فعالیت ۲۰ ساله هنرمند لرستانی در خوشنویسی سنگ قبر
کد خبر: 3872386
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰

فعالیت ۲۰ ساله هنرمند لرستانی در خوشنویسی سنگ قبر

گروه اجتماعی ــ هنرمند لرستانی با اشاره به فعالیت ۲۰ ساله خود در خوشنویسی سنگ قبر اموات، اظهارکرد: به‌دلیل علاقه‌ای که به خوشنویسی بر سنگ داشتم این‌کار را شروع کردم و تاکنون خوشنویسی قریب‌به ۷۰ درصد سنگ قبر مدفونین در قبرستان خضر خرم‌آباد توسط من انجام شده است.

سنگ تولد و مرگ انسان، سرآغاز حیات و نقطه پایان حضور او براین کره خاکی است. این دو رویداد در فرهنگ‌ها و آیین‌های گوناگون ویژگی‌های خاص خودرا دارند، تولد انسان با جشن‌ها و سرورها و مرگ او با سوگواری‌ها و بزرگداشت‌ها همراه است.

با وجودی‎که مرگ رویدادی تلخ و سنگین است اما آن‌ها که عزیزی را ازدست داده‌اند، وظیفه خود می‌دانند با مراسم و انجام سنت‌های مختلف یاد او را زنده نگاه دارند، حال ممکن است بخواهند با برگزاری مراسم ترحیم باشکوه و  هزینه‌های هنگفت و یا انتخاب سنگ قبری از نوع عالی روح عزیز از دست‌رفته خود را شادمان کنند.

در کشور ما گذاشتن سنگ بر مزار یکی‌ازسنت‌هاست، در برخی از قومیت‌ها ساختن مجسمه‌ها ازجمله شیرسنگی و… نیز رایج بوده است.در این بین برخی‌از افراد هستند که از راه قبرکنی، غسال، تابوت‌سازی و سنگ‌قبر تراشی امرار معاش می‎کنند که این مشاغل به‌نوعی رزق حلال هستند.

سنگ‌تراشان به‌عنوان افرادی‌که با اولین و آخرین روز زندگی دنیایی و اخروی انسان سروکار دارند در این حرفه برخی افراد هستند که سنگ را تذاش می‎دهند و برخی روی آن خطاطی و حکاکی می‎کنند.

فعالیت ۲۰ ساله هنرمند لرستانی در حکاکی سنگ قبر

سپهر گوهری حسنوند، استاد لرستانی، حکاکی و خطاطی سنگ قبر اموات در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به فعالیت ۲۰ ساله در حکاکی سنگ قبر اموات در قبرستان قدیم خرم‌آباد، اظهارکرد: سال‌ها طراحی و حکاکی سنگ‌های مزار مدفونین در قبرستان خضر خرم‌آباد را تراشیدم.

وی در خصوص نحوه شروع و حضور در عرصه حکاکی و خطاطی سنگ قبور و آرامگاه‌ها، گفت: بعد از پایان مقطع راهنمایی به‌دلیل رغبت و علاقه‌ای که به خوشنویسی و خطاطی بر سنگ داشتم این‌کار را شروع کردم و در حال حاضر دارای سابقه ۲۰ ساله در خطاطی و حکاکی سنگ قبر هستم به‌طوری‌که حکاکی قریب‌به ۷۰ درصد مدفونین در قبرستان خضر خرم‌آباد توسط ما انجام شده است.

حسنوند به اثرگذار بودن تجربه کاری در تراشیدن و حکاکی سنگ قبر اموات اشاره کرد و گفت: با توجه به علاقه‌ای که در کار خوشنویسی و خطاطی داشتم به این کار روی آورده و نهایتاً این کار به شغل من تبدل گشت و امروز تجربیاتی گران‌بها در این عرصه به دست آوردم و با خطوط مختلف بر روی سنگ‌قبرها آیات، اشعار و ... را خطاطی می‎کنم.

وی با اشاره به این‌که حکاکی روی سنگ دارای ظرافت‌های خاص خود است، اضافه کرد: در ظاهر سنگ قبر آن‌چه بیشتر جلوه می‌کند زیبایی خط است و همواره تلاش کردم در حکاکی قبور اموات کار بسیار جذاب و تمیز در بیاید.

دوست دارم سنگ قبرم را بتراشم

وی در ادامه با اشاره به این‌که روزانه افراد زیادی برای تهیه سنگ قبر به مغازه مراجعه می‌کنند و همین امر موجب شده تا روزانه فکر کنم باید روزی این دنیا را ترک کنم و آن‌چه به داد من می‌رسد اعمال من خواهد بود، تصریح کرد: همیشه فکر می‌کنم بعد از مرگم چه کسی سنگ قبر من را خواهد نوشت اما دوست دارم سنگ قبر خودم را خودم بنویسم.

این حکاک پیشکسوت با ذکر این مطلب که بیش از چندین هزار سنگ قبر را حکاکی کرده‌ام، خاطرنشان کرد: در تمام حکاکی‌ها آن‌چه برایم مهم است دقت و ظرافت در کار است چون این سنگ و این خط که بر روی سنگ حجاری می‌شود باید تا قیامت باقی بماند.

حسنوند به علاقه و رغبت شخصی به شاعری و موسیقی اشاره کرد و گفت: بیش از ده سال سابقه عضویت در انجمن شعر و ادب خرم‌آباد را داشته و صاحب اثر هستم‌.

وی با یادآوری این مطلب که خطاطی روی سنگ قبر اموات به انسان معنویت می‌دهد به رضایت خانواده از شغل حکاکی و خوشنویسی اشاره کرد و گفت: آن‌چه مهم است رزق حلال و کسب روزی پاک و طیب برای فرزندان و خانواده است چراکه مهم‌ترین عامل برای تربیت صحیح و سلامت روحی و جسمی فرزندان لقمه حلال است.

انتهای پیام
captcha