برای کار قرآنی قیمت‌گذاری نکنیم
کد خبر: 3871410
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸

برای کار قرآنی قیمت‌گذاری نکنیم

گروه فعالیت قرآنی - قاری و پیشکسوت قرآنی شهرستان بروجن گفت: ساحت قرآن مطهر و منزه است که باید آن‌را پاک نگاه داریم و به دنبال قیمت‌گذاری برای کار قرآنی و طلب اجرت نباشیم تا از خلوص کارمان کاسته نشود.

برای کار قرآنی قیمت‌گذاری نکنیم

در روایتی از پیامبر اسلام(ص) حاملان قرآن بهترین مردم در نزد پروردگار شمرده می‌شوند که در قیامت همانند انبیا محشور می‌شوند و پاداشی مانند پاداش انبیا نصیبشان می‌شود، لذا این افراد می‌توانند نقش انبیا را در روشنگری و هدایت و تذکر در جامعه ایفا کنند.

در همین راستا، سفارشات فراوانی نیز خطاب به حاملان قرآن از سوی پیامیر(ص) و ائمه اطهار(ع) وجود دارد که داشتن تواضع، پرهیز از کسب مال با ابزار قرار دادن قرآن، قرآن، توجه به رفتار و سلوک در جامعه با داشتن نگاه قرآنی و عامل به قرآن بودن، توجه به تربیت نیروهای پاک و صالح قرآنی و ... از جمله این موارد هستند.

آنچه در ادامه می‌آید گفت‌وگوی این رسانه قرآنی با یک قاری و پیشکسوت قرآنی شهرستان بروجن، در خصوص برخی آفت‌ها، دغدغه‌ها و مشکلات جامعه قرآنی امروز است.

نادعلی نصر، قاری و پیشکسوت قرآنی شهرستان بروجن، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به بخشی از سوره مبارکه هود آیه ۸۸، اظهار کرد: در قرآن بر اصلاح ذات تأکید شده است، همه ما امتی واحد و شاخ و برگ‌های تنه تنومند قرآن هستیم، خاصه اهالی و حاملان قرآن که حیات و مرگ و محشور شدنشان به حیات و مرگ و محشور شدن انبیا همانند است، اتصال عمیقی به این تنه دارند و اگر آفاتی متوجهشان باشد، مشهودتر است.

وی یکی از آفات جامعه قرآنی را گم شدن در جایگاه و نیز برخی صفات نامطلوب مانند حسادت و رقابت و ... دانست و افزود: این امر یک اشکال نفسانی است ‌و در تمام اقشار مردم دیده می‌شود اما ظهور ولو اندک آن در میان قرآنیان، توجه‌ها را جلب می‌کند و ممکن است الگو قرار گیرد، لذا حامل قرآن باید این نگاه را داشته باشد که خدمت قرآنی او به جامعه ثمره کار و همکاری و همراهی بازوان و همکاران است و آن‌را کاری فردی تلقی نکند.

نصر دنیاطلبی و رفاه‌طلبی را آفت دیگر جامعه خواند و گفت: نباید انگیزه‌های مادی را به ساحت کار قرآنی وارد کرد و برای خدمت قرآنی پاکت پیچید و شماره حساب داد، انتظار دستمزد برای کار قرآنی امر پسندیده‌ای نیست چرا که کار قرآن و اهل‌بیت(ع) اجر معنوی دارد و نه مادی، بنابراین یک فرد قرآنی، قرآن را ابزار دنیاطلبی و کسب مال قرار نمی‌دهد.

این فعال با سابقه قرآنی بیان کرد: البته در کار قرآنی پول‌های هنگفتی جابجا نمی‌شود که افراد به انگیزه مادی وارد این کار شوند اما باید دانست که ساحت قرآن مطهر و منزه است و باید آن‌را پاک نگاه داریم و به دنبال قیمت‌گذاری برای کار قرآنی و طلب اجرت نباشیم تا از خلوص کارمان کاسته نشود، استادی که برای آموزش قرآن اجرت نامتعارف طلب می‌کند، یقیناً در امر شاگردپروری موفق نیست و به شاگردانش نگاه مادی به خدمت قرآنی را می‌آموزد.

