سبک زندگی قرآنی و اما و اگرهایی از جنس امروز جامعه
کد خبر: 3872307
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱

سبک زندگی قرآنی و اما و اگرهایی از جنس امروز جامعه

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ سبک زندگی اسلامی و قرآنی ابتدا در خانواده از باورها و اندیشه‌ها رشد می‌یابد و سپس در سطح جامعه بارور می‌شود، اما آنچه آن را بارور می‌کند و باعث می‌شود این درخت زندگی میوه دهد، تمسک نهادهای قرآنی و فرهنگی به برنامه‌های قرآنی و توسل به شیوه‌های جدید جذب مخاطب است.

سبک زندگی قرآنی و اما و اگرهایی به روش امروزسبک زندگی قرآنی به این معناست که انسان بدون هیچ نظارت و فقط برای خداوند به میدان بیاید؛ نظیر آنچه در مراسم اربعین حسینی می‌بینیم.

این سبک زندگی ابتدا در خانواده از باورها و اندیشه‌ها رشد می‌یابد و سپس در سطح جامعه بارور می‌شود، اما آنچه آن را بارور می‌کند و باعث می‌شود این درخت زندگی میوه دهد، تمسک نهادهای قرآنی و فرهنگی به برنامه‌های قرآنی و توسل به شیوه‌های جدید جذب مخاطب است، اما مشاهده می‌شود که گاه برنامه‌هایی که در برخی نهادهای فرهنگی برگزار می‌شود نه تنها جذب مخاطب را به همراه ندارد، بلکه باعث می‌شود جوان امروزی از این نوع سبک زندگی گریزان شود.

الگوبرداری از زندگی اهل بیت

فاطمه نظری، رئیس هیئت مدیره موسسه فرهنگي قرآن و عترت بشارت قاين، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به مفهوم سبک زندگی اسلامی و قرآنی، اظهار کرد: الگوبرداری از زندگی اهل بیت(ع) در تمام مراحل زندگی به معنای انتخاب این نوع زندگی است. افراد باید ابتدا همسری برای زندگی انتخاب کنند که هم‌کفو بوده و طبق آیات قرآن، به یکدیگر عشق بورزند و صداقت، سعی و تلاش بر اصلاح و سوق دادن به زندگی ساده‌زیست و پرتلاش، شاد و باانگیزه محور اصلی زندگی آنان باشد.

این فعال قرآنی بیان کرد: برای اینکه سبک زندگی اسلامی و قرآنی مدنظر رهبر معظم انقلاب در خانواده ایرانی جاری شود، باید تمام مردم، مسئولان و حتی خانواده‌ها مسئول هستند.

نظری با بیان اینکه وقتی که یک خانواده می‌خواهد طرحی را انجام دهد، باید تمام اعضای خانواده با یکدیگر همسو باشند تا آن طرح به خوبی انجام شود، تصریح کرد: حال اگر خواسته باشیم این سبک زندگی اسلامی که رهبر فرموده‌اند در ایران اجرا شود، باید همه دست به دست یکدیگر دهیم و هرکدام نقش خود را ایفا کنیم.

وظیفه قرآنیان چیست

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اولویت‌ها در این مورد، هم سو بودن با رهبر و ولایت فقیه و عمل کردن در زندگی روزمره است، افزود: اگر اندیشه، دانش، اعتقاد و حیات اجتماعی بر مبنای دین و قرآن باشد، سبک زندگی خوب و مطلوب محقق خواهد شد.

این فعال قرآنی با اشاره به اینکه اگر مدل‌های مختلف سبک زندگی را با یکدیگر جمع کنیم، نتیجه مطلوبی ندارد، تصریح کرد: سبک زندگی به اندیشه، طرز فکر و اقتصاد هر جامعه بستگی دارد و وظیفه قرآنیان سوق دادن مدل زندگی به سمت قرآنی شدن است.

