قاریان دانسته‌های خود را به روز کنند
کد خبر: 3870913
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲

قاریان دانسته‌های خود را به روز کنند

بانوی حافظ کل قرآن و قاری بین‌المللی قزوینی با اشاره به اینکه در بخش مسابقات قرآن در شاخه‌های مختلف گاه ضعف‌هایی وجود دارد، گفت: متأسفانه قاریان ما به‌دنبال به‌روزرسانی دانسته‌های خود نیستند و تمام دانسته‌های آن‌ها مربوط به سالیان قبل است.

قاریان ما به دنبال به‌روزرسانی دانسته‌های قرآنی خود نیستند

معصومه حمیدی، متولد 1379 حافظ کل قرآن و از قاریان برجسته بین‌المللی، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار خوب قرآنی در بخش بانوان قزوین وجود دارد، گفت: با وجود این ظرفیت‌ها در حال حاضر تنها چند نفر محدود در بخش آموزش و فراگیری مباحث مربوط به صوت و لحن و قرائت بانوان فعال هستند.

وی افزود: قاریان برجسته بانوی قزوینی در بخش تدریس کم‌تر ورود پیدا می‌کند و یا در صورت داشتن کلاس آموزشی، تبلیغ و فراخوانی صورت نمی‌گیرد درحالیکه اگر تبلیغات لازم صورت بگیرد علاقه‌مندان می‌توانند از این کلاس‌ها نهایت استفاده را ببرند.

این قاری برجسته بین‌المللی با اشاره به اینکه در شهر صنعتی البرز کلاس صوت و لحن برای بانوان دایر کرده است، گفت: ۳۰ قرآن‌آموز در حال فراگیری مباحث مربوط به صوت و لحن و قرائت در این کلاس و دوره آموزشی هستند که خوشبختانه پیشرفت‌های قابل توجهی هم دارند و در مدت یک سالی که کلاس‌ها دایر است قرآن‌آموزان توانستند در مسابقات استانی خوش بدرخشند.

وی با اشاره به عامل ضعف در بحث توجه به دوره‌های آموزشی قرائت، اظهار کرد: نکته اول آنکه در استان بیشتر به بحث حفظ و حسن حفظ و تقلید صورت گرفته از استاد پرهیزگار اهمیت داده می‌شود، شاید دلیل آن کوتاهی مسئولان مؤسسات در این موضوع و غفلت از آموزه‌های دیگر قرآنی باشد. از دیگر عوامل در این حوزه می‌توان به تبلیغات کمرنگ و کم‌رنگ بودن مباحث حمایتی از بانوان قاری استان اشاره کرد، این عوامل باعث شده تا کلاس‌های آموزشی لازم برای آموزش مباحث صوت و لحن و قرائت در استان وجود نداشته باشد.

این قاری برجسته بین‌المللی با اشاره به اینکه در بخش مسابقات قرآن در شاخه‌های مختلف گاه ضعف‌هایی وجود دارد، تصریح کرد: گاه دیده می‌شود برخی از داوران بخش صوت و لحن در سطح استان کلاس آموزشی ندارند، متأسفانه قاریان ما به‌دنبال به‌روزرسانی دانسته‌های خود نیستند و تمام دانسته‌های آن‌ها مربوط به سالیان قبل است. همین امر باعث می‌شود که گاه دچار اشتباهاتی در مسیر داوری خود شوند.

حمیدی راهکارهای حفظ خوب و با ثبات را چنین دانست: مربیان باید سن مناسب حفظ را در هر فرد تشخیص دهند، از سوی دیگر مربی حفظ باید خود انگیزه لازم را داشته و با اختیار کامل در کلاس حضور داشته باشد. مربیان باید خود اهل قرآن و دوره باشند و در بحث حفظ پشتکار لازم را داشته باشند.

این قاری قزوینی در پایان گفت: یکی از عوامل مهم در حفظ مفید این است که شخص قرآن‌آموز در این مسیر تلاشی هر چند کم اما مستمر داشته باشد زیرا نمی‌توان انتظار داشت کسی دو روز آیات قرآن کریم حفظ کند و چند روز آن را رها کند.

 

انتهای پیام
captcha