مدرسان قرآن با شیوه‌های جدید تدریس آشنا باشند
کد خبر: 3870326
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶

مدرسان قرآن با شیوه‌های جدید تدریس آشنا باشند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معلم نمونه قرآن استان قزوین گفت: مدرسان قرآن باید با شیوه‌های جدید تدریس قرآن آشنا باشند، اگرچه آموزش‌های صورت گرفته و شیوه‌هایی مطرح‌شده است اما باید بدانند چگونه از این شیوه‌ها استفاده شود.

لزوم استفاده معلمان از شیوه‌های نوین آموزش قرآن

امین عسکری، از معلمان بازنشسته قرآن که به عنوان معلم نمونه در آیین اختتامیه نمایشگاه قرآن استان قزوین مورد تجلیل قرار گرفت، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، تصریح کرد: فعالیت‌های قرآنی خود را از دهه 60 در مساجد شروع کردم، سپس به‌عنوان مدرس قرآن وارد آموزش‌وپرورش شدم و در کنار آن به‌عنوان مربی قرآن در تربیت‌ معلم برای معلم‌های مدرسه قرآن تدریس می‌کردم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بازنشسته هستم، افزود: طی 30 سال حضورم در مدارس سعی می‌کردم با رفتارم بچه‌ها را به قرآن جذب کنم.

عسکری بیان کرد: اولین خصوصیت یک معلم قرآن خوش‌اخلاق بودن است از این رو من نیز بچه‌ها را با خوش‌اخلاقی آشنا می‌کردم و تأکید داشتم که قرآن چه میزان در رفتار انسان تأثیرگذار است.

این فعال قرآنی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های رفتاری معلمان قرآن داشتن صمیمت و مهربانی با بچه‌ها است، در مدارس برنامه‌های فرهنگی و تفریحی مختلفی داشتیم، برای مثال روز جمعه دانش‌آموزان از من دعوت می‌کردند که در ورزش روز جمعه همراهی‌شان کنم، من نیز ورزشکار بودم در مسابقات فوتبال، شنا و کوه‌پیمایی با آن‌ها شرکت می‌کردم.

وی تأکید کرد: از این برنامه‌ها استفاده می‌کردم تا بتوانم دانش‌آموزان را جذب قرآن کنم و تأثیرگذار باشم، مدرسان قرآن باید با شیوه‌های جدید تدریس قرآن آشنا باشند، اگرچه آموزش‌های صورت گرفته و شیوه‌هایی مطرح‌شده است اما باید بدانند چگونه از این شیوه‌ها استفاده شود.

این مدرس قرآن بیان کرد: قرآن را باید به نحوی به کودکان و نوجوانان بیاموزیم که برایشان خوشایند باشد، بچه‌ها با جان‌ودل قرآن را می‌آموزند و در این میان نحوه انتقال دارای اهمیت است و برای هر مقطع سنی و تحصیلی باید از یک شیوه خاص استفاده کرد.

وی بیان کرد: بعد از بازنشستگی به آموزش و پرورش پیشنهاد دادم که تجربه خودم را به معلمان قرآن انتقال دهم، در کلاس‌های قرآن حضور پیدا کنم و شیوه‌های آموزشی را بررسی و مواردی را آموزش دهم اما به دلیل محدودیت قانونی موافقت نشد.

عسکری در پایان بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم جلساتی با معلمان قرآن گذاشته شود، اساتید قرآنی صوت، لحن و تجوید و ترجمه آیات با معلمان قرآن صحبت شود و تجربه‌های لازم به مربیان و معلمین منتقل شود.

انتهای پیام
captcha