قوی شدن مسلمانان؛ راهکار ایجاد موازنه با جهان غرب
کد خبر: 3873347
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸
سیدمحمدجواد فاضلیان بیان کرد:

قوی شدن مسلمانان؛ راهکار ایجاد موازنه با جهان غرب

گروه اقتصاد ــ پژوهشگر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار کرد: از منش رفتاری و گفتارهای رهبر معظم انقلاب بر می‌آید که ایشان کلید حل مشکلات مسلمانان را در برقراری موازنه قوا بین جهان اسلام و جهان غرب می‌دانند و مادامی که کشورهای اسلامی چنین موازنه‌ای را در همه ابعاد برقرار نکنند، انتظار قدرت و عزت بیهوده است.

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۲۷ دی‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه تهران در بخشی از سخنان خود با اشاره به ضرورت قوی شدن در ابعاد مختلف به ویژه اقتصادی، تأکید کردند: این ملت عزیز و این کشور عزیز به فضل الهی قوی‌تر نیز می‌شوند، نه تنها در بعد نظامی، بلکه در ابعاد اقتصادی و جهش علمی و فناوری که پشتوانه تحقق این هدف، حضور و صبر و استقامت ملت در صحنه و تلاش و کوشش بی‌وقفه مسئولان و مردم است. به فضل الهی، این ملت و کشور در آینده‌ای نه چندان دور به نقطه‌ای می‌رسد که دشمنان حتی جرئت تهدید او را هم پیدا نکنند.

سیدمحمدجواد فاضلیان، پژوهشگر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره دیدگاه دین مبین اسلام درباره قوی شدن در اقتصاد پرداخت و اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: «ان‌الله عزوجل لیعبض المؤمن الضعیف الذی لا دین له فقیل له: و ما المؤمن الذی لا دین له؟ قال: الذی لا ینهی عن المنکر؛ خداوند عزوجل بر مؤمن ناتوانی که دین ندارد، خشم می‌کند. عرض کردم مؤمنی که دین ندارد چیست؟ فرمود کسی که نهی از منکر نکند». اگر بخواهیم این حدیث شریف را در مقیاس اجتماعی و جهانی آن تعریف کنیم، باید بگوییم امروزه بزرگترین منکرات که کشتن انسان‌هاست، در مقیاس وسیع به وسیله قدرت‌های شیطانی و استکباری جهان در سوریه، یمن و ... انجام می‌شود و اگر ما هیچ راهبردی برای نهی عملی و بازداشتن این قدرت‌ها از این منکر بزرگ نداشته باشیم، مصداق مؤمن ضعیفی هستیم که مورد خشم خدا قرار گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: در مورد لزوم قوی بودن باید گفت که طبع انسان‌ها و موجودات زنده با ضعف و ذلت و تسلیم سازگار نیست. رکوردهای انسان‌ها در زمینه‌های مختلف مانند ورزش و غیر آن نشان‌دهنده این است که انسان هیچ محدودیت و سقفی را برای توانایی به رسمیت نمی‌شناسد. وجود شیوه‌های مختلف دفاعی در گونه‌های گیاهی و جانوری نیز دلالت می‌کند که هیچ موجود زنده‌ای به راحتی تسلیم نمی‌شود.

