نثار هزاران تلاوت قرآن برای آرامش دل‌ها و شادی ارواح شهدای مقاومت
کد خبر: 3870303
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۶
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

نثار هزاران تلاوت قرآن برای آرامش دل‌ها و شادی ارواح شهدای مقاومت

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ برپایی محافل قرآنی متعدد، پویش‌های قرائت سوره‌ها و ختم قرآن در پی شهادت سردار سلیمانی و خبرهای دیگری چون اعلام زمان آغاز مسابقات بین‌المللی قرآن، ارائه آئین‌نامه چگونگی اعزام استادراهنما به مسابقات مالزی، برپایی گردهمایی سردبیران شعب استانی ایکنا و... از جمله اخبار این هفته بود.

به گزارش ایکنا؛ هفته سوم دی‌ماه 98 با انتشار خبر حمله تروریستی دولت آمریکا و شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همرزمانشان آغاز شد. این حمله بامداد جمعه، 13 دی صورت گرفت و تیتر و  رئوس اخبار کل هفته را تحت‌الاشعاع خود قرار داد. جامعه قرآنی و فعالان این عرصه در اقصی نقاط کشور نیز با رویدادهای این هفته چون اعلام موضع‌گیری و محکوم کردن این حرکت دولت آمریکا، شرکت در راهپیمایی‌ها در شهرها و حضور در مراسم تشییع پیکر شهدا همسو شدند و به فعالیت‌هایی چون برگزاری محافل قرآنی به مناسبت بزرگداشت سردار شهید سلیمانی، راه‌اندازی پویش بین‌المللی # سلام_سردار_آسمانی و فعالیت پویش ختم قرآن نثار روح شهید سلیمانی پرداختند.

به دنبال این حادثه تلخ، عباس سلیمی و سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوتان قرآنی کشور، سازمان دارالقرآن الکریم، مجمع تخصصی قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور، شورای عالی قرآن، دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین، دفتر مرکزی موسسه مهد قرآن کریم کشور، مؤسسه سروش مشکات تهران، جمعیت قرآنی استان تهران، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان خوزستان و... طی پیام‌هایی شهادت سردار قاسم سلیمانی را تسلیت گفتند و محافل قرآنی متعددی در کشور برپا شد. در ادامه به دیگر خبرها اشاره خواهیم داشت؛

نقطه نظرات برخی از فعالان قرآنی درباره شهادت سردار سلیمانی
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز همه ما در ایران داغدار و سوگواریم، ولی برق نگاه نافذ این مرد بزرگ یادآور آموزه‌های نابی است که از مکتب عاشورا آموخته‌ است.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی، پژوهشگر و پیشکسوت قرآنی، با تأکید بر اینکه قاسم سلیمانی نفس مطمئنه امت اسلام بود، گفت: این گوهر یکتای امت اسلامی نمونه تحقق وعده الهی در آیه ۵۴ سوره مبارکه مائده در عصر حاضر است.

فعالیت پویش ختم قرآن 
سامانه پویش ختم جمعی قرآن کریم، نثار شادی روح سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی، همرزمان و یاران باوفایش از سوی شبکه قرآن و معارف سیما راه‌اندازی شده است. علاقه‌مندان برای ثبت نام می‌توانند به صفحه اصلی پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه قرآن و معارف سیما به نشانی.http://qurantv.ir/ مراجعه کنند.

راه‌اندازی پویش بین‌المللی #سلام_سردار_آسمانی
به مناسبت شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمانش، شبکه قرآن و معارف سیما اقدام به راه‌اندازی پویش بین‌المللی #سلام_سردار_آسمانی کرده است. علاقه‌مندان به حضور در این پویش بین‌المللی می‌توانند عکس‌ها و فیلم‌های خود را در پیام‌رسان سروش به شماره ۰۹۱۰۸۹۹۴۲۴۵ و یا آی دی qtvirib@ و یا با قرار دادن هشتک فوق در شبکه اینستاگرام در این پویش شرکت دهند.