نظری ادامه داد: اکنون مدل زندگی از زمان‌های قدیم بسیار بهتر شده چراکه سطح آگاهی بالا رفته، اما هنوز کامل و خوب نیست و باید خانواده‌ها و مسئولان بر معرفت پاکی و نجابت خود در عمل کار کنند تا فرزندان به عنوان نسل آینده به درستی تربیت شوند، چراکه هر فرزند اسکن واقعی هر پدر و مادر است.

خدا را در تمام مراحل زندگی ببینیم

عصمت شریف‌نژاد، یک فعال قرآنی، نیز در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: منظور رهبر معظم انقلاب از سبک رندگی قرآنی اسلامی عبارت است از هر آنچه قرآن گفته یا در سیره ائمه بیان شده که باعث می‌شود در تمامی مراحل زندگی حضور خداوند دیده شود. این مدل زندگی انسان را بر آن می‌دارد که در رفتار وگفتار به همه جوانب توجه کرده که هم حق خداوند ادا شود و هم حق انسان و هم بقیه افرادی که قرار است از موهبت حضور انسان در این دنیا بهره‌مند شوند.

این فعال قرآنی با تأکید بر نقش پررنگ نهادهای فرهنگی به خصوص صدا و سیما در اجرای این امر مهم، ابراز کرد: خانواده و معلم نیز نقش تاثیرگذاری دارند.

نفوذ فرهنگی غرب و دوری جوانان از سبک زندگی قرآنی

شریف‌نژاد با تأکید بر ارائه و معرفی الگوهای مناسب برای خانواده به خصوص جوانان، بیان کرد: سبک زندگی و اندیشه و اعتقاد به طور مستقیم بر همدیگر تأثیر متقابل دارند و به طبع انسان را به سمت کسب دانش در همان راستا سوق می‌دهند.

وی اظهار کرد: وضعیت کنونی سبک زندگی ایرانی و اسلامی جامعه با مدل مد نظر رهبری بسیار فاصله دارد؛ البته شاید جریان نفوذ فرهنگی غرب در سالیان بعد از انقلاب بیشترین تأثیر را در این روند داشته و ماهواره که الگوهای زندگی را برای جامعه به نمایش می‌گذارد، مسبب اصلی دوری انسان ایرانی از سبک زندگی ایرانی اسلامی بوده‌اند.

این فعال قرآنی بیان کرد: اگر همه خدا را ناظر اعمال خود بدانیم، به قیامت و پاداش و عقوبت آن اعتقاد عملی داشته باشیم و حق‌الناس را بشناسیم، برای جامعه امنیت به ارمغان حواهد آمد. جامعه‌ای که در آن دستورالعمل‌های قرآن اجرا شود و زندگی ائمه اطهار(ع) و بزرگان دینی الگو قرار بگیرد، جامعه آرمانی خواهد بود که در آن حقوق دیگران اعم از انسان، نباتات و حیوانات مد نظر قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در چنین جامعه‌ای گذشت و انجام کار برای رضای خدا اولویت زندگی خواهد بود، افزود: در نهایت آرامش و سعادت کمترین ثمره این جامعه خواهد بود. در دین اسلام حق‌الناس از حق‌الله مهم‌تر بوده و فرد دیندار رعایت حقوق دیگران را مهم می‌شمارد.

شریف‌نژاد یادآور شد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی با طرح‌ریزی برنامه‌ها می‌تواند در سوق دادن جامعه به سمت سبک زندگی اسلامی با توجه به علوم ظاهری قرآن در ضمن توجه به علوم باطنی، برگزاری مسابقات هدفمند و ساختن فیلم‌ها و انیمیشن‌های زیبا از داستان‌های قرآنی برای جذب بیشتر مخاطب تأثیرگذار باشد.

فعالان قرآنی سهم بسزایی در بارورسازی سبک زندگی قرآنی در جامعه دارند، اما مهم است که این افراد آموزه‌های قرآنی را به روش‌های جدید، که به مذاق مخاطب شیرین آید، منتقل کنند.

 

انتهای پیام
captcha