به‌کارگیری صحیح نقدینگی مسیر قوی‌ شدن اقتصاد را تسهیل می‌کند
کد خبر: 3872387
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
مصباحی‌مقدم:

به‌کارگیری صحیح نقدینگی مسیر قوی‌ شدن اقتصاد را تسهیل می‌کند

گروه اقتصاد ــ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: ما حتی از نقدینگی بسیار فراوانی که در کشور داریم به درستی استفاده نمی‌کنیم. این میزان از نقدینگی کنونی به طور عمده در بخش‌های غیرمولد به کار گرفته شده است. لذا باید نقدینگی‌ها را در بخش‌های مولد به کار گیریم تا سطح سرمایه ملی دائم و جهشی رشد کند.

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز گذشته، 27 دی‌ماه، در خطبه‌های نماز جمعه تهران در بخشی از سخنان خود با اشاره به ضرورت قوی شدن در ابعاد مختلف به ویژه اقتصادی، تأکید کردند: این ملت عزیز و این کشور عزیز به فضل الهی قوی‌تر نیز می‌شوند، نه تنها در بعد نظامی بلکه در ابعاد اقتصادی و جهش علمی و فناوری که پشتوانه تحقق این هدف، حضور و صبر و استقامت ملت در صحنه و تلاش و کوشش بی‌وقفه مسئولان و مردم است. به فضل الهی این ملت و کشور در آینده‌ای نه چندان دور به نقطه‌ای می‌رسد که دشمنان حتی جرئت تهدید او را هم پیدا نکنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره لوازم قوی‌ شدن در حوزه اقتصاد پرداخت و اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم این است که سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد به صورت مشخص افزایش یابد که در گام اول باید از ظرفیت‌ها و منابع موجود در کشور به خوبی استفاده کنیم، چراکه تا این اقدامات را انجام ندهیم سرمایه‌ خارجی هم جذب نخواهد شد.

لوازم جذب سرمایه‌گذار خارجی 

وی به نقش اقتصاد قوی در جذب سرمایه خارجی اشاره کرد و ادامه داد: تجربه چهل سال گذشته نشان داده که اگر یک اقتصاد قوی نداشته نباشیم، سرمایه‌ خارجی هم جذب نخواهد شد. نمی‌خواهم بگویم سرمایه‌گذاری خارجی بد است، بلکه این سرمایه خارجی وقتی وارد کشور خواهد شد که اقتصاد قوی در داخل شکل گرفته باشد.

ما حتی از نقدینگی بسیار فراوانی که در کشور داریم به درستی استفاده نمی‌کنیم. این میزان از نقدینگی کنونی به طور عمده در بخش‌های غیرمولد به کار گرفته شده است لذا باید این نقدینگی‌ها را در بخش‌های مولد به کار گیریم تا سطح سرمایه ملی ما دائما و به صورت جهشی رشد پیدا کند

مصباحی‌مقدم افزود: شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ در جهان با اقتصادهای ضعیف کار نمی‌کنند، بلکه همکاری آن‌ها با اقتصادهای قوی است. بنابراین باید در ابتدا با استفاده از ظرفیت‌ها، امکانات و منابع داخلی، اقتصادمان را تقویت کنیم تا زمینه برای سرمایه‌گذار خارجی هم فراهم شود و دیگران با احساس امنیت سرمایه‌گذاری در کشور و ظرفیت‌های پدید آمده، بیایند و سرمایه‌گذاری کنند.

لزوم استفاده از نخبه‌های جوان در راستای جایگزینی واردات

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت جوانان در فعالیت‌های اقتصادی بیان کرد: از سوی دیگر نیروهای جوان نخبه زیادی داریم که باید برای مدیریت‌های اقتصادی از آن‌ها استفاده کنیم و از توان نخبگی آن‌ها برای جایگزینی واردات و مهندسی معکوس بهره ببریم؛ امروز این ظرفیت در حال نمایان‌ شدن است. همچنین لازم است از مزیت‌های اقتصادی داخل کشور به ویژه در زمینه انرژی بهره بگیریم.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با پرداختن به مصرف بی‌رویه و نامناسب در بخش انرژی، یادآور شد: الان در بخش انرژی از انرژی‌های فسیلی استفاده می‌شود، اما به گونه‌ای بی‌محابا این منابع را مورد مصرف قرار می‌دهیم، در حالی که باید مصرف خود را با مدیریت و اصلاح الگوهای مصرف و همچنین اصلاح قیمت‌‌‌ها مدیریت کنیم تا مقدار مصرف انرژی را کاهش دهیم و انرژی مازادی را که صرفه‌جویی کرده‌ایم صادر و درآمد ناشی از آن را به سرمایه‌گذاری‌ها اضافه کنیم.

نیازمند استفاده صحیح از نقدینگی هستیم

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه باید الگوی مصرف را اصلاح کنیم، تأکید کرد: علاوه بر این باید از مصرف بی‌رویه‌ بخش‌‌های دولتی، خصوصی و همچنین مردم ـ که الگوی مصرف بسیار نادرست و ناهنجاری است ـ با فرهنگ‌سازی و الگودهی جلوگیری‌کنیم و بخش اعظم آنچه را به دست می‌آوریم در سرمایه‌‌گذاری‌های اقتصادی استفاده کنیم.

وی در پایان با اشاره به ضرورت استفاده صحیح از نقدینگی، گفت: حتی از نقدینگی بسیار فراوانی که در کشور داریم به درستی استفاده نمی‌کنیم. این میزان از نقدینگی کنونی به طور عمده در بخش‌های غیرمولد به کار گرفته شده است. لذا باید این نقدینگی‌ها را در بخش‌های مولد به کار گیریم تا سطح سرمایه ملی دائم و جهشی رشد کند. وقتی این کارها را به درستی انجام دادیم، آنگاه دیگران هم به سرمایه‌‌‌گذاری‌های اقتصادی در کشور ما متمایل خواهند شد.

انتهای پیام
captcha