اهمیت برپایی مسابقات قرآن برای اقشار مختلف
کد خبر: 3871487
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
رتبه نخست رشته قرائت تحقیق سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان/

اهمیت برپایی مسابقات قرآن برای اقشار مختلف

گروه چهره‌ها ــ مهدی شایق، راه‌یافته به مرحله انتخابی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، گفت: برگزاری مسابقات ویژه دانش‌آموزان یا دانشجویان و ... موجب انگیزه شرکت‌کنندگان می‌شود، زیرا اگر این فرد در مسابقات اوقاف یا سایر مسابقات، که با طیف وسیعی از شرکت‌کنندگان روبه‌روست، رتبه‌ای کسب نکند، با حضور در چنین رقابت‌هایی، شاید رتبه کسب کند و برای ادامه راه تشویق شود.

مهدی شایقبه گزارش ایکنا؛ مهدی شایق سال 67 در خانواد‌ه‌ای با چهار پسر و یک دختر در یزد متولد شد و نماینده دانشگاه پیام نور و حائز رتبه نخست رشته قرائت تحقیق سی‌وچهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان است. او فراگیری قرآن را از دوره کودکی شروع کرد و همراه با پدر که حافظ چند جزء بود در جلسات قرآن حضور می‌یافت.

وی که راه‌یافته به مرحله انتخابی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان است در مورد فراگرفتن قرآن گفت: در جلسه‌ خانگی‌ قرآن که در محله مریم‌آباد شهر یزد برگزار می‌شد و هنوز نیز با قدمتی حدود 50 سال در حال برگزاری است شرکت می‌کردم. این جلسه عمومی بود و همه شرکت‌کنندگان در آن به تلاوت قرآن می‌پرداختند.همین امر سبب شد که بعدها در جلسات تخصصی قرآن، که در سطح شهر برگزار می‌شد، حضور یابم. برادرانم نیز تا حدودی در امر قرائت قرآن فعال بودند، اما من به صورت تخصصی و به دلیل علاقه‌ام قرائت را ادامه دادم. در واقع پدرم استعدادم را کشف کرد.

این قاری قرآن به صورت تخصصی از سال اول دبیرستان با تلمذ نزد علی‌اکبر کاظمی، فنون قرائت و تقلید را از اساتید بزرگ مصری را فراگرفت و اکنون به صورت حرفه‌ای این عرصه را دنبال می‌کند. البته گه‌گاه به جلسات اساتیدی چون میرزازاده، ملک ثابت و ... می‌رود.

وی در ابتدا به تقلید از سبک محمدصدیق منشاوی و سپس سبک شحات محمد انور پرداخت و بعدها نیز سبک‌های مصطفی اسماعیل و محمد عمران را انتخاب کرد، اما در حال حاضر پس از استماع قطعات جذاب از اساتید بزرگ مصری و چیدن آنها کنار هم، سبکی خاص خود دارد.

شایق درباره برنامه‌ روزانه قرآنی‌اش گفت: اینگونه نیست که هر روز بتوانم وقت بگذارم و قطعاتی را بخوانم، چون مشغله کاری یا تحصیل دارم، اما استماع و گوش دادن به انواع تلاوت‌ها هیچ گاه از برنامه‌ام حذف نمی‌شود.

وی که دانشجوی رشته حقوق است و در حال حاضر مشغول به تدریس ترجمه و مفاهیم قرآن در مقطع ابتدایی است، درباره روش تدریسش اظهار کرد: در طول سال تحصیلی به شیوه صحیح تقلید از اساتید قرائت قرآن، چگونگی قاری خوش‌خوان شدن، باید‌ها و نباید‌های موارد تقلیدی از سبک‌های تلاوت‌‌ها و آموزش ترجمه و مفاهیم بنا بر مقطع تحصیلی دانش‌آموزان می‌پردازم.

شایق درباره برنامه‌اش برای دریافت رتبه نخست در این جشنواره و راه یافتن به عنوان نماینده در مرحله انتخابی مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان بیان کرد: امید داشتم که رتبه اول را کسب کنم، اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

کودک خجالتی که قاری قرآن شد/ سبکی که با چیدن قطعات جذاب قراء مصری اجرا می‌شود

این قاری قرآن ادامه داد: لازمه رسیدن به قله قرائت قرآن، تمرین مستمر و بهره‌مندی از اساتید ماهر با برنامه‌ای مدون است و حتماً هدف قاری مشخص باشد. در استان یزد نیز مانند دیگر استان‌ها، اساتید و پیشکسوتان قرآنی خوبی چون علی‌اکبر کاظمی، حسن مختاری، تقوایی و ملک‌ثابت و ... حضور دارند که علاقه‌مندان به امور قرآنی می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند.

