سیره رفتاری «حاج قاسم» از نگاه فعالان قرآنی قزوین
کد خبر: 3870330
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳

سیره رفتاری «حاج قاسم» از نگاه فعالان قرآنی قزوین

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ بعد از شهادت سردار سلیمانی هر روز زوایای مختلفی از سیره و زندگی این شهید در میان مردم دست‌به‌دست می‌شود و جهانیان از این‌ همه دلدادگی مردم فهیم و ولایت‌مدار کشورمان به این سردار حیرت‌زده‌اند.

سیره رفتاری «حاج قاسم» از نگاه فعالان قرآنی قزوینقریب به 10 روز از شهادت سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی می‌گذرد. سرداری که آمریکای جنایتکار تاب فعالیت‌های او و هم‌رزمانش را نداشت و ناجوانمردانه به شهادت وی و فرمانده سپاه حشدالشعبی عراق، ابومهدی المهندس، اقدام کرد و مردم آزاده جهان را به سوگ نشاند.

بعد از شهادت سردار سلیمانی شاهد واکنش‌های میلیونی در داخل و خارج از کشور در برابر این جنایت آمریکا بودیم. هر روز زوایای مختلفی از سیره و زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی در میان مردم دست‌به‌دست می‌شود و جهانیان از این‌ همه دلدادگی مردم فهیم و ولایت‌مدار کشورمان حیرت‌زده‌اند.

بدین منظور به سراغ چند تن از فعالان و اساتید قرآنی استان قزوین رفتیم تا راز این دلدادگی را جست‌وجو کنیم؛ اینکه سردار چه کرده و در زندگی خویش چگونه رفتار کرده که این‌گونه محبت او در دل‌ها نشسته است.

 خلوص سردار

محمدکاظم نداف، استاد و قاری برجسته قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا قزوین، در واکنش به شهادت سردار سلیمانی تصریح کرد: خلوص وی بزرگ‌ترین شاخصه و ویژگی رفتاری این مرد بزرگ به شمار می‌رفت. همیشه این سخن را از پدرم به یادگار دارم که اگر کسی کاری را برای خداوند انجام دهد آن کار ماندگار خواهد شد. نیاز نیست کسی که کاری را برای خداوند انجام می‌دهد آن را جار بزند زیرا فرشتگان  آن اقدام را برجسته و محبت او را به قلوب مردم تزریق می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه سردار سلیمانی به دنبال مقام و شهرت نبود، ادامه داد: برخی با زبان حرف می‌زنند ولی طبق فرموده امام صادق(ع) «کونوا دُعا الناسِ بِغَیرِ اَلسِنَتِکُم» باید با غیر زبان‌هایتان مردم را به‌ خوبی‌ها دعوت کنید، این مورد در سیره حاج قاسم سلیمانی دیده می‌شد. وقتی به چهره سردار سلیمانی نگاه می‌کردیم این ویژگی از چهره او نمایان بود.

انتخاب راه درست

معصومه حمیدی، حافظ کل قرآن کریم و نفر اول مسابقات بین‌المللی قرائت دانش‌آموزی در سال ۹۵، نیز با اشاره به شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: حاج قاسم در یکی از سخنرانی‌های خود تأکید کرد برای من دختر و پسر کم حجاب و با حجاب فرقی ندارد چرا که همه فرزندان ما هستند. این دیدگاه باعث شد تا اقشار مختلف در مراسم تشییع وی حضوری پررنگ داشته باشند. یکی از تأکیدات این سردار بزرگ این بود که همه خواهیم مرد چه‌بهتر که این مرگ ختم به شهادت شود، این تأکید برگرفته از آیه قرآن است: «كلُّ نفـسٍ ذائِقَةُ الموت»؛ لذا انتخاب راه درست بسیار مهم است.

حمیدی بیان کرد: آنچه باید آویزه گوش خود قرار دهیم نوع انتخاب راه درست است که در درجه نخست اطاعت از ولی‌فقیه و ولایت‌پذیری به‌ویژه از سوی نسل جوان است؛ لذا باید توجه کنیم که هر چه امام و ولی‌فقیه گفتند بگوییم سمعاً و طاعتاً. در آیه 96 سوره مریم در قرآن کریم آمده است: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا.» در این آیه خداوند تأکید دارد محبت کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‌اند در دل‌های مردم قرار داده می‌شود. بی‌شک سردار سلیمانی نیز مصداق این آیه است و خداوند محبت وی را در دل‌های مردم مسلمان و حتی غیرمسلمان قرار داده است.

این حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه قیام مردم ایران و جهان در پاسداشت جایگاه سردار سلیمانی مصداقی از این آیه و تأکید خداوند است، بیان کرد: هر برخوردی با آمریکا و سردمداران او داشته باشیم بی‌شک کافی نخواهد بود، چرا که سردار در قلب یکایک ما بود. با این حال همه پذیرنده تصمیم ولی‌فقیه در این راه هستیم.

