امروز نماینده مردم به معنای واقعی نداریم/ دو عامل مهم تنزل جایگاه مجلس
کد خبر: 3871843
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
عباس عبدی در گفت‌وگو با ایکنا:

امروز نماینده مردم به معنای واقعی نداریم/ دو عامل مهم تنزل جایگاه مجلس

گروه سیاسی ــ‌ عباس عبدی با بیان اینکه ریشه اصلی تنزل سطح اعتماد مردم به مجلس و بی‌اعتبارسازی آن را باید در کاهش تدریجی اختیارات این نهاد و نگاه شورای نگهبان جست‌وجو کرد، گفت: این دو عامل کار را به آنجا رسانده که امروز نماینده مردم به معنی واقعی نداریم و این را باید از ذهن خود بیرون کنیم که برای مثال 40، 50 و 60 درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند.

امروز یکی از مسائلی که به چالش و بحران برای کشور تبدیل شده کاهش سطح اعتماد مردم به حاکمیت اعم از قوای سه‌گانه و سایر نهادهای اقتصادی، فرهنگی و نظامی است. یکی از مهم‌ترین نهادها که به نظر می‌رسد سهم مهمی در این بی‌اعتمادی دارد مجلس است که به دلایل مختلفی از آنچه مورد انتظار مردم بوده فاصله گرفته و نتوانسته به معنای واقعی در رأس امور باشد.

اخیراً نیز عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در تشریح نتایج بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات مجلس بیان کرده که از مجموع 247 نماینده فعلی ثبت‌نام کرده، 90 نفر ردصلاحیت شدند که عمده دلیل این ردصلاحیت‌ها مسائل مالی بوده است.

عباس عبدی، پژوهشگر مسائل سیاسی و اجتماعی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره دلایل واقعی تنزل سطح جایگاه مجلس و کاهش اعتماد مردم به این نهاد گفت: عوامل درونی و بیرونی این مسئله را برای مجلس ایجاد کرده است. عوامل بیرونی شامل محدودیت‌های گسترده شورای نگهبان در ردصلاحیت‌ها و هم در نوع تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی است؛ این عامل مهم به طور کل مجلس را بی‌اعتبار کرده است.

نقش کاهش تدریجی اختیارات و نگاه شورای نگهبان

وی افزود: وقتی محدودیت‌های شدیدی برای ورود به مجلس گذاشته می‌شود خیلی افراد اساساً ثبت‌نام نمی‌کنند تا بخواهند از این آزمون عبور کنند؛ در واقع صلاحیت اخلاقی و سیاسی برای کسانی که می‌خواهند آن‌ها را بسنجند قائل نیستند. بر این اساس مجلس بی‌اعتبار شده و 90 نفر از نمایندگان فعلی که قبلا تأیید صلاحیت شده‌ا‌ند رد می‌شوند. این نشان می‌دهد یا قبلاً در تأیید صلاحیت آن‌ها اشتباهی رخ داده یا در این چهار سال صلاحیت خود را از دست داده‌اند. من دیگر نمی‌دانم چگونه می‌توان مجلس را بی‌اعتبار کرد.

عبدی عامل مهم دیگر بی‌اعتبارسازی مجلس را کاهش اختیارات مجلس به مرور زمان دانست و گفت: این امر باعث شده که مجلس به شیر بی‌یال و دم و اشکمی تبدیل شود و با این وضعیت دیگر نمی‌توان از مردم انتظار داشت در انتخابات چنین مجلسی مشارکت کنند و رأی دهند.

این پژوهشگر مسائل سیاسی و اجتماعی درباره تأثیر نوع و روش نظارت و بررسی صلاحیت‌ها در کاستن از کارآمدی مجلس گفت: به نظر من ریشه اصلی بسیاری از بحران‌های ناکارآمدی به نگاه شورای نگهبان برمی‌گردد؛ چه در تطبیق مصوبات با شرع و قانون اساسی و چه در نحوه رفتار آن‌ها با نمایندگان مجلس.

مردم باید قدرت انتخاب واقعی داشته باشند

وی ابراز کرد: به عبارتی امروز دیگر نماینده مردم به معنی واقعی نداریم و این را باید از ذهن خود بیرون کنیم که برای مثال 40، 50 و 60 درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و نامزدها را انتخاب می‌کنند؛ این به معنای نماینده مردم نیست.

عبدی اظهار کرد: شما وقتی به بازار هم می‌روید براساس نیاز خود خریدی انجام می‌دهید و بیانگر آن نیست که این بازار واقعی شماست. بلکه عده‌ای اجناس خوب را احتکار کرده‌اند و اجناس بنجل را با قیمت بالا در معرض دید گذاشته‌اند و شما هم چاره‌ای ندارید که آن را بخرید. در واقع باید ابتدا اجناس احتکارشده آزاد شود و در معرض رقابت قرار گیرد تا همه مردم قدرت انتخاب واقعی داشته باشند و این کالاهای خوب همان افرادی هستند که باید وارد مجلس شوند و مجلس را از این وضعیت نجات دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره راهکارهای اصلاح این روند و تقویت کارآمدی مجلس و بالا رفتن ضریب اعتماد مردم به خانه ملت گفت: از پاسخ به سؤالات قبلی مشخص است که تا این نگرش شورای نگهبان که در عمل هم اعمال می‌شود، حاکم است و استمرار دارد هیچ امیدی به اصلاح مجلس وجود ندارد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
احمد لیایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۰۹:۰۲
0
2
با سلام
در پاسخ به صحبت های جناب عبدی باید عرض کنم در 40 سالی که از انقلاب گذشته هر وقت اصلاح طلبها سرکار آمده اند از دید آنها مردم خوب رای داده اند و همه چیز خوب بوده و هیچ مشکلی نظام نداشته اما امان از وقتی که مردم از اصلاح طلبها روی بر میگردانند در آن صورت شورای نگهبان سخت گرفته، مردم بد رای داده اند، صداوسیما یک طرفه عمل کرده ووو.
چرا صادقانه به مردم نمی گویید ما اصلاح طلبها از شما مردم استفاده ابزاری می کنیم. در انتخابات شورای شهر که دیگر شورای نگهبان نیست. پس چرا مردم در دوره های قبلی شورای شهر به شما رای ندادند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۴:۴۰
0
2
پیشاپیش جواب شورای نگهبان را اعلام میکنم :
در جواب سوال اول میزان در گزینش، حال فعلی افراد است پس اگر نماینده ای یا ریس جمهوری فاسد شد بعداً فاسد شده است
در جواب سوال دوم اگر نظارت استصوابی نبود آمار بسیار وحشتناکتر و تأسف بارتر بود.
سوال دیگه ای هست بفرمایید فقط طولانی نباشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۵:۰۴
1
0
به نظرم صحبتهای آقای عبدی ربطی به اصولگرا یا اصلاح طلب بودن نماینده ها نداره؛ انتقاد ایشون به شکل و روش نظارت شورای نگهبانه که مبهمه و اتفاقا برخلاف جایگاه حقوقی این نهاد بیشتر غیر حقوقیه؛ اینکه عدم التزام عملی به اسلام چیه هنوز هیچ کس دقیقا نمیدونه ولی هزاران برداشت میشه ازش کرد و اینجاس که تأیید یا رد صلاحیت‌ها کاملا تحت تأثیر گرایش و طرز فکر اعضای شورای نگهبانه نه مبتنی بر یک چارچوب مشخص.
captcha