پژوهش‌های حوزوی در جامعه کاربردی نمی‌شود
کد خبر: 3873155
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷

پژوهش‌های حوزوی در جامعه کاربردی نمی‌شود

گروه اجتماعی ــ مسئول پژوهش حوزه علمیه استان زنجان گفت: پژوهش‌های حوزه به طور مطلوب در جامعه کاربردی نشده است و نیاز به حمایت‌های مالی ویژه دارد که بودجه‌ کافی در این خصوص وجود ندارد.

پژوهش‌های حوزوی در جامعه کاربردی نمی‌شودحجت‌الاسلام مهدی مراخانی، مسئول پژوهش حوزه علمیه استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: حوزه علمیه در حوزه پژوهش، 2 برنامه دارد که محوری‌ترین آن به فعالیت‌های کلاسی طلاب با موضوعاتی که در کلاس مطرح می‌شود، مربوط است و در مباحث فقه و کلام و سایر موارد مقاله ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: جشنواره علامه حلی دیگر از دیگر برنامه‌های پژوهشی حوزه علمیه است که با موضوعات ویژه در سطح اجرا می‌شود و آثاری که در استان‌ها رتبه بالایی کسب کنند به مرحله کشوری راه‌ می‌یابد.

مسئول پژوهش حوزه علمیه استان زنجان یادآور شد: موضوع جشنواره علامه حلی پیش‌رو بیانیه گام دوم انقلاب و الگوی ایرانی ــ اسلامی پیشرفت است و در دوره‌های گذشته نیز 40 سالگی انقلاب، آسیب‌های اجتماعی و مواردی از این دست، محور موضوعات این جشنواره بودند.

وی با اشاره به اینکه پژوهش‌های حوزه به طور مطلوب در جامعه کاربردی نشده است، تصریح کرد: ساز و کار مناسبی در این خصوص دیده نشده و اگر بخواهیم کارگاه‌هایی برگزار کنیم، نیاز به حمایت‌های مالی ویژه دارد که بودجه‌ کافی در این خصوص وجود ندارد.

مراخانی در مورد استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و نهادها برای کاربردی کردن پژوهش‌ها، بیان کرد: ادارات اگر بودجه‌ای در اختیار داشته باشند کار را خودشان انجام دهند، می‌توانیم با هم‌افزایی کارهایی را انجام دهیم و طلبه‌ها را پای کار بیاوریم اما تا کنون به نتیجه‌ای نرسیدیم.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌های حوزه علمیه زنجان در سطح مقدماتی است و از طلبه‌ها با توجه به مشغله‌های درسی نمی‌توان انتظار پژوهش‌های کاربردی از آن‌ها داشت، ابراز کرد: بعضا هم مقدمات نوشتن مقاله‌های فاخر و یا فرصت آن فراهم نیست.

انتهای پیام
captcha