ترویج نماز نیازمند احیای کارکرد مسجد است
کد خبر: 3872891
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰

ترویج نماز نیازمند احیای کارکرد مسجد است

گروه معارف ــ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد سیستان‌وبلوچستان گفت: برای ترویج فرهنگ نماز میان جوانان، ابتدا نیازمند احیای کارکرد مساجد هستیم؛ مسجد نباید تنها محلی برای عبادت باشد.

حجت‌الاسلام رضا ایمانی‌خواه، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: گسترش فرهنگ نماز از مهم‌ترین دغدغه‌های ائمه اطهار(ع) و علمای اسلام بوده است؛ زیرا نماز علاوه بر آثار معنوی و فردی، در اجتماع نیز تأثیرگذار است، بطوری که اگر جامعه‌ای با نماز مأنوس باشد و حق نماز در آن ادا شده باشد، کمتر دچار آسیب می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه در دنیای امروز و به‌خصوص در فضای دانشجویی، نوعی دین‌گریزی در حال گسترش است؛ جوانان کمتر به سمت اعمال عبادی گرایش دارند و دلایل آن نیز برخی به تهاجم فرهنگی بیگانگان و برخی به عملکرد ضعیف خود ما برمی‌گردد.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های آزاد استان بیان کرد: دوره جوانی از دوران حساس زندگی انسان به‌شمار می‌رود، زیرا در این دوره جوانان به‌دنبال یافتن هویت خویش، در مسیر شکل دادن به شخصیتی متکی به خود گام برمی‌دارند؛ بنابراین داشتن امنیت روحی و روانی در این دوره تأثیر بسزایی در هویت‌یابی جوانان دارد.

وی افزود: یکی از آثار نماز، ایجاد همین امنیت روحی و روانی است؛ وقتی انسان بتواند با خدا ارتباط برقرار کند و به این باور رسیده باشد که همه چیز در ید قدرت خداست، نوعی طمأنینه و آرامش عمیق انسان را فرامی‌گیرد.

ایمانی‌خواه اظهار کرد: برای ترویج فرهنگ نماز میان جوانان، ابتدا نیازمند احیای کارکرد مساجد هستیم؛ مسجد نباید تنها محلی برای عبادت باشد، بلکه باید برخی تجهیزات و امکانات داشته باشد و یک‌سری خدمات ارائه دهد تا پای جوان دانشجو به مسجد باز شود.

وی گفت: در گذشته هم می‌بینیم مساجدی که در میان بازار بنا شده بود و یا کنار آن آب‌انبار وجود داشت، رونق و شهرت بیشتری پیدا می‌کردند، چون در کنار عبادت، برخی نیازهای انسان را هم برطرف می‌کرد و همه چیز در دسترس بود.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: مسئله دوم، حضور اساتید در فضای مسجد است که خودش یک تبلیغ محسوب می‌شود. استاد می‌تواند بعد از ساعت کلاس، دانشجویان را جمع کند و با خود به مسجد ببرد، یا در خلال درس، اهمیت نماز را گوشزد کند.

وی افزود: حضور مسئولان دانشگاه مانند رئیس و معاونان در مسجد دانشگاه نیز حائز اهمیت است. متأسفانه معمولاً این‌گونه است که نمازخانه دانشجویان با مسئولان از یکدیگر جداست و ارتباطی ندارند، به‌عنوان مثال نمازخانه مسئولان در ساختمان اداری است، در حالی که باید ادغام شود و این ارتباط ایجاد شده باشد.

ایمانی‌خواه اظهار کرد: اگر بتوان میز خدمت مسئولان را از ساختمان اداری به داخل مسجد منتقل کرد، خودش می‌تواند نقش مهمی در تشویق دانشجویان به حضور در مسجد ایفا کند. مسئولان می‌توانند در مسجد حاضر شده و پاسخگوی سؤالات و مطالبات دانشجویان باشند، به همین بهانه حضور دانشجویان در مسجد میسر می‌شود.

وی یادآور شد: در ابتدای پیروزی انقلاب، مسجد کارکردهای فراوانی داشت؛ بطوری که اعزام به جبهه‌های جنگ، تزریق واکسن و یا توزیع کوپن، همه در مساجد صورت می‌گرفت و حضور مردم نیز پر شور بود، اما امروزه در مساجد فقط نماز برپا می‌شود و نهایتاً یک هیئت عزاداری هم ممکن است برود.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های آزاد استان بیان کرد: فضاسازی داخل مسجد و همچنین امام جماعت نیز خیلی اهمیت دارد. امام جماعت باید مسائلی را در مسجد مطرح کند که نیاز روز دانشجو باشد و از بیان مسائل تکراری و کسل‌کننده اجتناب کند.

انتهای پیام
captcha