برای قوی‌ شدن باید به فکر افزایش جمعیت باشیم/ در اقتصاد هشتاد سال مسیر را اشتباه رفته‌ایم
کد خبر: 3873458
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
محقق‌نیا:

برای قوی‌ شدن باید به فکر افزایش جمعیت باشیم/ در اقتصاد هشتاد سال مسیر را اشتباه رفته‌ایم

گروه اقتصاد ــ رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه با بیان اینکه جمعیت کشور باید به میزان زیادی افزایش یابد، افزود: در فرمایش رهبر معظم انقلاب رگه‌هایی از روش‌‌های رسیدن به قدرت و قوی شدن در اقتصاد پیدا می‌شود. باید به فکر جمعیت بیشتر باشیم. لذا نباید رشد جمعیت را متوقف کنیم.

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۲۷ دی‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه تهران در بخشی از سخنان خود با اشاره به ضرورت قوی شدن در ابعاد مختلف به ویژه اقتصادی، تأکید کردند: این ملت عزیز و این کشور عزیز به فضل الهی قوی‌تر نیز می‌شوند، نه تنها در بعد نظامی، بلکه در ابعاد اقتصادی و جهش علمی و فناوری که پشتوانه تحقق این هدف، حضور و صبر و استقامت ملت در صحنه و تلاش و کوشش بی‌وقفه مسئولان و مردم است. به فضل الهی، این ملت و کشور در آینده‌ای نه چندان دور به نقطه‌ای می‌رسد که دشمنان حتی جرئت تهدید او را هم پیدا نکنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد محقق‌نیا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره لوازم و اهمیت قوی شدن اقتصاد کشور پرداخت و گفت: در دنیا هرکسی به فکر خودش است و هرکسی زور دارد زور می‌گوید و رحمی به بقیه ندارد و در زمینه‌های فرهنگی، اعتقادی و ارزشی حرف‌هایی برای گفتن داریم و راه ما از مسیر دنیاطلبی، که دیگران انتخاب کرده‌اند، جداست و علاوه بر دنیا، آخرت را هم می‌خواهیم. قاعدتاً فشارها و بی‌رحمی‌ها به ما زیاد خواهد شد. لذا باید به داشته‌های خودمان اتکا و کمتر به خارج تکیه کنیم.

منابع عظیمی برای ساختن اقتصاد قوی داریم

وی ادامه داد: البته همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند ارتباط با خارج را نفی نمی‌کنیم و خواهان ایزوله شدن اقتصاد و عدم ارتباط با خارج نیستیم بلکه باید ارتباط ما از موضع قدرت باشد نه اینکه از موضع ضعف و استیصال با جهان خارج ارتباط برقرار کنیم. برای اینکه به موضع قدرت برسیم لاجرم باید اقتصاد خود را تقویت کرده و به داشته‌های خودمان تکیه کنیم. واقعیت این است که اقتصاد ما دچار یک نابسامانی است و حدود هشتاد سال است که مسیر اشتباهی را می‌رود و هیچ‌کدام از دولت‌ها به هر دلیلی نتوانسته‌اند این مسیر اقتصاد را اصلاح و درست کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به منابع عظیمی که در اقتصاد ایران وجود دارد، بیان کرد: داشته‌های اقتصاد ما آنقدر زیاد است که می‌توانیم براساس آنها اقتصاد قوی درست کنیم. منابع عظیم انرژی و سرزمین بسیار گسترده‌ای داریم و ایران هم در مسیر شاهراه ارتباطی قرار دارد. واقعاً شمردن منابع و امکانات کشور بسیار سخت است. مردم بی‌نظیری داریم که سرمایه هر دولتی محسوب می‌شود؛ روحیه انقلابی در کشور مثال‌زدنی و بی‌نظیر است.

