آگاهی بالای ملت ستم آمریکایی را به اراده قدرتمند ملی و انقلابی تبدیل کرد/ واکنش شدید به اقدام سه کشور اروپایی
کد خبر: 3872557
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
لاریجانی در نطق پیش از دستور:

آگاهی بالای ملت ستم آمریکایی را به اراده قدرتمند ملی و انقلابی تبدیل کرد/ واکنش شدید به اقدام سه کشور اروپایی

گروه سیاسی ــ‌ رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی صبح یکشنبه با اشاره به نشانه‌های دست خدا در وقایع دو هفته اخیر، گفت: با وجود تلخی برخی از این حوادث، آگاهی بالای ملت این ستم آمریکایی را به اراده قدرتمند ملی و انقلابی تبدیل کرد.

به گزارش ایکنا؛ علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز، یکشنبه 29 دی، مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو هفته پرهیجان و پرماجرای اخیر کشور، گفت: در این حوادث از یک طرف حضور باشکوه و عزتمندانه ملت عزیز ایران در مراسم تشییع سردار سلحشور اسلام حاج قاسم سلیمانی و همراهانش مشاهده شد و از طرف دیگر حضور عظیم مردم تهران در نماز جمعه اخیر را می‌طلبید.

وی ادامه داد: رهبری معظم انقلاب نیز تحلیل جامعی از وقایع پرفراز و نشیب برای ملت ارائه دادند و روز جمعه همگان از بیانات عمیق و ارزشمند ایشان بهره‌مند شدند.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه دست خدا را می‌توان در این وقایع مشاهده کرد، گفت: با وجود تلخی بعضی از این وقایع، آگاهی بالای ملت این ستم آمریکایی را به اراده قدرتمند ملی و انقلابی تبدیل کرد که باید قدر این همت بلند ملت و رهبری خردمندانه کشور را دانست.

لاریجانی ضمن ابراز همدردی با شهدای حادثه غم‌انگیز سقوط هواپیمای مسافری و حادثه تشییع در کرمان، از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواست پیگیر همه زوایای این حوادث باشد.

وی در ادامه به مسئله نظرات هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس پرداخت و ضمن تشکر از زحمات دست‌اندرکاران انتخابات در هیئت‌های اجرایی و نظارت گفت: درباره رد صلاحیت برخی نمایندگان فعلی و ادوار مجلس مطالبی از سوی سخنگوی محترم شورای نگهبان در رسانه‌ها منعکس شد که این ردصلاحیت‌ها عمدتاً مربوط به سوء استفاده اقتصادی بیان شده بود. این مطلب درست نیست چرا که در نامه‌هایی که هیئت نظارت به نمایندگان داده، به بندهایی اشاره شده که مربوط به این امر نبوده است.

رئیس مجلس ابراز کرد: البته برای برخی نمایندگان اینگونه بوده، اما چرا باید مطلب درست منعکس نشود تا بیگانگان از آن سوء استفاده و نظام را متهم به فساد کنند؟

وی در ادامه از فقها و حقوقدانان محترم درخواست کرد که در کار داوری که برعهده آنهاست با دقت لازم به این امر توجه کرده تا حقوق افراد نادیده گرفته نشود.

لاریجانی افزود: براساس قانون نظرات مراجع چهارگانه می‌تواند ملاک باشد و گزارش‌های غیر از این مسیر می‌تواند از جانب افراد با اغراض خاص مطرح شود و تشخیص صحت این گزارش‌ها نیازمند زمان است که در این مقطع کوتاه عملی نیست، اما می‌تواند فضای قضاوت را مشوه سازد.

رئیس مجلس اظهار کرد: تردیدی نیست که اگر فسادی، چه مالی و چه غیرمالی، در پرونده هر کسی باشد، که محکمه‌ای نظر داده باشد، همگان تابع آن حکم خواهند بود. اما اگر صرف گزارش از مرجعی باشد، باید اتقان آن را بررسی کرد که خام و اولیه نباشد و با آبروی افراد بازی نشود.

وی اضافه کرد: از طرفی اگر سیستم‌های اطلاعاتی در مورد نمایندگان مجلس مطالبی داشتند، اولی آن بود که در طول این مدت 4 سال آن را با ما در میان می‌گذاشتند تا این مسائل اصلاح شود، نه اینکه در زمان انتخابات آن را یک‌جا مطرح کنند.