نصر یکی دیگر از آفت‌های جامعه قرآنی را که در گذشته ریشه دارد، کمرنگ بودن مدیریت مرکزی و منسجم کار قرآن در سطح کلان اعلام و تصریح کرد: عرصه قرآن می‌توانست با سیاست و دانشمندی بهتری اداره شود تا شاهد خلأها و کمبودهای امروز نباشیم، امروزه با ورود و ظهور پدیده‌های جدید باید بتوان از آن‌ها برای کار قرآنی استفاده کرد اما این اتفاق نمی‌افتد چرا که ما قرآنیان و متولیان قرآن و فرهنگ به‌روز رسانی نشده‌ایم و نگاهی جدی به پذیرش میزان تاثیر گذاری مصادیق پیشرفت مانند ماهواره، اینترنت و ... نداریم.

پیشکسوت قرآنی شهرستان بروجن گفت: ورود هر کدام از پدیده‌های جدید مانند اینترنت، تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی و ... را با نگاه تهاجم فرهنگی تعبیر و تفسیر کردیم اما باید دانست که این پدیده‌ها خواه‌ناخواه وارد جامعه می‌شوند و سیر خود را طی می‌کنند و جایشان را به پدیده‌های جدیدتر می‌دهند، همچنان که دستگاه‌های قدیمی ویدئو با وجود گوشی‌ها و رایانه‌های قابل حمل، امروز دیگر مورد توجه نیستند.

نصر تصریح کرد: متولیان امر فرهنگ، خاصه قرآنیان، باید بتوانند خود را با واقعیات جدید تطبیق دهند و از این امکانات و ظرفیت‌ها در جهت رونق و ترویج امور قرآنی و نشر مبانی آن مورد استفاده قرار دهند چرا که نوجوان و جوان تنها از همین طرق می‌تواند با مبانی دین و قرآن آشنا و مأنوس شود.

وی با اشاره به اینکه جوانان و نوجوانان به اقتضای سن عموماً جذب مسائلی آسیب‌زا و ناهنجار می‌شوند، ادامه داد: برخی خانواده‌ها از طریق همراهی با فرزند و توجیه او می‌توانند مدیریت خوبی بر فرزند داشته باشند و آنان را از خطرات و آسیب‌ها مصون دارند.

نصر گفت: نهادهای فرهنگی جامعه باید بتوانند با آموزش به خانواده‌ها این فرهنگ را در میان آنان نهادینه کنند که در کنار توجهه به کلاس زبان خارجی، رایانه و ورزش و ...، به تربیت قرآنی فرزندان نیز حساس باشند و آنان را با قرآن بیمه کنند، اتفاقی که متأسفانه امروزه کمتر شاهد آن هستیم.

کف جامعه؛ معیار ارزیابی عملکرد قرآنی

وی با اشاره به اینکه معیار ارزیابی عملکرد قرآنی، توجه به بازدهی و خروجی است، افزود: باید واقعیات موجود جامعه را با معیارهای قرآنی بسنجیم تا به فاصله جامعه با قرآن پی ببریم، باید دید مسجد، مدرسه، دانشگاه، حوزه علمیه و ... تا چه حد رنگ و بوی قرآنی دارند و قرآن در مراودات و محاورات جوانان و نوجوانان چه جایگاهی دارد، لذا کف جامعه معیار ارزیابی عملکرد است.

این قاری و پیشکسوت قرآنی با اشاره به هجمه‌های عمیق فرهنگی دشمن، تأکید کرد: امروز یک تئوری خوب و مؤثر می‌تواند اندکی از شدت آسیب‌ها بکاهد، ما در امور فکری، معنوی، فرهنگی و قرآنی نیازمند سرمایه‌گذاری مادی و معنوی هستیم و به‌ویژه امور قرآنی نیازمند صرف اعتبار و وقت است.

نصر در پایان با یادآوری موفقیت‌های فراوان کشور در زمینه‌های گوناگون، بیان کرد: جمهوری اسلامی باوجود موفقیت‌ها مظلومیت‌هایی نیز دارد از جمله اینکه کشور ما در مجموع با ۲۰ شبکه تلویزیونی داخلی و تعدادی شبکه رادیویی و روزنامه و ... که در مجموع شاید به ۵۰ قلم فرهنگی برسد در مقابله با بیش از دو هزار شبکه ماهواره‌ای دشمن قرار دارد که شبانه‌روز علیه ایران تبلیغ می‌کنند، لذا کار و سرمایه‌گذاری فرهنگی مبسوط لازم و ضروری است.

انتهای پیام
captcha