پاسداشت شهید سلیمانی با اجرای پویش ۱۴ هزار ختم «یاسین»
همچنین، پویش قرائت ۱۴ هزار سوره مبارکه یاسین از شنبه، ۱۴ دی‌ماه تا روز۱۷ دی‌ماه، روز مراسم تشییع و تدفین سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و دیگر همرزمانش در حادثه تروریستی آمریکا در عراق و اهدای آن به روح مطهر این شهدا از سوی دارالقرآن مرکزی شهرداری منطقه ۷ تهران اجرا شد.

انتشار قصیده‌ «محمدرضا جنتی» در وصف شهید سلیمانی

محمدرضا جنتی، عضو گروه بين‌المللي تواشيح قدر، قصیده‌ای کوتاه در وصف سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی سروده است. برای مشاهده این قصیده اینجا کلیک شود.

اجرای پویش جمعی یک میلیون ختم قرآن تا شب چهلم سردار شهید سلیمانی
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از اجرای پویش جمعی یک میلیون ختم قرآن کریم تا شب چهلم سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی خبر داد. در این راستا با همکاری شبکه قرآن و معارف سیما، دارالقرآن بسیج و سایر نهادهای قرآنی، طرح پویش یک میلیون ختم جمعی قرآن تا شب چهلم سردار شهید سلیمانی و همرزمان شهیدش که مصادف با ۲۲ بهمن‌ماه، چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خواهد بود، طراحی شده و هم‌اکنون نیز در حال اجراست.

مراسم ختم قرآن جلسه «حسین اخوان‌اقدم» به یاد سردار دل‌ها برگزار شد
روز 14 دی‌ماه، جلسه آموزشی حسین اخوان‌اقدم، مدرس و پیشکسوت قرآنی کشورمان برپا شد. اخوان‌اقدم، حدود بیست‌وهشت سال است که اداره این جلسه را در مسجد حجتیه واقع در تهران، بزرگراه رسالت، بین میدان رسالت و چهارراه سرسبز برعهده دارد.
مراسم ختم قرآن با حضور پیشکسوتان، مدرسان قرآن و قاریان و حافظان بین‌المللی و ملی کشورمان چون سیدمحسن موسوی‌بلده، بهروز یاریگل، مرتضی و مصطفی یادگاری، علی قاسم‌آبادی، حمیدرضا احمدی‌وفا، مجید داودی، احمد مرادی و تعدادی از قاریان نوجوان همچون امیرحسن لندرانی و محمدرضا حاتمی و برادران الله‌وردی و مرتضی ریاحی و جمعی از قرآن‌آموزان جلسه آموزش عمومی قرآن استاد یادگاری، همراه بود.

پخش ویژه‌برنامه «من قاسم سلیمانی‌ام» از رادیو قرآن
در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی، ویژه‌ برنامه «من قاسم سلیمانی‌ام»، در تاریخ ۱۴، ۱۵، ۱۶ دی‌ماه از موج رادیو قرآن به صورت زنده به سمع و نظر مخاطبان این شبکه رادیویی رسید. این برنامه‌ طی سه نوبت صبح از ساعت ۹:۱۵ تا ۱۰ درباره اطلاع‌رسانی در مورد مراسم تشییع شهید، ارتباط با گزارشگران سراسر کشور، گفت‌وگو با همرزمان شهید، پخش فرازهای تلاوت ناب به تهیه‌کنندگی سید نورالدین سجادی و اجرای حمید عبیری پخش شد.

