کمیسیون تبلیغ و ترویج و شورای توسعهبررسی ۵ دستور در جلسه چهل‌وهفتم شورای توسعه فرهنگ قرآنی
چهل‌وهفتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با دستورجلساتی چون گزارش یک‌ساله اجرای سند توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن، بررسی و تصویب پیش‌نویس شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی( کلیات آن در جلسه گذشته مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد تا ر یک کارگروه و پس از اخذ نظرات اعضای شورا، مجدد به صحن اصلی شورای توسعه فرهنگ قرآنی وصول شود) و انتخاب اعضای کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، ضویت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن و بررسی و تصویب پیش‌نویس آیین‌نامه تشکیل جلسات شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان‌ها همره بود.
در راستای دستور جلسه نخست محمدمهدی عزیززاده، مدیر کل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به بیان فعالیت‌های این کمیسیون و بررسی شاخص‌های توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی و فعال شدن چهار کارگروه تخصصی ذیل کمیسیون پرداخت. سپس برای معرفی اعضای کمیته تخصیص و بازرسان صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی رأی‌گیری شد. باید گفت کمیته تخصیص ۱۱ عضو دارد که دو عضو آن باید از بین اتحادیه‌های قرآنی باشد که پس از بحث و جدل‌ها در این زمینه و حل نشدن جریان ادغام اتحادیه‌ها و مسکوت ماندن این دو عضو، به به خواست رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی و برای جلوگیری از مشکلات دیگر، تصمیم بر این شد تا هر دو اتحادیه یک عضو برای حضور در شورا و کمیته تخصیص داشته باشند که در نهایت نیز مقرر شد تا «رحیم قربانی» به عنوان نماینده اتحادیه مؤسسات و یک نفر از اتحادیه دیگر به عنوان نماینده اتحادیه تشکل‌های مردمی قرآن و عترت در کمیته تخصیص حضور داشته باشند. در این راستا برای قانونی شدن عضویت در کمیته تخصیص و به پیشنهاد رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقرر شد تا رحیم قربانی به عضویت شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز پذیرفته شود.
همچنین در موضوع بودجه قرآنی 98 و 99 مقرر شد تا نامه‌ای از سوی اعضای اصلی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان برنامه و بودجه نوشته و ارسال شود تا موضوع به صورت جدی پیگیری شود.
همچنین در زمینه بررسی و تصویب پیش‌نویس شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی و دستور دیگر این جلسه این امر به کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور واگذار شد.
صحت و سقم ویدیو منتشر شده از حافظ کارتن خواب
پس از انتشار کلیپ تصویری از سجاد نوروزی، کارتن‌خوابی که اطراف حرم عبدالعظیم(ع) است و اذعان شد حافظ قرآن است، ایکنا مثل همیشه رسالت خود را در بررسی صحت این امر انجام داده و به صورت اختصاصی با عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) گفت‌وگو کرد.
گفت‌وگویی که در آن بر هویت این پسر اهل سنت و از خطه سیستان و بلوچستان که با عنوان‌های مختلف حامد، احمد، سجاد نوروزی و سجاد شاهوزهی در تهران شناخته می‌شود و دعوت به آستان برای ارزیابی محفوظات آن و عدم موفقیت وی در پاسخ به سؤال استاد معتز آقایی، پیشکسوت قرآنی، داور بین‌المللی و حائز رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن، رد صریح عنوان کارتن‌خوابی به دلیل اسکانش در مددسرای شهرداری منطقه ۲۰ تهران و حمایت درمانی مشارالیه و انجام سایر اقدامات حمایتی ضروری از سوی آستان و تدبیر استان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برای برخورداری وی از اسناد هویتی معتبر مانند شناسنامه، کارت ملی و هرگونه مدرک شناسایی معتبر دیگر و سایر موارد تأکید شد.
اما عباس سلیمی طی این گفت‌وگو تذکر داد «انتخاب تیتر عجیب و البته غیرواقعی «حافظ کل قرآنی که در حرم شاه عبدالعظیم(ع) کارتن‌خواب شد»، یکی از این مواردی است که چند روزی ممکن است، آمار مراجعه به برخی سایت‌ها و شبکه‌های مجازی را بالا برده باشد، اما همگان و همه انسان‌های منصف و آگاه به خوبی واقف هستند که گزینش یک تیتر خبری التهاب‌آفرین عاری از صحت و دقت لازم، گذشته از اینکه مغایر با تعهد و رسالت خبری است، علاوه بر آن موجب سلب اعتماد مردم از آن رسانه‌ها می‌شود، زیرا نهایتاً واقعیت و حقیقت امور آشکار و میزان صداقت ما در مخابره خبر و یا نقد مطالب نیز مشخص خواهد شد و این امر در صورتی رخ می‌دهد».
جمعه///دلجویی از خانواده کولبران جانباخته، صحت و سقم حافظ بودن «سجاد نوروزی» و ترافیک جلسات کمیسیون تبلیغ و ترویج و شورای توسعهعیادت قرآنیان مشهد از «امیر لعل اول»
این قاری بین‌المللی کشورمان بحمد الهی به تازگی توانسته از وضعیت سخت بیماری(سیر درمان تومور) رها شود که طی آن، روزهای گذشته، جمعی از قرآنیان مشهد ازجمله جواد پناهی، حمید و حامد شاکرنژاد و همچنین سیدمحمدجواد حسینی، قاری بین‌المللی قرآن با حضور در منزل حائز رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه، از وی عیادت کردند.
یادآور می‌شود، وضعیت جسمانی او به‌گونه‌ای است که به دلیل عارضه‌‌ای که در حنجره‌اش به وجود آمده است، عمل جراحی انجام داده و توان خواندن ندارد.
آغاز برنامه‌ریزی راهبردی فعالیت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی
جمعه///دلجویی از خانواده کولبران جانباخته، صحت و سقم حافظ بودن «سجاد نوروزی» و ترافیک جلسات کمیسیون تبلیغ و ترویج و شورای توسعهسازمان دارالقرآن الکریم، فرایند برنامه‌ریزی راهبردی فعالیت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی را آغاز کرده و درصدد است که حداکثر ظرف مدت شش‌ماه برنامه پنج‌ساله عملیاتی را برای حوزه قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی آماده کند.
هرچند از سال ۹۳ و براساس سند ۱۰ساله، که برای فعالیت‌های قرآنی تدوین شده بود، بنا بر این بود که فعالیت‌های قرآنی سازمان براساس اهداف مد نظر در هفت عرصه برنامه‌ریزی شود اما گویا پس از گذشت پنج سال نیاز بود تا علاوه بر بازخوردگیری از اجرای این سند، یک نقشه راه عملیاتی و واقع‌بینانه برای فعالیت‌های قرآنی پنج سال بعد سازمان تدوین شود که بر این اساس شورای راهبردی و تلفیق مرکب از 9 نفر از متخصصان قرآنی کشور با دبیری سیدجعفر صادقی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی، ارزشیابی و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن، مسئولیت آن را عهده‌دار شده است.
این ۹ کارگروه شامل کارگروه قرائت و تلاوت قرآن به دبیری مهدی شکری، کارگروه حفظ قرآن با دبیری محمدمهدی بحرالعلوم، کارگروه مفاهیم و تفسیر قرآن به دبیری حسین تقی‌پور، کارگروه تربیت قرآنی به دبیری حجت‌الاسلام محمد رحمانی، کارگروه تبلیغ و ترویج گفتمان قرآنی به دبیری یوسف افراش، کارگروه توسعه ارتباطات و مشارکت‌‌های قرآنی به دبیری رحیم قربانی، کارگروه رسانه‌ها و فن‌آوری‌های نو به دبیری رحیم خاکی، کارگروه نظارت بر چاپ و نشر قرآن به دبیری کریم دولتی و کارگروه سبک زندگی قرآنی به دبیری مهدی شکری است که نخستین جلسه آن برگزار شد که طی آن بر برنامه‌ریزی سازمان تبلیغات اسلامی با تکیه بر ظرفیت کل سازمان تبلیغات نه فقط سازمان دارالقرآن مانند حوزه هنری، تبیان و ... معاونت‌ها و ادارات کل ستادی سازمان و نیز ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها با توجه به اسناد بالادستی اعم از مصوبات مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اساس‌نامه سازمان تبلیغات اسلامی و... تأکید شد.