محقق‌نیا یادآور شد: روحیه انقلابی در کشور ما یک مزیت مهم است. اینکه مردم ما توانستند شرایط جنگ را با آن همه مشکلاتی که وجود داشت، اداره کنند واقعاً باید در تاریخ دنیا ثبت شود. مردم با دست خالی جلوی همه دنیا ایستادند؛ این روحیه انقلابی و ایثارگری که از ارزش‌ها، باورها و از دین مبین اسلام به مردم رسیده، در هیچ جای دنیا پیدا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه جمعیت کشور باید به میزان زیادی افزایش پیدا کند، افزود: معتقدم مجموع این عوامل را اگر به کار بگیریم خواهیم توانست یک اقتصاد قوی داشته باشیم. در فرمایش رهبر معظم انقلاب رگه‌هایی از روش‌‌های رسیدن به قدرت و قوی شدن در اقتصاد پیدا می‌شوند. باید به فکر جمعیت بیشتر باشیم و نباید رشد جمعیت را متوقف کنیم. الان در حوالی ما کشورهای بالای سیصد میلیون و در دهه‌های آینده جمعیت بیش از چهارصد میلیون نفر خواهند بود. جمعیت‌های فراوانی در کشورهای عربی وجود دارد و میزان رشد آن‌ها هم رو به افزایش است، لذا اگر رشد جمعیت را متوقف کنیم، نمی‌توانیم اقتصاد قوی داشته باشیم.

اگر روزی فرارسد که دولت‌ها برای بخش تولید فرش قرمز پهن کردن و مشکلات آنها را مشکل خودشان دانستند و آن را حل کردند آنگاه می‌توانیم امیدوار باشیم که یک اقتصاد قوی و مولد داشته باشیم

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: مسئله دیگر این است که باید از پتانسیل‌های خودمان به خوبی استفاده کنیم. بارها تأکید کرده‌ام که با سیستم بانکی بهینه و متناسب با اقتصاد خودمان که بتواند به تولید کمک کند، مکمل و همراه اقتصاد باشد و سهم بخش مولد اقتصاد از سیستم بانکی افزایش پیدا کند، خواهیم توانست اقتصاد قوی ایجاد کنیم. باید هرچه با خارج ارتباط داشته باشیم و نفت هم بتوانیم بفروشیم، اما با وضعیت کنونی نمی‌توانیم به قوی شدن اقتصاد کمک کنیم چراکه 60 درصد تسهیلات بانکی صرف دلالی، بازرگانی، بخش‌های نامولد اقتصاد و بخش سایه و غیررسمی می‌شود و اینها ما را از قدرت اقتصادی دور می‌کند.

برای تولید فرش قرمز پهن کنیم

رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت رفع مشکل تولیدکنندگان تصریح کرد: اگر همین سیستم بانکی را متناسب با وضعیت اقتصادی کشور اصلاح کنیم و آن را در خدمت اقتصاد قرار دهیم قطعاً به یک اقتصاد مولد و قوی دست پیدا خواهیم کرد. باید به تولید توجه کنیم. مشکل تولیدکنندگان باید به معنای واقعی درک شود.

وی ادامه داد: اگر روزی فرارسد که دولت‌ها برای بخش تولید فرش قرمز پهن کنند و مشکلات آن‌ها را مشکل خودشان بدانند و آنها را حل کنند، آنگاه می‌توانیم امیدوار باشیم که اقتصاد قوی و مولد داشته باشیم. اطراف ایران به شدت نیازمند تولیدات ما هستند. لذا باید به تولید و صادرات در زمینه کشاورزی و بخش ساختمان به خوبی توجه کنیم.

ظرفیت‌های اقتصادی عظیم در بخش ساختمان

محقق‌نیا درباره ظرفیت‌های عظیمی که در بخش ساختمان وجود دارد گفت: ما در حالی از بخش ساختمان غافل شده‌ایم که شاید بیش از 35 درصد از خانوارهای کشور دارای مسکن نیستند. اینها باعث ضعف در اقتصاد ما می‌شود. بخش ساختمان ما نیازی به خارج از کشور ندارد؛ در حالی‌که دویست نوع شغل به بخش ساختمان مربوط است. لذا اگر فرایند مناسبی برای تولید مسکن برای مردم تعریف کنیم و از سیستم بانکی هم کمک بگیریم، قطعاً به اشتغال وسیعی دست پیدا می‌کنیم.