فاضلیان اظهار کرد: یکی از خدمات پیامبران به انسان‌ها این است که آنها را از پرستش بت‌ها و اطاعت طاغوت‌ها و فرعون‌ها باز می‌دارند و ضعف و ذلت را از آنها بر می‌دارند و قدرت و عزت را به آنها ارزانی می‌دارند. نگاهی به تاریخ زندگی حضرت موسی(ع) نشان می‌دهد که یکی از اهداف نهضت آن حضرت آزادسازی پیروان خود از غل و زنجیر فرعونیان بوده است.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم ادامه داد: مولوی می‌گوید هرکسی بتواند انسان‌ها را از بندگی طاغوت‌ها برهاند، مولا و سرور است؛ کیست مولا آنکه آزادت کند، بند رقیت ز پایت بر کند. شروع انقلاب اسلامی ما نیز از نفی ذلت و حقارت کاپیتولاسیون و مصونیت مستشاران آمریکایی آغاز شد. امروزه در کشورهایی همانند ژاپن که در اوج شکوفایی اقتصادی هستند، همین ذلت، حقارت و بی‌ارادگی در مقابل نظامیان اشغالگر آمریکایی دیده می‌شود که حتی به ناموس ژاپنی‌ها که میزبان هستند رحم و حرمتی روا نمی‌دارند.

وی یادآور شد: از منش رفتاری و گفتارهای رهبر معظم انقلاب برمی‌آید که ایشان کلید حل مشکلات مسلمانان را در برقراری موازنه قوا بین جهان اسلام و جهان غرب می‌دانند و مادامی که کشورهای اسلامی چنین موازنه‌ای را در همه ابعاد برقرار نکنند، انتظار قدرت و عزت بیهوده است. بدیهی است که این موازنه هنگامی برقرار می‌شود که توانایی مسلمین در همه ابعاد بالاتر و حداقل برابر با قدرت‌های ستمگر باشد تا حدیث «الاسلام یعلو و لایعلی علی» تحقق پیدا کند.

فاضلیان اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بارها کارگزاران نظام و مردم را به دستیابی به این توازن قوا سفارش کرده‌اند. البته شاه‌کلید دستیابی به این قدرت خودباوری و فعال کردن ظرفیت‌های نهفته انسانی و سایر منابع درونی است. به گفته مولوی، «یک چاه شوری از درون، به ز صد جیحون شیرین از برون» و به قول شاعری دیگر، «بیرون ز تو نیست خویشتن را بشناس، از خود بطلب هر آن‌چه خواهی یابی». خوشبختانه در چند دهه اخیر جمهوری اسلامی ایران، قدم‌های بزرگی در این مسیر برداشته و به سطحی قابل قبول از جهت برتری نظامی و صنایع دفاعی رسیده، جرئت تجاوز را از دیگران سلب کرده و حقیقتاً آنها را به خشم آورده است.

پژوهشگر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: آیات زیادی در قرآن کریم وجود دارد که تعیین‌کننده راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مقابل دشمنان قطعی یا احتمالی است. خداوند متعال در سوره انفال می‌فرماید: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ؛ و هر چه در توان داريد از نيرو و اسب‌هاى آماده بسيج كنيد تا با اين تداركات دشمن خدا و دشمن خودتان و دشمنان ديگرى را جز ايشان كه شما نمى‌‏شناسيدشان و خدا آنان را مى‌‏شناسد، بترسانيد و هر چيزى در راه خدا خرج كنيد، پاداشش به خود شما بازگردانيده مى‌شود و بر شما ستم نخواهد رفت». در سوره توبه نیز ویژگی اقدام مؤمنان را به خشم آوردن کفار می‌داند، نه لبخند و رضایت و نشان دادن بر لبان آنها. در سوره فتح نیز ویژگی همراهان خدا را شدید بودن و قاطعیت در برابر کفار می‌داند.

فاضلیان در پایان گفت: یکی از مؤلفه‌های برخورد قوی با دشمن، اتحاد است. رهبر معظم انقلاب، وضعیت فعلی آمریکا را در عرصه سیاسی اقتصادی و فضای مجازی آرایش جنگی می‌دانند و می‌فرمایند: باید در برابر او آرایش جنگی گرفت و راه این مقابله اتحاد است. بدیهی است که رکن اساسی برخورد محکم با استکبار، پیروی از رهبر روشن‌بین انقلاب است که الان در خشت خام، چیزهایی را می‌بینند که دیگران در آیینه می‌بینند.

انتهای پیام
captcha