همایش «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» برگزار می‌شود
کد خبر: 3871493
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
بهروز مینایی خبر داد؛

همایش «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» برگزار می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه – عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ضمن اعلام خبر برگزاری همایش «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» در فروردین‌ماه ۹۹ بیان کرد: توقع نداریم که ماشین به سطح استنباط انسان برسد، بلکه قرار است مبانی را به انسان یادآوری و مراحل میانی را برای بشر تسهیل کند؛ این مسئله گام مهمی در راستای تحقق زنجیره تمدن اسلامی است.

برگزاری همایش «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» فرودین ۹۹ در قم

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام بهروز مینایی، دبیر علمی همایش «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» در دیدار با رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با اشاره به اینکه ریاست همایش مزبور بر عهده آیت‌الله اعرافی است، اظهار کرد: این همایش با مشارکت جامعةالمصطفی‌(ص) العالمیة، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، آزمایشگاه تحقیقاتی داده‌کاوی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و مؤسسه اشراق و عرفان برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که این همایش در ۲۸ فروردین‌ماه ۱۳۹۹برگزار می‌شود، از برگزاری پیش‌نشست‌های متعدد سخن گفت و شبکه علمی حامی همایش را قوی توصیف کرد.

دبیر علمی همایش با اشاره به اعلام فراخوان دریافت مقالات علمی، اظهار کرد: هدف ما، تقویت کمیت و انتخاب روش‌هایی برای دریافت مقالات بیشتر نیست، بلکه در نظر داریم برای اجرای هوش مصنوعی در کشور در عرصه‌های علوم اسلامی فرهنگ‌سازی کنیم؛ لذا لازم است تأثیرات این ابزار و چالش‌های فراروی آن مورد بررسی قرار گیرد.

مینایی بررسی دستاورد‌های هوش مصنوعی را یکی از اهداف برگزاری این همایش بیان کرد و گفت: در حوزه علوم اسلامی، هنوز ابزار هوش مصنوعی چندان مورد استفاده قرار نگرفته و از آن بیشتر در زمینه‌های نظامی، صنعت، بازی‌های رایانه‌ای و تبلیغات استفاده شده است. ارتقای رفاه جوامع انسانی هدف اصلی استفاده از هوش مصنوعی است. تولید متن با استفاده از ماشین برخوردار از هوش مصنوعی، از مباحث مورد بحث در کنفرانس‌های برگزار شده در این زمینه است.

دبیر علمی همایش بر استفاده فراوان از هوش مصنوعی در عرصه اقتصاد تأکید کرد و گفت: امروز بیش از ۳۰ کشور از جمله آمریکا، چین، هند، ترکیه، امارات، عربستان و مالزی برای استفاده از هوش مصنوعی نقشه راهبردی طراحی کرده‌اند. آمریکا و چین را در رده اول و دوم استفاده از هوش مصنوعی در جهان است. در اصل استفاده از فناوری اطلاعات، حوزه علمیه عقب نبوده، ولی در زمینه هوش مصنوعی چندان ورود نداشته است.

وی با تأکید بر لزوم تدوین نقشه راهبردی بومی، بیان کرد: لازم است پیوست‌های فرهنگی استفاده از هوش مصنوعی و جایگاه بهره‌برداری از آن در نظر گرفته شود. حوزه علمیه، محل بررسی چنین مباحثی است و می‌تواند در زمینه اخلاقی، فقهی، حکمی، فلسفی و... تبیین کند که چگونه باید به این فناوری نگریسته شود و این ابزار چه جایگاهی دارد.

مینایی بررسی زمینه‌های تبیین و ترویج استفاده از هوش مصنوعی را ضروری ارزیابی و اظهار کرد: هنگامی که ماشین‌ها بتوانند بهتر از انسان‌ها بیندیشند، دنیای بهتری خواهیم داشت. البته شاید این رخداد در صد سال آینده محقق نشود. با این حال، توقع نداریم که ماشین به سطح استنباط انسان برسد؛ قرار است ماشین مبانی را به انسان یادآوری و مراحل میانی را برای بشر تسهیل کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: برگزاری این همایش گام مهمی در راستای تحقق زنجیره تمدن اسلامی است و از همه فعالان و پژوهشگران دعوت می‌کنیم تا به جریان علمی این همایش بپیوندند. گام اول همایش، برگزاری پیش نشست‌ها است که ۶ پیش نشست در مراکز مختلف برگزار شده و برگزاری این پیش‌نشست‌ها در راستای جریان سازی و گفتمان سازی ادامه دارد.

دبیر علمی همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی افزود: برگزاری کارگاه‌های علمی و فنی، رویداد‌های کسب و کار‌های نوین و نمایشگاه دستاورد‌ها که در حاشیه همایش برگزار می‌شود از جمله برنامه‌های این همایش است. دبیرخانه‌ای در دانشگاه علم و صنعت مستقر شده که فعالان عرصه هوش مصنوعی می‌توانند به آزمایشگاه داده کاوی علم و صنعت بپیوندند و اجرای این همایش ویترینی برای ارائه دستاورد‌های این حوزه است.

قالب‌های ارائه آثار همایش

وی تأکید کرد: از مراکزی که در این زمینه فعالیت دارند دعوت می‌کنیم تا همکاری جدی داشته باشند و همایش زمینه‌ای برای ادامه و امتداد این مسیر مهم است.

دبیر علمی همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی با بیان اینکه این همایش با حضور متخصصین دانشگاهی و فضلای حوزه و برخی مسئولان فعال در این عرصه برگزار می‌شود، گفت: همایش در توسعه زیر ساخت‌های فنی این عرصه و ورود پژوهشگران و شناخت آنان برای این عرصه نتایج مهمی را به دنبال دارد. مقاله و یادداشت تحلیلی را عمده کار این همایش است. پروژه فناورانه کسب و کار، محتوای ترویجی و هنری، طرح‌ها و سامانه‌های در حال توسعه، ایده پردازی و تجربه‌نگاری و زیرساخت نرم افزاری و سخت‌افزاری از جمله قالب‌های ارائه آثار این همایش است.

وی در پایان، از قول مساعد چند نشریه علمی مبنی بر انتشار مقالات برتر همایش خبر داد.

انتهای پیام
captcha