تعریف بیش از 300 فعالیت برای مساجد
کد خبر: 3872268
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قم خبر داد:

تعریف بیش از 300 فعالیت برای مساجد

گروه فرهنگی ــ مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم گفت: الان بیش از 300 فعالیت در عرصه مسجد تعریف شده که فعلا بیش از 30 برنامه که جنبه عمومی دارد در سامانه مذکوو ثبت شده است.

تعریف بیش از 300 فعالیت برای مساجدحجت‌الاسلام والمسلمین سعید روحانی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، از راه‌اندازی سامانه «بچه‌های مسجد» در ذیل نظام رویداد ملی «فهما» خبرداد.
وی افزود: تاسیس کانون‌های مساجد وارد بیست و ششمین سال خود شده لذا لازم بود که تغییراتی در فعالیت کانون‌ها  نحوه ارزیابی آن‌ها صورت بگیرد و در این راستا  در سال 97 اساسنامه تصویب شد.
روحانی با اشاره  به برگزاری جلسات منظم برای ساماندهی فعالیت کانون‌های مساجد سراسر کشور تصریح کرد: شورایی متشکل از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش و برخی از سازمان‌ها نظیر اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات و یک نماینده از شورای عالی انقلاب فرهنگی و شهردار تهران تشکیل شده و هر سه ماه یک بار به صورت منظم جلسه برگزار می‌کنند.
روحانی با اشاره به «رویداد ملی فهما» با بیان این که روال کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تغییر پیدا کرده است، بیان کرد: در گذشته  برای حمایت از یک مسجد، به صورت سنتی با مساجد برخورد می‌‌کردند و گزارش میدانی می‌‌گرفتند و با تعیین یکسری محورهای فعالیت، حمایت سرانه‌ای می‌کردند.
مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم اضافه کرد: در روش جدید، سامانه‌ای ایجاد شده تا اگر می‌‌گوییم 2500 کانون یا دو میلیون عضو داریم تک تک افراد به صورت کد و رمزی که ارسال شده در این سامانه ثبت نام کنند.
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان اینکه از این به بعد تمام برنامه‌ها در این راستا خواهد بود تصریح کرد: الان بیش از 300 فعالیت در عرصه مسجد تعریف شده که فعلا بیش از 30 برنامه که جنبه عمومی دارد در سامانه مذکوو ثبت شده است.
وی با بیان اینکه مساجد می‌ توانند تمام فعالیت‌های خود را در سامانه بارگذاری کنند افزود: قم اولین استانی بود که تمام مساجد توانستند کانون و اعضای خود را در سامانه ثبت کنند.
روحانی همچنین با اشاره به نحوه انتخاب یک استان به عنوان پایتخت فرهنگی هنری مساجد اظهار کرد: سالی یک بار همه کانون‌های  مساجد بر اساس شاخص‌هایی که اعلام می‌شود و امتیازهایی که داده شده معدل‌گیری می‌‌شوند و در نهایت با توجه به معدلی که در هر سال داده می‌‌شود یک استان به عنوان پایتخت فرهنگی هنری مساجد کشور نام گذاری خواهد شد.
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم به یکی دیگر اهداف راه‌اندازی سامانه فهما اشاره و بیان کرد: در این سامانه همه مساجد با هم مرتبط هستند و می‌‌توانند از فعالیت‌ها، ایده‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های مساجد دیگر الگو بگیرند.
وی با اشاره به نحوه تخصیص حمایت از یک کانون اضافه کرد: وقتی یک مسجد خدمات خود را در این سامانه وارد می‌‌کند و مثلا می‌‌گوید من برای دختران 7 تا 12 سال کلاس حفظ قرآن دارم، باید مستندات خود را ارائه کند و ما به مسجد مراجعه حضوری داریم و راستی‌آزمایی انجام می‌شود.
روحانی با بیان اینکه اگر کانونی اطلاعات اشتباه وارد سامانه کند از سامانه حذف می‌شود اظهار کرد: در این سامانه آموزش‌های مختلفی داریم و جوایزی هم برای آن تعیین شده است و مساجدی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند نیز وارد عرصه شده و فعال‌تر شده‌اند.
وی با بیان اینکه ما مشکلات عدیده‌ای در تشکیلات کشور داریم افزود: چون تشکیلات درست و درمان و کارآمدی نداریم، طوری نیست که بتوانیم جریان‌سازی کنیم به همین دلیل در خیلی از برنامه‌های فرهنگی مثل حجاب یا هنجارهای اجتماعی لنگ می‌‌زنیم.
انتهای پیام
captcha