لاریجانی با اشاره به برخی گزارش‌های وزارت اطلاعات که در حد انگشتان دست هم نبود، گفت: مطالبی در مورد برخی به اینجانب داده شد، اما به هیچ‌ وجه در این حد و اندازه نبود و حداقل به بنده منتقل نکردند. لذا بزرگ‌نمایی اشکالات اقتصادی هم خسارت حیثیتی به افراد می‌زند و هم به کشور لطمه وارد می‌کند.

رئیس مجلس یادآور شد: در اظهارات هیئت مرکزی انتخابات آمده است که مبنای آنها عقاید سیاسی نبوده که مبنای درستی برای انتخابات صحیح است، اما در استناد به بخش‌هایی از ماده 29 قانون انتخابات که به نوعی التزام عملی به نظام است، باید دقت کرد.

وی اظهار کرد: بنده با برخی از این آقایان 4 سال و با برخی 8 سال و با بعضی 12 سال همکاری داشته‌ام. عدم التزام عملی به نظام را در اکثریت قریب به اتفاق همکاران تأیید نمی‌کنم. زیرا بارها و بارها دیده‌ام که نمایندگان با دقت تام از حریم نظام دفاع کرده‌اند که از جمله آن در مصوبه سه ‌فوریتی اخیر مجلس در مقابل ستم آمریکا بود که با اتفاق آرا تصویب شد. در موارد دیگری هم بنده شاهد روحیه دفاع از هویت ملی، انقلابی، حقوق ملت و نظام جمهوری از نمایندگان بوده‌ام. البته ممکن است در اظهارات نمایندگان خطایی هم انجام شده باشد، اما این را باید در کنار موارد بسیار از اظهارات و اقدامات درست و همراه با مسئولیت ملی آنها ارزیابی کرد.

لاریجانی تأکید کرد: برای چنین ارزیابی‌ای نیازمند داشتن اطلاعات دقیق‌تر از عملکرد نمایندگان داریم و در این جهت اگر هرگونه همکاری از مدیریت مجلس طلب کنند ارائه می‌شود تا پرونده‌های همکاران به نحو دقیق‌تری بررسی شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه موارد بسیای از عدم احراز صلاحیت در نظریه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ذکر شده، گفت: این مسئله در وضعیت فعلی به صلاح کشور نیست. دیدید که رئیس‌جمهور نااهل آمریکا چه سوء استفاده‌ای از این امر کرد. گرچه تعداد زیاد کاندیداها و زمان کوتاه بررسی، مشکلاتی را برای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ایجاد کرده، اما امیدواریم در بررسی شورای نگهبان که هنوز برای اظهار نظر زمان دارند، حتی‌المقدور این مسائل مرتفع شود. هر چه تلاش شود که عدم احراز صلاحیت‌ها کاهش یابد به حضور بیشتر ملت در انتخابات کمک می‌کند که به ویژه در مقطع فعلی انقلاب ضرورت دارد.

لاریجانی به اقدام سه کشور اروپایی درباره توافق هسته‌ای و تلاش آنها برای راه‌ انداختن سازوکار ماده 36 برجام اشاره کرد و گفت: تأسف‌آور است که یکی از وزرای کشورهای اروپایی به صراحت اعلام می‌کند که آمریکا تهدید کرده اگر از سازوکار ماشه استفاده نکنیم، تعرفه واردات خودرو را 25 درصد افزایش می‌دهد و برای همین در این مسیر قرار گرفته‌ایم.

وی تصریح کرد: این اظهارات نشان می‌دهد که مشکل از رفتار ایران نیست که خودتان بارها خروج آمریکا از برجام را سرزنش کرده‌اید. مشکل در تهدید آمریکاست که یک کشور قدرتمند اقتصادی اروپایی را به رفتار حقارت‌آمیز و غیرعاقلانه وادار کرده است.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه ایران اهل تهدید نیست، گفت: بیش از یکسال از رفتار خصمانه آمریکا در مسئله هسته‌ای می‌گذرد و اروپا در این باره صرفاً بیانیه سیاسی داده است و مدت‌ها جمهوری اسلامی مدارا کرد. اما با صراحت اعلام می‌کنیم اگر اروپا به هر دلیلی رفتار غیرعادلانه در استفاده از ماده 37 توافق‌نامه هسته‌ای داشته باشد، آن‌گاه جمهوری اسلامی تصمیم جدی در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خواهد گرفت و طرح آن در مجلس آماده است. ما شروع‌کننده این امر نخواهیم بود، اما متناسب با اقدام شما اقدام می‌کنیم. پس بهتر است عادلانه رفتار کنید.

انتهای پیام
captcha