تجلیل از حافظان کل قرآن آستان امامزاده حسن(ع)
آئین تجلیل از 50 حافظان کل و رتبه‌داران مسابقات کشوری این دارالقرآن به منظور گرامیداشت سالروز ولادت حضرت زینب(س) برگزار شد.
یادآور می‌شود، آستان امامزاده حسن(ع) واقع در خیابان قزوین قرار دارد که در برگزاری کلاس‌های قرآنی در رشته‌های حفظ و قرائت قرآن در گروه‌های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان همواره پیشتاز بوده است.
اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی ایران
پیگیری ایکنا از کریم دولتی، رئیس بنیاد مسابقات قرآن ایران در حاشیه سومین جلسه ستاد برگزاری سی‌وهفتمین مسابقات بین‌المللی در اوایل هفته جاری خبر مسرت بخش اضافه شدن رشته ترتیل برای نخستین بار به مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در بخش آقایان را همراه داشت. بطوری که مقرر شد رقابت انتخابی این رشته برای معرفی نماینده ایران بهمن‌ سال جاری برگزار می‌شود.
موضوع دیگری که دولتی به آن اذغان داشت این بود که تمامی رقابت‌های جانبی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران دوسالانه خواهد شد به این معنا که مسابقات قرآن نابینایان و طلاب علوم دینی نیز همانند مسابقات دانش‌آموزی و بین‌المللی دانشجویان از این پس دوسالانه برگزار خواهد شد و تنها مسابقات اصلی مسابقات بانوان (حفظ کل) و آقایان (قرائت تحقیق و ترتیل و حفظ کل) هر سال برگزار می‌شود.
که در پی برای انتخاب نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، بر اساس اعلام مسئولان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف امور خیریه و بنیاد مسابقات قرآن، مشخص شد تا در رقابت انتخابی در رشته ترتیل از حائزین رتبه ممتاز سه دوره اخیر مسابقات سراسری قرآن دعوت شود.
جمعه///دلجویی از خانواده کولبران جانباخته، صحت و سقم حافظ بودن «سجاد نوروزی» و ترافیک جلسات کمیسیون تبلیغ و ترویج و شورای توسعهراه‌یافتگان به جشنواره «فجر تلاوت» مشخص شدند
سعید عبدی(در منطقه دماوند)، سیدجاسم موسوی(در منطقه اسلامشهر)، مهدی سعادت‌کیا(در منطقه شهریار)، حسین بیات(در منطقه پاکدشت) و ابراهیم فلاح‌تبسم‌چهره(در حسینیه صاحب‌الزمانی تهران) به عنوان نفرات اول مرحله کشوری چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی انتخاب شدند. مرحله‌ای که طی پنجم و شش دی‌ماه در مناطق پنجگانه استان‌ تهران چون پاکدشت، شهریار، اسلامشهر، دماوند و حسینیه صاحب‌الزمانی تهران برگزار شد که مرحله کشوری جشنواره تلاوت‌های مجلسی 20 دی‌ماه جاری در سالن‌همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برپا خواهد شد.
پیگیر برگزاری مسابقات قرآن وزارت ورزش و جوانان
با توجه به اینکه مقرر بود تا مرحله کشوری چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن وزارت ورزش و جوانان، اسفندماه ۹۷ برپا شود اما هنوز راه‌یافتگان به این مرحله، در اما و اگر‌های برگزاری این دوره مانده‌اند، ایکنا طی گفت‌وگو با متولیان برگزاری آن پرداخت و سرانجام عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان گفت: « این وزارت‌خانه در سال جاری، برنامه‌های متنوعی داشت که این تداخل و تراکم حجم برنامه‌ها موجب شد که برخی از برنامه‌های جانبی دیگر اجرا نشود که یکی از آنها برپایی مرحله کشوری مسابقات قرآن ورزش و جوانان بود. بطوری که وزارت‌خانه از ابتدای سال درگیر برگزاری مسابقات جام خوشه‌چین در استان‌ها بود و مجالی برای برپایی مسابقات قرآن ایجاد نشد».

انتهای پیام
captcha