نثار هزاران ختم قرآن برای آرامش دل‌ها و شادی ارواح شهدای مقاومت

اعلام ویژه‌برنامه‌‌های انتخاباتی رادیو قرآن
ویژه‌برنامه‌هایی حول محور موضوع انتخابات از روز جمعه، بیستم ‌دی‌ماه به روی آنتن رادیو قرآن می‌رود. ‌برنامه «برهان» یکی از این برنامه‌ها است که به ویژگی‌های انتخاب احسن از نگاه قرآن کریم می‌پردازد. همچنین، برنامه «اخلاق انتخابات» نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در رابطه با وظیفه و رسالت مردم، مسئولان و نامزدهای انتخاباتی در ایام انتخابات به روی آنتن خواهد رفت. برنامه «کلام ناب از خورشید انقلاب» نیز ازجمله برنامه‌های رادیو قرآن در ایام انتخابات است که به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداخته و برنامه «آیه‌های انقلاب» نیز که بیانات امام خمینی(ره) در مورد انتخابات را انعکاس می‌دهد، ازجمله برنامه‌های دیگر رادیو قرآن در این زمینه است.

فروردین؛ آغاز مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
بنابر این گزارش، سخنگوی ستاد برگزاری سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با اشاره به برپایی مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات در ۲۲ فروردین‌ ۹۹، گفت: تاکنون ۲۵۰ نفر برای حضور در مسابقات درخواست کرده‌اند که مراحل گزینش آنها از اوایل بهمن‌ماه آغاز خواهد شد.

تدوین شیوه‌نامه اعزام استاد راهنما به مسابقات قرآن مالزی

همچنین مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه شیوه‌نامه انتخاب استاد راهنما برای اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کشور مالزی را منتشر کرد. این شیوه‌نامه برای شفاف کردن فعالیت‌های مرتبط با موضوع مسابقات قرآن کریم و پرهیز از اعمال سلایق شخصی تهیه شده است.

جدیدترین اثر گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص) با موضوع سردار سلیمانی
روز 16 دی ماه، همزمان با برگزاری مراسم تشییع پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی و دیگر شهدای مقاومت در شهر تهران گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ کار تصویربرداری از جدیدترین اثر خود را که در مورد این شهید است، با استقرار در میدان فلسطین آغاز کرد.

برپایی نشست کارگروه قرآن ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی
در روز سه شنبه 17 دی ماه، نشست کارگروه قرآن ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم و مسئولان و نمایندگان سایر نهادهای عضو این کارگروه در محل سالن اجتماعات سازمان دارالقرآن برگزار شد.
در این نشست، حجت‌الاسلام والسلمین مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: برنامه‌های قرآنی دهه فجر انقلاب اسلامی طی سال‌های گذشته و در دوره مدیریت پیشین سازمان دارالقرآن به خوبی اجرایی شده است. امسال نیز دهه فجر با توجه قرار گرفتن ایام شهادت حضرت فاطمه(س) در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی و نیز تحولی که به دلیل شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش در کشور رخ داد، دارای ویژگی‌ها خاص و مهمی است.

تشریح فعالیت‌های قرآنی ارتش جمهوری اسلامی در برنامه افق
برنامه افق روز، ۱۴ دی‌ماه با حضور سرهنگ مهدی میدانی، رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز ارتش جمهوری اسلامی ایران با موضوع فعالیت‌های قرآنی ارتش به روی آنتن رادیو قرآن رفت. رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مورد فعالیت‌های قرآنی ارتش نیز با بیان اینکه این فعالیت‌ها تقریباً همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده است، گفت: امام راحل(ره) با جدیت تمام مقابل برخی افراد که دم از انحلال ارتش می‌زدند، ایستادند؛ چراکه بدنه ارتش را انسان‌های مؤمن، مسلمان و اهل مسجدی تشکیل می‌دادند که در دفاع مقدس جان‌فشانی‌های فراوانی کردند. از اوایل انقلاب اسلامی، اساتیدی همچون استاد عباس سلیمی، استاد میرموسایی و ... به برنامه‌ریزی فعالیت‌های قرآنی در ارتش جمهوری اسلامی پرداختند و آن را پیش بردند.

