افزایش رضایتمندی مردم لازمه اصلی تحقق مشارکت حداکثری است/ جایگاه حساس و پرخطر نمایندگی مجلس
کد خبر: 3872648
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
محمدعلی اسفنانی:

افزایش رضایتمندی مردم لازمه اصلی تحقق مشارکت حداکثری است/ جایگاه حساس و پرخطر نمایندگی مجلس

گروه سیاسی ــ‌ معاون رئیس سازمان تعزیرات کشور با تأکید بر ضرورت پرهیز از سخنان و اقدامات تفرقه‌افکنانه به منزله یکی از عوامل کاهش حضور مردم در انتخابات گفت: مسئولان باید به نحوی تصمیمات خود را اتخاذ کنند تا از سطح نارضایتی‌ها کاسته شود و بهانه به دست برخی افراد داده نشود تا براساس آن مسئله عدم حضور در انتخابات و کمرنگ کردن مشارکت را مطرح کنند.

محمدعلی اسفنانی، معاون رئیس سازمان تعزیرات کشور و سخنگوی پیشین کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره بیانات رهبر معظم انقلاب در خطبه نماز جمعه اخیر درباره اهمیت مشارکت مردم در انتخابات و الزامات مشارکت حداکثری مردم برای خنثی کردن طراحی دشمن مبنی بر کم‌رنگ کردن حضور مردم در انتخابات گفت: مقام معظم رهبری شفاف و روشن مطرح کردند که رمز موفقیت نظام تا به امروز وحدت کلمه و اتحاد میان مردم بوده است. لذا هر سخن و رفتاری که موجب ایجاد تفرقه و در نتیجه کمرنگ کردن حضور مردم در انتخابات شود به انقلاب و نظام آسیب می‌زند.

بیان شرکت نکردن در انتخابات آب ریختن به آسیاب دشمن است

وی افزود: متأسفانه گاهی اوقات از زبان و قلم برخی افراد این سخن شنیده می‌شود که بهانه اعتراض به برخی از تصمیم‌گیری‌ها و رفتارهای مسئولان نظام در رده‌های مختلف را مستمسکی برای مشارکت نکردن در انتخابات قرار می‌دهند که قطعاً باید جلوی این رفتارها گرفته شود.

اسفنانی اظهار کرد: بزرگانی که در رأس این مجموعه‌ها و جریان‌ها قرار می‌گیرند باید مراقب باشند که عدم حضور در انتخابات ریختن آب به آسیاب دشمن است. البته مسئولان نیز باید به نحوی تصمیمات خود را اتخاذ کنند تا از سطح نارضایتی‌ها کاسته شود و بهانه به دست برخی افراد داده نشود تا براساس آن شرکت نکردن در انتخابات و کمرنگ کردن مشارکت را مطرح کنند.

ضرورت تکثر و تنوع قانونمند

اسفنانی درباره نقش تکثر و تنوع کاندیداها در افزایش انگیزه‌های مشارکت مردم گفت: کشور ما دارای قانون اساسی است که دارای اصول مستحکمی در خصوص حقوق ملت است و همین قانون چارچوبی را برای تنظیم و تدوین قوانین موضوع مشخص کرده است. لذا اگر قانون اساسی ملاک همه کارگزاران نظام باشد کوچکترین گله‌ای از سوی افراد و جریان‌ها صورت نمی‌گیرد. براین مبنا تکثر کاندیداها نیز باید در چارچوب همین قوانین و مقررات باشد.

سخنگوی پیشین کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یادآور شد: البته نمی‌توان به نحوی عمل کرد که صددرصد افراد از تصمیمات مسئولان رضایتمندی داشته باشند و بالاخره بخشی از اقشار جامعه ممکن است ناراضی باشند، ولی وقتی که به مر قانون عمل شود، گله‌مندی‌ها نمی‌تواند از وجاهت عمومی برخوردار باشد.

جایگاه مهم و خطرآفرین نمایندگی

معاون رئیس سازمان تعزیرات کشور درباره اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر نقش مسائل مالی به عنوان دلیل اصلی ردصلاحیت نمایندگان فعلی و عوامل دچار شدن نمایندگان به این مسائل گفت: به واسطه تعریف قانون اساسی از نماینده و جایگاه نمایندگی، به ویژه اصل 85، نماینده اجازه دارد در همه امور کشور اظهار نظر دارد و این بدان معناست که یک نماینده از این قدرت برخوردار است که در جزئی‌ترین مسائل کشور هم ورود و اظهار نظر کند. همین مسئله موجب می‌شود که نماینده با مسائل مختلف اقتصادی درگیر شود و ارتباطات کاری پیدا کند که این موارد می‌تواند برای یک نماینده خطرآفرین شود.

وی بیان کرد: به اعتقاد من لازم است برای اصلاح این روند سازوکار و شیوه جدیدتر و کارآمدتری در مسئله ثبت‌نام در انتخابات و گزینش و بررسی صلاحیت‌ افراد به کار گرفته شود. همچنین مسئله مهم دیگر نظارت شفاف و مؤثر بر رفتار و عملکرد نمایندگان در طول دوران نمایندگی است تا احتمال خطا و تخلف به شدت کاهش پیدا کند. البته همه رد صلاحیت‌ها به خاطر مسئله مالی و اقتصادی نبوده است، ولی اگر چنین مسئله‌ای هم بوده، نشان می‌دهد که اگر نظارت کارآمدتر شود، چنین اتفاقاتی کمتر رخ می‌دهد.

اسفنانی درباره ارزیابی خود از عملکرد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، گفت: این هیئت آن چنانکه شایسته بود موفق عمل نکرد و باید سازوکارهای دقیق‌تر و مؤثرتری را برای نظارت و اصلاح آسیب‌ها به کار گیرد تا مجموعه رفتارها، ارتباطات و مراودات نمایندگان شفاف‌تر شود. در خیلی از موارد لزومی به ورود یک نماینده یا اطرافیانش در مباحث اقتصادی وجود ندارد. لذا اگر این موارد کنترل شود هم مصونیتی برای نماینده ایجاد می‌شود و هم کمتر شاهد این مسائل و تخلفات خواهیم بود.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha