ایام‌اللهی با نماد مقاومت و ایستادگی
کد خبر: 3873142
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
یادداشت/ روزهای خدایی که خون پاک سردار دل‌ها خلق کرد؛

ایام‌اللهی با نماد مقاومت و ایستادگی

کانون خبرنگاران نبأ ــ شهادت سردار سلیمانی و مراسم تشییع باشکوه چند ده میلیونی همه دل‌های مسلمین و هم‌میهنان را به هم نزدیک کرد و از طرفی پاسخ کوبنده سپاه پاسداران به مدعی ابرقدرتی جهان و سرخوردگی شیطان بزرگ از پیروزی غرورآفرین سپاه اسلام، ایام‌الله دیگری را در تاریخ اسلام رقم زد که در تقویم تاریخ روز مقاومت و ایستادگی نام گرفت.

ایام‌اللهی با نماد مقاومت و ایستادگی

با گذشت بیش از دو هفته از شهادت جانسوز سپهبد شهید قاسم سلیمانی نام و یاد او در هر کوی و برزن ورد زبان است، یکی تمثال او را می‌بیند آه جانسوزی می‌کشد، دیگری با نصب تصویر بر خودروی خود نامش را زنده نگه داشته است، منزل فامیل و دوست و آشنا که می‌روی قاب عکس سردار را در بهترین جای منزل نصب کرده‌اند، برخی والدین، فرزندان‌شان را که در این دو هفته به‌دنیا آمده‌اند، قاسم نام‌گذاری کرده‌اند؛ خیا‌بان‌ها، کوچه‌ها، بزرگراه‌ها و... مملو از نام و عطر دل‌انگیز شهادت سردار حماسه‌آفرین است.
 
خون پاک او چه ایام‌اللهی را خلق کرد! گرچه، همه روز‌ها روز خداست، اما بعضی روزها خصوصیت بیشتری دارد. مقصود از ایام‌الله روزهایی است که ارتباط انسان با خدا بیشتر است، روزهایی که مردم را به یاد خدا، قدرت و حکمت الهی می‌اندازد، روز‌های عبرت‌آموز، روزهایی که مستکبران شکست می‌خورند و مسلمین پیروز می‌شوند.
 
در قرآن کریم موضوع  ایام‌الله این‌گونه مطرح شده «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‌ بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ» همانا موسى را همراه معجزاتى به سوى مردم فرستاديم و به او گفتيم: قومت را از تاريكى‌ها به‌سوى نور خارج ساز و روزهاى نزول قهر يا لطف خدا را به آنان يادآورى كن و در اين يادآورى براى كسانى كه صبر، مقاومت و سپاس فراوان داشته باشند، نشانه‌هايى از قدرت الهى است.(آیه 5/سوره مبارکه ابراهیم)
 
حضرت علی(ع) به شایستگی هرچه تمام‌تر ضمن تشریح و تفسیر ایام‌الله شرایط کسانی را که باعث پدید آمدن ایام‌الله می‌شوند، در نهج‌البلاغه بیان فرموده و رهبر معظم انقلاب نیز با الهام از قرآن کریم و کلام گهربار مولای متقیان به‌مناسبت وقایع تلخ و شیرین اخیر در خطبه‌های نماز جمعه به یاد ماندنی تهران، شهادت مظلومانه سردار سرافراز سپاه اسلام و ویژگی‌های منحصربه‌فرد شخصیت تاریخ‌ساز شهید سلیمانی را مصداق به‌وجود آمدن ایام‌الله دیگری دانستند.
 
مصادیق خلق ایام‌الله در کلام امیر سخن 
 
عن مولانا امیرالمؤمنین(ع): «إِنَّ اللّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى جَعَلَ الذِّکْرَ جِلاَءً  لِلْقُلُوبِ، تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَ الْوَقْرَةِ، وَ تُبْصِرُ بِهِ بَعْدَ الْعَشْوَةِ، وَ تَنْقَادُ بِهِ بَعْدَ الْمُعَانَدَةِ وَ مَا بَرِحَ لِلّهِ ـ عَزَّتْ آلاَؤُهُ ـ فِی الْبُرْهَةِ بَعْدَ الْبُرْهَةِ، وَ فِی أَزْمَانِ الْفَتَرَاتِ عِبَادٌ نَاجَاهُمْ فِی فِکْرِهِمْ، وَ کَلَّمَهُمْ فِی ذَاتِ عُقُولِهِمْ، فَاسْتَصْبَحُوا بِنُورِ یَقْظَة فِی الاَْبْصَارِ وَ الاَْسْمَاعِ وَ الاَْفْئِدَةِ، یُذَکِّرُونَ بِأَیَّامِ اللّهِ، وَ یُخَوِّفُونَ مَقَامَهُ، بِمَنْزِلَةِ الاَْدِلَّةِ فِی الْفَلَوَاتِ» خداوند سبحان و متعال یاد خویش را مایه جلاى قلب‌ها قرار داده که بر اثر آن گوش، پس از سنگینى بر اثر غفلت شنوا مى‌شود و چشم، پس از کم‌سویى بینا می‌شود و از لجاجت و عناد، به انقیاد و اطاعت باز مى‌گردد و رام مى‌شود؛ خداوندى که نعمت‌هایش بزرگ و عظیم است و همواره در هر عصر و زمان و در فاصله میان بعثت پیامبران، بندگان خاصى داشته که حقایق را به فکر آنها الهام مى‌کرد و با عقل و اندیشه آنها سخن مى‌گفت تا آنها در پرتو آن با نور بیدارى چشم‌ها و گوش‌ها و قلب‌ها را روشن کنند و مردم را به یاد ایام‌الله و روزهاى خاص الهى بیندازند و از مقام عظمت او بیم دهند. این افراد همچون راهنماى بیابان‌ها هستند که غافله‌ها را از گم کردن راه رهایى مى‌بخشند. (خطبه 222/ نهج‌البلاغه)
 
حضرت در این خطبه نورانی ابتدا می‌فرمایند که یاد خدای سبحان سبب زنده شدن دل است، دل انسان با یاد خدا زنده می‌شود و حواس باطنی پیدا می‌کند. سپس فرموده‌اند: خداوند منان در اندیشه و خرد با انسان‌های زنده دل سخن می‌گوید و نجوا می‌کند و در فراز سوم می‌فرمایند: انسان‌های زنده دل و اهل ذکر، باعث یادآوری ایام‌الله به دیگران می‌شوند.
 
همه این درجات مترتب بر یکدیگر است، یعنی انسان اول باید دلش زنده شود، در مرحله دوم ارتباط معنوی با خدا پیدا کند، در مرحله سوم دیگران را راهنمایی می‌کند و کسانی که در این مرتبه قرار گرفتند، مردم را نسبت با ایام‌الله یادآور می‌شوند.
 
آری! شهادت سردار سلیمانی و آن مراسم تشییع با شکوه چند ده میلیونی که همه دل‌های مسلمین و هم میهنان را به هم نزدیک کرد و از طرفی پاسخ کوبنده سپاه پاسداران به مدعی ابرقدرتی جهان و سرخوردگی شیطان بزرگ از پیروزی غرورآفرین سپاه اسلام، ایام‌الله دیگری را در تاریخ اسلام رقم زد که در تقویم تاریخ روز مقاومت و ایستادگی نام گرفت.
به قلم کریم دلفانی
انتهای پیام
captcha