حتی یک ریال حق مأموریت نگرفت!

جواد قلی‌پور، مسئول دارالقرآن کریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین، در این خصوص اظهار کرد: قرآن کریم جایگاه شهدا را بیان و اشاره کرده که شهدا زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند. شهادت سردار سلیمانی موج و حرکت جدیدی ایجاد کرد، به‌گونه‌ای که هیچ کسی فکر نمی‌کرد چنین جریانی آغاز شود، این حرکت برای ما روزهای نخست انقلاب را یادآوری و بسیاری از افراد را از خواب غفلت بیدار کرد.

مسئول دارالقرآن کریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین افزود: شهادت سردار سلیمانی برای دشمنان خطرناک‌تر از حیات این شهید بزرگوار است. حضرت علی(ع) می‌فرمایند بر ظالم بتازید و از مظلوم دفاع کنید؛ چون سردار سلیمانی پیرو حضرت علی(ع) بود فرمایش حضرت را اطاعت و اجابت کرد. به همین جهت محبوبیتی خاص در قلوب مردم داشت.

وی بیان کرد: خون شهید سردار قاسم سلیمانی برکات زیادی داشت چون این شهید والامقام برای رضای خداوند متعال فعالیت می‌کرد؛ بسیاری از مسئولان را می‌شناسیم که برای سفرهای خارجی حق مأموریت دریافت می‌کنند، اما براساس گفته دوستان شهید سلیمانی، این شهید در هیچ‌یک از مأموریت‌ها هزینه‌ای دریافت نکرد و همین کارهایش دل‌ها را به لرزه درمی‌آورد.

قلی‌پور با بیان اینکه به سردار سلیمانی غبطه می‌خورد، تصریح کرد: ما که در محضر قرآن هستیم و القاب قرآنی دور خود چیده‌ایم شاید به‌اندازه یک موی سردار سلیمانی نیستیم و همه به این امر معترفیم. سردار سلیمانی با شهادت خود کولاک کرد و موجب شد تا افرادی که از لحاظ اعتقادی ضعف دارند متحول شوند، طی چند روزی اخیر درعین‌حال که در سوگ شهادت سردار سلیمانی بودیم صحنه‌های زیبایی هم به ثبت رسید که باید قدردان این روزها باشیم چرا که همه آن را مدیون خون شهید سردار سلیمانی هستیم. شهید جان‌ برکف است و چیزی بالاتر از آن برای ایثار ندارد. به همین دلیل نزد خداوند متعال از جایگاه والایی برخوردار است.

وی با تأکید بر اینکه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی تدبیر بسیار خوبی دارند، افزود: ایشان در دوره‌ای که رهبری جامعه اسلامی را برعهده داشتند ثابت کردند که در تدبیر امور از همه بهتر عمل می‌کنند و هیچ‌گاه عجولانه تصمیم نگرفتند. رهبر انقلاب همیشه با نقشه اثربخش پیش می‌روند.

سردار سلیمانی سردار دل‌ها بود

لیلا یوردخانی، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی حضرت سیدالساجدین(ع) قزوین، با اشاره به شهادت سردار سلیمانی، تصریح کرد: سردار سلیمانی سردار دل‌ها بود؛ لحظه‌ای که خبر شهادت ایشان را شنیدم باورم نمی‌شد و فکر می‌کردم که شایعه باشد، زمانی که رسانه‌های داخلی این خبر را اعلام کردند به‌شدت ناراحت شدم. سردار سلیمانی با اقتدار خطاب به ترامپ گفته بود که تو حریف من نیستی؛ همین چیزها باعث شد که آمریکا با تمام سیاست‌هایی که دارد به بن‌بست برسد و به‌صورت مستقیم فرمانده را ترور کند، این یعنی آمریکا چیزی نداشته و رو به افول است.

مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی حضرت سیدالساجدین(ع) قزوین، اظهار کرد: شهادت زمانی اتفاق می‌افتد که فرد همه‌چیز خود را برای رضای خدا قرار داده و جانش را در کف دست گرفته است، بنابراین خون شهید جاری و زنده است، خریدار شهید خدا است و زمانی که خون شهید جاری می‌شود چراغ راه همه است.

وی تصریح کرد: مردم ما هوشیار هستند و خلوص رفتار سردار سلیمانی را حس کردند. در این چند روز در رسانه‌ها دیدیم که بچه‌های کوچک عاشقانه از سردار سلیمانی صحبت می‌کنند، این امر نشان می‌دهد که حقیقتاً روح اخلاص در وجود سردار سلیمانی جریان داشته است. سردار سلیمانی خط قرمز ما بود و آمریکا آن را رد کرد، اگر انتقام نمی‌گرفتیم چون خط قرمز ما را رد کردند معلوم نبود که چه بلایی سر ما می‌آمد؛ باید انتقام می‌گرفتیم در غیر این صورت نظام ما لطمه می‌خورد.

انتهای پیام
captcha