مبانی قرآنی ساختن اقتصاد قوی/ بانک مرکزی برای پایان وابستگی به دلار چاره‌اندیشی کند
کد خبر: 3872906
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تشریح کرد:

مبانی قرآنی ساختن اقتصاد قوی/ بانک مرکزی برای پایان وابستگی به دلار چاره‌اندیشی کند

گروه اقتصاد ــ حجت‌الاسلام عیسوی ضمن تشریح استنادات قرآنی ساختن اقتصاد قوی اظهار کرد: پایان دادن به وابستگی به دلار، راهکاری برای قدرتمندی در عرصه اقتصادی است. این وظیفه بانک مرکزی است که اقدامات لازم را انجام دهد؛ در غیر این صورت تحریم‌ها باز هم به صورت جدی ما را آزار خواهد داد.

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۲۷ دی‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه تهران در بخشی از سخنان خود با اشاره به ضرورت قوی شدن در ابعاد مختلف به ویژه اقتصادی، تأکید کردند: این ملت عزیز و این کشور عزیز به فضل الهی قوی‌تر نیز می‌شوند، نه تنها در بعد نظامی بلکه در ابعاد اقتصادی و جهش علمی و فناوری که پشتوانه تحقق این هدف، حضور و صبر و استقامت ملت در صحنه و تلاش و کوشش بی‌وقفه مسئولان و مردم است. به فضل الهی این ملت و کشور در آینده‌ای نه چندان دور به نقطه‌ای می‌رسد که دشمنان حتی جرئت تهدید او را هم پیدا نکنند.

برای بررسی بیشتر لوازم قوی شدن اقتصاد، با حجت‌الاسلام والمسلمین محمود عیسوی، عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، به گفت‌وگو نشستیم؛ وی در ابتدا به ایکنا گفت: در قرآن کریم آیه‌ای وجود دارد که راهنمای ما در این زمینه است. خداوند متعال در این آیه فرموده است: «وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا؛ خداوند هرگز بر زيان مؤمنان براى كافران راه تسلطى قرار نداده است» (النساء/141). لذا خداوند اجازه نداده که مؤمنان مسیر را باز کنند که دشمنان بر آن‌ها مسلط شوند. این مفهومی عام دارد و در همه زمینه‌ها مصداق پیدا می‌کند.

تأکید قرآن بر قوی شدن در عرصه اقتصاد

وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم در آیه‌ای دیگر فرموده‌ است: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ؛ و هر چه در توان داريد از نيرو و اسب‌هاى آماده بسيج كنيد تا با اين تداركات دشمن خدا و دشمن خودتان و دشمنان ديگرى را جز ايشان كه شما نمى‌‏شناسيدشان و خدا آنان را مى‌‏شناسد بترسانيد»(الانفال/60). بر اساس این آیه هم خداوند متعال تأکید کرده که هر مقدار نیرو که می‌توانید فراهم کنید تا بتوانید با دشمن خود مقابله کنید. بنابراین حرکت بازدارنده در برابر دشمنان بالقوه و بالفعل جامعه اسلامی، حرکتی کاملاً عقلایی و منطقی است.

عیسوی افزود: امروزه ما در زمینه مسائل دفاعی و امنیتی توانسته‌ایم به طور نسبی این توانمندی را از خود نشان دهیم و در مقابل قدرت‌های جهانی، توان رقابت داریم و می‌توانیم به آن‌ها پاسخ دهیم. مردم ما هم با همه وجود احساس می‌کنند که اگر این توان بازدارنده نظامی و امنیتی و این قدرت موشکی نبود صحنه برخوردهای اخیر با دشمنان ایران، صحنه دیگری می‌شد.

راهی غیر از قدرتمند شدن در عرصه اقتصادی پیش‌‌رو نداریم

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: این بهترین درس است که هر جا قدرت داشته باشیمۀ در آنجا می‌توانیم نقش فعال‌تری را ایفا کنیم. اساساً زبان حاکم بر سیاست‌های جهانی زبان قدرت است و هر ملتی که بخواهد سربلند باشد باید قوی شود و هر ملتی که نتواند قدرت کافی را در تعاملات بین‌المللی داشته باشد ناچار به حرف‌شنوی است و راه سومی هم وجود ندارد. بزرگترین قدرت‌های اقتصادی همانند آلمان و فرانسته هم وقتی نتوانند از لحاظ نظامی با آمریکا رقابت کنند ناچار به تبعیت از آمریکا هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: این درس بزرگی برای ماست. البته ما در ابعاد مختلفی همانند نظامی، سیاسی و حتی فرهنگی توانسته‌ایم این قدرت‌ها را کسب کنیم، اما متأسفانه در حوزه اقتصادی دارای ضعف هستیم و به همین دلیل آن‌ها نسبت به مواجهه با ایران روی عنصر اقتصادی تأکید زیادی دارند و تمام دانش و خلاقیت خود را بسیج کرده‌اند تا بتوانند ایران را به لحاظ اقتصادی وادار به تسلیم کنند.

وی گفت: آن‌ها احساس می‌کنند نقطه ضعف ایران را پیدا کرده‌اند و اگر از این نقطه وارد شوند و آسیب لازم را بزنند و ایران را در منگنه قرار دهند، ایران ناچار خواهد شد، روی میز مذاکره یک‌طرفه بنشیند؛ لذا اگر می‌خواهیم در حوزه دیپلماسی قوی شویم باید در زمینه اقتصادی هم قوی شویم وگرنه دچار مشکلات جدی خواهیم شد.

این کارشناس اقتصاد اسلامی یادآور شد: در زمینه اقتصادی راهی غیر از قدرتمند شدن نداریم و راهش هم این است که باید در درجه اول بر توانمندی‌های داخلی تکیه کنیم. ظرفیت علمی و سرمایه انسانی ما نشان داده که توان اینکار را دارد. اگر در زمینه موشکی پیشرفت کردیم قطعاً در زمینه اقتصادی هم توان این کار را خواهیم داشت؛ لذا باید به توانمندی‌های درونی تکیه کنیم. بعد از آن می‌توانیم از فرصت‌های منطقه‌ای استفاده کنیم. اگر این کار را انجام دهیم بسیاری از تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد را می‌توانیم مدیریت کنیم.

لزوم پایان دادن به وابستگی به دلار

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: اگر در فرصت مشخصی شکست سیاست‌های تحریمی آمریکایی‌ها را به آن‌ها نشان دهیم آن‌ها هم از این اقدامات خود کوتاه خواهند آمد. در همین شرایط تحریمی هم اقتصاد هفدهم یا هجدهم دنیا هستیم و این نشان می‌دهد اگر به توانمندی‌های خودمان تکیه کرده و اقتصاد مبتنی بر تولید داخلی تکیه کرده و به صادرات به بازارهای پیرامونی تکیه کنیم آنگاه تحریم‌های اقتصادی هم محکوم به شکست می‌شوند.

حجت‌الاسلام عیسوی در پایان گفت: عامل دیگری که ما را تحت فشار قرار داده است وابستگی مبادلات مالی ما به دلار است. دولت به طور جدی باید در این مورد برنامه داشته باشد و با پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای مختلف، مبادلات با دلار را پایان دهد. اگر ده سال قبل این کار را انجام داده بودیم تحریم‌های بانکی هیچ اثری نداشت. این هم راهکاری برای قدرتمندی در عرصه اقتصادی است. این وظیفه بانک مرکزی است که اقدامات لازم را انجام دهد در غیر این صورت تحریم‌ها باز هم به صورت جدی ما را آزار خواهد داد.

انتهای پیام
captcha