وی از احساس نخستین اجرای تلاوتش گفت و ادامه داد: اولین اجرایم در همان جلسه کلاس قرآن محله‌مان بود. البته خجالتی بودم. خاطرم هست هنگامی که تلاوت می‌کردم، استرس داشتم و می‌خواستم هرچه زودتر تمام شود. بعد از اجرایم با تشویق شرکت‌کنندگان و حاضران به ویژه استاد جلسه روبه‌رو شدم که برایم لذت‌بخش بود و شاید این امر موجب روحیه دادن، تشویق و استمرار من در این راه شد.

شایق تاکنون رتبه‌هایی را کسب کرده است، چون رتبه نخست مرحله کشوری مسابقات مدهامتان در سال 91، رتبه پنجم مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه، رتبه اول مسابقات قرآن تونس، رتبه اول رشته ترتیل در مرحله کشوری مسابقات دانشگاه پیام نور.

این راه‌یافته به مرحله انتخابی مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان درباره برگزاری مسابقات برای طیف و قشر خاصی اظهار کرد: برگزاری این مسابقات موجب انگیزه شرکت‌کنندگان می‌شود، زیرا اگر فردی در مسابقات اوقاف یا سایر مسابقات، که با عمده شرکت‌کنندگان روبه‌روست، نتواند رتبه‌ای کسب کند یا دیده نشود، اما شاید با حضور در مسابقات قرآن برای طیف خاص رتبه کسب کند و این مهم‌ترین دلیل برای جذب او در این راه است.

کودک خجالتی که قاری قرآن شد/ سبکی که با چیدن قطعات جذاب قراء مصری اجرا می‌شود

وی که حدود 15 سال است در عرصه قرائت فعالیت می‌کند به برکات مؤانست با کلام وحی در زندگی‌اش پرداخت و گفت: این شعار نیست و واقعاً هر چه دارم از برکات قرآن و اهل‌بیت(ع) است. اما درباره حمایت مسئولان و دستگا‌ه‌ها از فعالیت‌های قرآنی باید گفت که درصدش خیلی پایین و ضعیف است، یعنی به آن میزان که به رشته‌های ورزشی و هنری و ... اهمیت می‌دهند به حائزین رتبه‌های برتر قرآنی اهمیت نمی‌دهند و گاه شاهد بوده‌ایم افرادی که قرائت قرآن را تا مقطعی جلو رفته‌اند، به دلیل این حمایت‌ها به عرصه‌های دیگری چون مداحی یا خوانندگی روی آورده‌اند.

شایق در پاسخ به اینکه کدام ارگان یا دستگاه متولی این موضوع است، ادامه داد: ارگان‌ خاصی را نمی‌توان نام برد، اما ارگان‌هایی چون صدا و سیما و سازمان اوقاف و امور خیریه و ... نقش مهمی دارند.

وی که عضو گروه‌ تواشیح بینات یزد است از خاطره دیدارش با مقام معظم رهبری گفت و افزود: چندین بار برای اجرا با اعضای گروه تواشیح نزد ایشان رفتیم؛ یک‌بار در حسینیه امام خمینی(ره) و بار دیگر در زمان سفر ایشان به شهر یزد و یک بار هم برای اجرای تلاوت نزد ایشان به حسینیه امام(ره) رفتم که پس از اجرا، نزدشان رفتم و از من پرسیدند: «از کجا هستید؟» گفتم: «از شهر یزد.» گفتند: «تلاوت خوبی داشتید.»

کودک خجالتی که قاری قرآن شد/ سبکی که با چیدن قطعات جذاب قراء مصری اجرا می‌شود

این قاری قرآن درباره برنامه‌اش برای مسابقات بین‌المللی بیان کرد: در نظر دارم که برنامه تلاوت‌های روزانه‌ام را بیشتر کنم و از راهنمایی‌های اساتیدی چون غلامرضا شاه‌میوه بهره‌مند شوم تا بتوانم در صورتی که در مرحله بین‌المللی دانشجویان راه پیدا کردم، به حول و قوه الهی بدرخشم. البته همانطور که می‌دانید بین من و مجتبی محمدبیگی، که در دور قبل حائز رتبه نخست رشته تحقیق شد، مرحله انتخابی برگزار می‌شود که یکی از ما دو نفر به مرحله بین‌المللی راه پیدا می‌کند.

شایق از مسئولان درخواست کرد که بیش از پیش به ستاره‌های درخشان عرصه‌های قرآنی توجه شود و ادامه داد: تیم‌های ورزشی حتی پس از باخت و بازگشت به کشور مورد تجلیل و تقدیر قرار می‌گیرند و حال آنکه قاریان و حافظانی هستند که مدت‌ها در این عرصه فعالیت‌ کرده‌اند، اما دریغ از ذره‌ای توجه و همراهی و حمایت.

یادآور می‌شود، سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور از 12 تا 14 آذرماه 98 در بخش آوایی در رشته‌‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ کل و اجزاء ۲۰، ۱۰ و ۵، دعا و مناجات‌خوانی، اذان، تواشیح و همخوانی قرآن به میزبانی شیراز برگزار شد.

انتهای پیام
captcha