میدانی با بیان اینکه اولین دوره مسابقات قرآن ارتش جمهوری اسلامی در سال ۵۹ و برای کارکنان پایور و وظیفه برگزار شد، گفت: امسال نیز به حول و قوه الهی، سی و نهمین دوره مسابقات قرآن ارتش را در کنار حرم امام رضا(ع) برگزار کردیم. با آغاز مسابقات قرآن ارتش جمهوری اسلامی، طبق نیازهایی که دیده شد، در سال‌های بعدی مسابقات قرآن را برای خانواده‌ها و سپس دانشجویان برگزار کردیم که امسال نیز نوزدهمین دوره مسابقات قرآن خانواده‌های ارتش و هجدهمین دوره مسابقات دانشجویان برگزار شد.

زمان ثبتنام بخش الکترونیک آزمون سراسری حفظ و مفاهیم تمدید شد
زمان ثبت‌نام برای حضور در بخش الکترونیک آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم که قرار بود، ۱۵ دی‌ماه به پایان برسد تا امروز ۲۰ دی‌ماه تمدید شد. این آزمون در رشته‌های «سبک زندگی و سیره معصومین (ع)» و «روخوانی قرآن کریم» برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این آزمون‌ها مشمول قرعه‌کشی جوایز و مؤسسات نیز مشمول سرانه حمایتی می‌شوند.

قاری منتخب نخستین جشنواره تلاوت‌های مجلسی بانوان معرفی شد
در روز 16 دی ماه، نخستین جشنواره تلاوت‌های مجلسی و مردمی ویژه بانوان در استان خوزستان، با حضور ۱۰ متسابق به میزبانی شهرستان شادگان برگزار شد. معصومه آلبوغبیش در مجموع توانست با کسب بیشترین میزان آرای مردمی و با اختلاف بسیار زیاد با نفر دوم، عنوان قاری منتخب اولین جشنواره تلاوت‌های مجلسی و مردمی استان خوزستان را از آن خود کند. آمنه آلبوخنفر و نزیهه جنامی نیز به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم این جشنواره را کسب کردند. خانم‌ها نعیماوی و سالمی از بانوان پیشکسوت استان نیز در جلسه حضور داشتند.

نشست «اثربخشی تولیدات قرآنی برای کودکان» برگزار می‌شود

بنابراین گزارش، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، نشست «اثربخشی تولیدات قرآنی برای کودکان» را با حضور صاحب‌نظران این عرصه روز دوشنبه، ۲۳ دی‌ماه ساعت ۱۳ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌شود.

برگزاری آزمون قرآن و مداحی ویژه مربیان سازمان فرهنگی شهرداری تهران
آزمون قرآن و مداحی مربیان سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران به مدت دو روز، ۱۸ و ۱۹ دی‌ماه به صورت شفاهی در نوبت صبح در سالن حبل‌المتین فرهنگسرای قرآن برگزار شد.

فراخوان برگزاری دوره تربیت مربی روخوانی قرآن در منطقه7
دوره تربیت مربی روخوانی و روان‌خوانی قرآن ویژه بانوان بزرگسال در خانه قرآن منطقه ۷ شهر تهران برگزار می‌شود. همچنین بانوان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های ۸۸۴۲۴۴۲۲-۸۸۴۱۳۵۱۱ تماس بگیرند. خانه قرآن منطقه ۷ تهران در انتهای خیابان شهید مطهری، نرسیده به خیابان شریعتی، داخل بوستان شهید آوینی قرار دارد.

نثار هزاران ختم قرآن برای آرامش دل‌ها و شادی ارواح شهدای مقاومت

سومین گردهمایی سردبیران شعب استانی ایکنا برگزار شد

سومین گردهمایی سردبیران شعب استانی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با حضور محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، سیدمحمدجواد شوشتری، مدیرعامل ایکنا، قاسم رئیسی، مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی، معصومه صبور، سردبیر خبرگزاری برگزار شد. کارگاه‌های تخصصی چون سیاست‌های خبری رسانه‌های کشور، مدیریت اخبار، آموزش سئو از جمله برنامه‌های این گردهمایی بود که با حضور دبیران شعب ۲۸ استان و دبیران سرویس‌های خبری، طی ۱۸ و ۱۹ دی‌ماه برپا شد.

انتهای پیام
captcha