آسیب‌شناسی و نقد صوت و لحن قاریان به رشد آن‌ها کمک می‌کند
کد خبر: 3871354
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰

آسیب‌شناسی و نقد صوت و لحن قاریان به رشد آن‌ها کمک می‌کند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ استاد و قاری برجسته قرآن کریم گفت: نیاز است که جلساتی ویژه قاریان و اساتید قرائت برگزار شود تا در آنها آسیب‌شناسی صوت و لحن قاریان صورت گیرد و قرائت‌ آنان نقد و بررسی شود.

آسیب‌شناسی و نقد صوت و لحن قاریان به رشد آن‌ها کمک می‌کند

محمدکاظم نداف، استاد و قاری برجسته قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، در بیان راهکارهای رونق محافل قرآنی اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم که متولیان امر مبلغی را که برای قاریان کشوری هزینه می‌شود برای قاریان استانی هزینه کنند، چرا که این گونه برنامه‌ها معمولاً هزینه‌های بسیاری به همراه دارد که می‌توان این میزان را برای محافل قرآنی قزوین استفاده کرد؛ به‌ طور حتم این سیاست زمینه رشد و ارتقای محافل قرآنی استان را فراهم می‌کند.

وی افزود: بی‌شک خداوند راضی نیست که ما در هیچ زمینه‌ای افراط‌ و تفریط داشته باشیم. لذا در روز قیامت خداوند از بسیاری از بودجه‌هایی که بدون نتیجه و برای نشان دادن خود و منیّت افراد به کار گرفته شده بازخواست خواهد کرد.

نداف بیان کرد: ما در قزوین قاریان بسیار بزرگی داریم که در کشور حرف اول را می‌زنند و می‌توان گفت که در قزوین از نظر قاریان برجسته خودکفا هستیم اما متأسفانه خود را در این فضا باور نداریم و باید به قاریان قزوینی دلگرم بود و از آن‌ها برای محافل قرآنی دعوت کرد.

این استاد و قاری برجسته قرآن با اشاره به اینکه هر سخنران چندین ساعت قبل از برنامه مطالعه دارد، ابراز کرد: یک قاری باید برای هر جلسه قرآن برنامه‌ریزی انجام دهد و توقع بیشتری از آن قاری ایجاد شود تا قاریان خود را از قبل برای برنامه‌ها و محافل قرآنی آماده کنند نه اینکه چند ساعت قبل از برنامه با یک قاری تماس بگیرند و از او برای اجرای یک برنامه دعوت کنند. بسیاری از قاریان با وجود آنکه صدای خوبی دارند اما فوت‌ و فن لازم را برای جذب مخاطب ندارند، درحالی‌که یک قاری باید بتواند قرائتی مجلسی و حرفه‌ای داشته باشد.

نداف با ذکر اینکه باید مدل تشویق و تنبیه وجود داشته باشد تا زمینه بروزرسانی اطلاعات افراد مختلف فعال در حوزه‌های قرآنی ایجاد شود، گفت: باید از قاری‌ای که جلسه جذابی را برای مخاطبان خود برگزار می‌کند بیشتر دعوت کنیم اما اگر کسی نتوانست مهارت لازم برای برقراری ارتباط با مخاطب را به کار بگیرد باید تلاش بیشتری داشته باشد تا مدام افت نکند. در قزوین کارشناسان بسیاری هستند که می‌توانند ساختار صدای قاریان را مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار دهند و ایرادات صدا و قرائت آن‌ها را رفع کند. باید بتوانیم جذابیت‌های لازم را در قرائت‌های خود ایجاد کنیم. همچنین برگزاری جلسات هفتگی قرآن ضروری است زیرا در سایه جلسات متعدد می‌توان فضایی را فراهم کرد تا نوجوانان و جوانان به محافل قرآنی جذب شوند. بنابراین، باید به‌ صورت ساختاری در این فضا برنامه‌ریزی کنیم. می‌توان در کنار برگزاری جلسات متعدد قرآنی برای قاریان، آسیب‌شناسی صوت و لحن و قرائت‌ها را نیز انجام داد و بعد از اتمام قرائت‌های مختلف، آنها را نقد کرد تا زمینه رشد قاریان فراهم شود.

این استاد پیشکسوت قرآنی در پایان با بیان اینکه هرکدام از قاریان باید هفتگی با همدیگر پیوند داشته باشند، ابراز کرد: نیاز است جلسه‌ای ویژه قاریان و اساتید حوزه قرائت برگزار شود تا در آن جلسه آسیب‌شناسی از صوت و لحن آن‌ها صورت بگیرد و قرائت‌های آن‌ها نقد و بررسی شود. برگزاری چنین جلساتی بسیار ضروری است.

انتهای پیام
captcha