این کارشناس اقتصاد اسلامی تأکید کرد: در مسکن مهر حدود سه میلیون مسکن برای اقشار ضعیف ساختیم اما بانک 40 هزار میلیارد تومان کمک کرد. سیستم بانکی مکرر و مدام از این 40 هزار میلیارد تومان‌ها در جاهای مختلف استفاده می‌کند. حتی سیستم بانکی در یک پروژه که از بردن نام آن معذورم 40 هزار میلیارد تومان هزینه می‌کند و آن هم برای کاری که هیچ فایده‌ای برای اقتصاد ما ندارد.

اصلاح سیستم بانکی؛ مقدمه قوی شدن اقتصاد/ هشتاد سال مسیر را اشتباه رفته‌ایم

چه چیزی باعث ضعف اقتصاد ما شده است؟

وی با بیان اینکه بانک‌ها با آرمان‌های انقلاب و مردم همراهی نمی‌کنند، گفت: این وضعیت بسیار نگران‌کننده است، چراکه با این مبلغ می‌توانستیم یک پالایشگاه دیگر همانند ستاره خلیج فارس ایجاد کنیم. همچنین می‌توانستیم حداقل سه میلیون خانوار را صاحب خانه کنیم. این نشان می‌دهد که سیستم بانکی با آرمان‌های کشور و انقلاب همراه نیست.

محقق‌نیا یادآور شد: امروز بخش عظیمی از نقدینگی کشور، چه در سیستم بانکی و چه در دست مردم در بازار غیررسمی همانند بازار ارز در گردش است تا سودی را برای سهامداران یا مالکان بانک‌ها ایجاد کند. اینها باعث ضعف اقتصاد ما و در نهایت سقوط اقتصاد می‌شود. لذا باید از این وضعیت جلوگیری کنیم. در واقع اولویت اول ما در زمینه قوی شدن اقتصاد اصلاح سیستم بانکی است.

صادرات محصولات کشاورزی نقطه عطفی در ایجاد اقتصاد قوی است

وی افزود: سیستم بانکی ما باید به کمک تولید بیاید تا صادرات رونق پیدا کرده و بخش مسکن و کشاورزی تقویت شود. محصولات کشاورزی ما در سراسر منطقه مشتری دارد. حال چرا نمی‌توانیم این محصولات خود را صادر کنیم؟ به این علت که صادرات نیازمند سرمایه در گردش است و فرایندهای زیادی هم دارد اما هنوز نتوانسته‌ایم این شرایط را ایجاد کنیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: از سوی دیگر بخش کشاورزی ما را هم نمی‌توانند تحریم کنند چراکه فعالیت و فروش آن عمدتاً به صورت خُرد است و اساساً قابل تحریم نیست. دشمنان ما روی فرایندهای بزرگی دست می‌گذارند که حجم زیادی از نقدینگی به صورت ارزی جابه‌جا می‌شود. لذا اگر صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی را که در کشور ما وجود دارد توسعه دهیم، اقدامی مهم در راستای قوی شدن اقتصاد انجام داده‌ایم.

تحریم‌ها می‌تواند مایه برکت باشد

رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: ما به راحتی می‌توانیم صادرات غیرنفتی را به بالای صد میلیارد دلار برسانیم؛ اگر دولت و سیستم بانکی، قدری به این موضوع توجه کرده و ساختارها و فرایندها را اصلاح کنیم. برای چنین اقداماتی هیچ نیازی هم به خارج از کشور وجود ندارد بلکه اینها مشکلاتی هستند که حدود هشتاد سال است آن‌ها را در کشور انباشت کرده‌ایم. لذا ان‌شاءالله به برکت این تحریم‌ها بتوانیم این ساختارها را اصلاح کنیم تا چرخ اقتصاد ما به خوبی بچرخد.

محقق‌نیا در پایان گفت: الان چاره‌ای غیر از این نداریم. البته فرصت خوبی هم برای اقتصاد است تا بتوانیم تهدیدی را که از ناحیه تحریم وجود دارد به فرصتی برای بازسازی ساختارهای اقتصاد ایران تبدیل کنیم و جهش اقتصادی قابل توجهی داشته باشیم که مسیر اقتصاد ما را عوض کند. لذا این روزها و سال‌ها می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ اقتصادی و سیاسی ایران باشد.

انتهای پیام
captcha