همایش «ظرفیت‌های علوم انسانی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی» برگزار می‌شود
کد خبر: 3871541
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶

همایش «ظرفیت‌های علوم انسانی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی» برگزار می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه – رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی وابسته به جامعةالمصطفی(ص) العالمیة از برپایی همایش ملی «ظرفیت‌های علوم انسانی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی» در اسفندماه خبر داد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین همت علی بناری امروز، 24 دی‌ماه، اظهار کرد: جامعةالمصطفی(ص) نهادی علمی، آموزشی و بین‌المللی است که رسالت آن گسترش اسلام ناب در سراسر عالم به شمار می‌رود و برای تحقق رسالت خود، در سه عرصه مهم علوم اسلامی، فرهنگ و زبان و علوم انسانی با دیدگاه اسلامی به نقش‌آفرینی علمی می‌پردازد.

وی با اشاره به نقش ویژه علوم انسانی در زندگی بشر، بیان کرد: علوم انسانی اگر با رویکرد اسلامی و با هدف تأسیس علوم انسانی جدید دنبال شود، می‌تواند به تحولی شگرف در عرصه جهانی منجر گردد. در حالی که مخاطبان علوم اسلامی بیشتر مربوط به جهان اسلام است، علوم انسانی با رویکرد اسلامی می‌تواند همه جهان را تحت تأثیر خود قرار داده، در عرصه‌های مختلف زندگی بشر گسترش یابد.

رئیس مجتمع علوم انسانی با تأکید بر فعالیت جامعةالمصطفی(ص) در عرصه تولید اندیشه اسلامی در علوم انسانی، تصریح کرد: انقلاب اسلامی تحولی شگرف در جهان ایجاد کرده و مفاهیم جدیدی به جهانیان عرضه نموده و به نقطه عطفی در نوع نگرش اندیشمندان و صاحب‌نظران در عرصه علوم انسانی مبدل گشته است.

وی علم و پژوهش، اخلاق و معنویت، جوانان و جایگاه آنان در آینده انقلاب، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی را از مهم‌ترین محور‌های مطرح‌شده در بیانیه گام دوم انقلاب برشمرد و گفت: ارتباط دوسویه‌ای بین گام دوم انقلاب و علوم انسانی ملاحظه می‌شود؛ از سویی برای تحقق مفاهیم این بیانیه باید از ظرفیت عظیم علوم انسانی استفاده کرد و از سوی دیگر، تحقق این بیانیه می‌تواند به تحول در علوم انسانی منجر شود.

بناری با اذعان به ریشه و خاستگاه غربی علوم انسانی ابراز کرد: تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، مستلزم ایجاد تحول در علوم انسانی است. علوم انسانی رایج کنونی نمی‌تواند این مسیر طولانی و آینده روشن را برای تحول در عرصه‌های زندگی بشر ایجاد کند.

وی برگزاری این همایش را گامی برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب دانست و گفت: جامعةالمصطفی(ص) در بستر انقلاب اسلامی توسعه یافت و رسالتی جهانی دارد که مرز‌های آن محدود به ایران اسلامی نیست. ترسیم مسیر جدید در عرصه‌های زندگی بشر ماهیتی جهانی دارد و جامعةالمصطفی(ص) وظیفه‌ای سترگ به منظور تحقق این آرمان دارد.

در ادامه این نشست دبیر علمی همایش، در سخنانی به بیان ویژگی‌های منحصر به فرد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت و ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های بیانیه گام دوم در بازنگری سیاست‌ها و برنامه‌های کلان، بازشناسی اندیشه رهبران انقلاب اسلامی، تحلیل و بررسی موشکافانه و عالمانه بیانیه گام دوم، ایفای نقش برجسته در پیشبرد اهداف نظام مقدس اسلامی و فرهنگ و گفتمان‌سازی درباره بیانیه گام دوم و استفاده از ظرفیت انقلاب اسلامی برای تبیین و تحقق آن، از مهم‌ترین اهداف همایش به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام حسن یوسف‌زاده همچنین در تشریح محور‌های همایش اظهار کرد: «بیانیه گام دوم انقلاب و تحول در علوم انسانی»، «بیانیه گام دوم انقلاب و عقلانیت اسلامی»، «بیانیه گام دوم انقلاب در جهت توسعه، تعمیق و تثبیت انقلاب اسلامی» و «نقش جامعةالمصطفی(ص) در تحقق اهداف بیانیه»، از محور‌های اصلی همایش است.

دبیر علمی همایش با اشاره به مشارکت نهاد‌های علمی و دانشگاهی مختلف در برگزاری همایش «ظرفیت علوم انسانی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی»، تصریح کرد: فرصت ارسال آثار به این همایش، که موفق به اخذ مجوز استنادی ISC شده، تا اواخر بهمن‌ماه سال جاری است و همایش روز ۲۲ اسفندماه برگزار خواهد شد.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان برای ارسال آثار به همایش یا دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب‌سایت همایش‌های جامعةالمصطفی(ص) به نشانی http://hamayesh.miu.ac.ir/revolution/fa مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha