لزوم آسیب‌شناسی افزودن رشته مستقل قرائت ترتیل
کد خبر: 3872555
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
محمدمهدی بحرالعلوم بیان کرد:

لزوم آسیب‌شناسی افزودن رشته مستقل قرائت ترتیل

گروه مسابقات ــ حافظ کل قرآن و داور مسابقات بین‌المللی با اشاره به اینکه در برخی کشورهای اسلامی ترتیل و حفظ منفک از یکدیگر نیستند،‌ گفت: برای اطلاع از آسیب‌های اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی باید تحقیق میدانی صورت گیرد.

اضافه شدن ترتیل به مسابقات بین‌المللی و لزوم آسیب‌شناسی بیشتر

محمدمهدی بحرالعلوم، حافظ کل و داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در مورد اضافه شدن رشته ترتیل به سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، ابتدا به تفاوت‌ها و شباهت‌های رشته قرائت ترتیل با قرائت تحقیق و حفظ قرآن کریم پرداخت و گفت: علاوه بر قرابتی که قرائت ترتیل با قرائت تحقیق دارد از برخی جهات نیز تفاوت‌هایی دارند. برخی از قاریان بزرگ جهان اسلام شاید در تحقیق آنچنان سرآمد نباشند، اما در ترتیل بسیار شناخته شده باشند. البته برعکس آن نیز وجود دارد و قاریانی صرفاً در قرائت تحقیق سرآمدند. بنابر این قرائت تحقیق و ترتیل دو موضوع مجزا هستند.

وی افزود: از جهت قرابت قرائت ترتیل با رشته حفظ قرآن نیز در برخی کشورهای اسلامی شاهدیم که فعالیت در رشته تلاوت بعد از حفظ قرآن انجام می‌شود، یعنی ابتدا کار حفظ قرآن شروع می‌شود و بعد برای قرائت تحقیق یا ترتیل اقدام می‌کنند. بنابر این در وهله نخست شاید نتوان تفکیکی بین این دو رشته قائل شد و قاریان مطرح همان حافظان قرآن باشند.

بحرالعلوم با تأکید بر اینکه در ایران وضعیت به گونه دیگری است و رشته‌ها تقریباً از هم مجزا هستند،‌ اظهار کرد: در کشور ما قاریانی فقط قاری قرآن هستند، بدون اینکه حافظ قرآن باشند. ‌شاید از همین حیث است که در ایران تفکیک این دو رشته معنادار می‌شود.

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن در مورد ادغام دو رشته حفظ کل و قرائت ترتیل به جای برگزاری رقابت‌های این بخش در دو رشته مجزا، بیان کرد: با تمام این اوصاف، اگر مسابقات مربوط به بخش ترتیل در قالب رشته حفظ برگزار می‌شد و در رقابت‌های حفظ آیتم مربوط به برترین ترتیل‌خوان نیز در نظر گرفته می‌شد، باز هم خللی در مسابقات ایجاد نمی‌شد. چه‌بسا اگر در کشور وضعیت قرائت و حفظ قرآن مانند دیگر کشورهای اسلامی بود و قاریان، حافظ قرآن نیز بودند، شاید این رشته‌ها منفک از یکدیگر نبودند.

بحرالعلوم با بیان اینکه در برخی کشورها مانند عربستان توجهی که به رشته‌های حفظ حتی در اجزای پایین صورت می‌گیرد بسیار بیشتر از تلاوت تحقیق است،‌ گفت: این سیاستگذاری آشکار می‌کند که برای آنها ترتیل ملاک است و رسیدن به اهداف خود را از این طریق دنبال می‌کنند. لذا این موضوع از اهمیت بالایی برای آنها برخوردار است.

وی به برگزاری مسابقات رشته ترتیل در مسابقات سراسری قرآن از سال‌ها قبل اشاره کرد و‌ گفت: اینکه اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات به سایر رشته‌ها آسیب می‌رساند یا خیر به تحقیق میدانی حداقل در سطح مسابقات سراسری نیاز دارد. باید بررسی‌ شود که آیا شرکت‌کننده رشته ترتیل، تحقیق‌خوان هست؟ حافظ قرآن بوده‌ یا صرفاً ترتیل‌خوان است و این رشته را تخصصی برگزیده‌؟ اگر این کار میدانی صورت گیرد می‌توان به اهداف و نتایج اضافه شدن این رشته به مسابقات دست یافت.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان در پایان تصریح کرد: بعید می‌دانم که برگزاری مسابقات در رشته ترتیل به رشته تحقیق آسیب بزند؛ چراکه سال‌هاست در سطح ملی برگزار می‌شود و آسیبی به دنبال نداشته است. بنابراین بعید است که در سطح بین‌المللی نیز آسیبی به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام
captcha