تظاهرات کفن‌پوشان عراقی‌ در مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی
کد خبر: 3873775
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰
لحظه به لحظه با تظاهرات میلیونی؛

تظاهرات کفن‌پوشان عراقی‌ در مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی

گروه بین‌الملل ـ تظاهرات گسترده و کفن‌پوشان مردم عراق در مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی در این کشور از صبح امروز، 4 بهمن‌ماه، از منطقه «الجادریه» واقع در مرکز بغداد آغاز شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «السومریه نیوز»، تظاهرات‌کنندگان عراقی در پاسخ به دعوت مقتدی صدر، رهبر جریان «صدر» این کشور و سایر گروه‌های مقاومت عراق و برخی شخصیت‌های دینی و سیاسی این کشور، در حالی که پرچم عراق را در دست دارند، کفن‌پوشان در خیابان‌های بغداد حاضر شده‌اند.

در این تظاهرات که از منطقه «الجادریه» واقع در مرکز بغداد آغاز شد، تظاهرات‌کنندگان شعارهایی در عشق به میهن و مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق سر می‌دهند.

شهر بغداد، پایتخت عراق امروز شاهد برپایی تظاهرات میلیونی مسالمت‌آمیز یکپارچه در مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی در این کشور است.
آغاز تظاهرات کفن‌پوشان عراقی‌ها در مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی
 
آغاز تظاهرات کفن‌پوشان عراقی‌ها در مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی
 
11:8 ــ هماهنگی عالی کمیته حمایت از تظاهرات‌کنندگان با نیروهای امنیتی
 
خبرگزاری رسمی عراق گزارش داد: تظاهرات به صورت روان و مسالمت‌آمیز و با حضور میلیونی شهروندان عراقی از خیابان‌های اطراف به سمت منطقه «الجادریه» بغداد در حال برگزاری است و هماهنگی عالی میان نیروهای امنیتی و کمیته هماهنگ‌کننده حمایت از تظاهرات‌کنندگان وجود دارد.
 
11:20 ــ جعفر الحسینی: حضور آمریکا در عراق غیرقانونی است

به گزارش المیادین، جعفر الحسینی، سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله عراق در حاشیه تظاهرات میلیونی مردم عراق در مخالفت با حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی در این کشور گفت: عراقی‌ها امروز یکصدا مخالفت با حضور اشغالگران آمریکایی در کشورشان را فریاد می‌زنند.

وی با اشاره به این که حضور آمریکا در عراق غیرقانونی است، گفت: وقتی که از حاکمیت و استقلال عراق سخن می‌گوییم، مشاهده می‌کنیم که همه کشور بر سر موضوع اصولی پایان اشغالگری  اتفاق نظر دارند.

جعفر الحسینی در ادامه هشدار داد که اگر نیروهای آمریکایی از عراق نروند، شیوه‌های دیگری آماده در میدان وجود دارد.
آغاز تظاهرات کفن‌پوشان عراقی‌ها در مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی
سخنگوی نظامی حزب‌الله عراق که از گروه‌های وابسته به حشدالشعبی است، در ادامه با اشاره به این که امروز برای ملت عراق روشن شده که آمریکا به دنبال مقاصد دیگری در این کشور است، گفت: گزینه‌های پاسخ به آمریکا حاضر است ما چه از لحاظ نظامی و چه دیپلماتیک آماده مقابله با حضور اشغالگران آمریکایی در عراق هستیم.
 
11:32 ــ  مهم‌ترین شعار عراقی‌ها در تظاهرات میلیونی

به گزارش پایگاه خبری «السومریه نیوز» عراق؛ تظاهرات میلیونی ضدآمریکایی مردم عراق در مخالفت با حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی در این کشور که از صبح امروز در مرکز بغداد آغاز شده با استقبال و مشارکت گسترده شهروندان عراقی مواجه شده است.

تظاهرات‌کنندگان عراقی با برافراشتن پرچم این کشور، شعارهایی با عنوان «نعم نعم سيادة»(بله بله برای حاکمیت)، «نعم نعم مقاومة»(بله بله برای مقاومت)، «كلا كلا أمريكا»(هرگز هرگز آمریکا)، «كلا كلا للمحتل»(هرگز هرگز اشغالگر)، «العراق بلد الانبياء لامكان للغرباء»(عراق سرزمین انبیاء است و جایی برای غریبه‌ها نیست) سرمی‌دهند.
 
11:47 ــ درخواست مقتدی صدر برای بستن پایگاه‌های آمریکایی 

سیدمقتدی صدر، رهبر جریان صدر در عراق امروز، 4 بهمن‌ماه، در جریان تظاهرات میلیونی مردم عراق در مخالفت با حضور نظامیان آمریکایی در خاک این کشور، بسته‌شدن پایگاه‌های نظامیان آمریکایی در عراق را خواستار شد.
آغاز تظاهرات کفن‌پوشان عراقی‌ها در مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی
وی همچنین لغو تمامی توافق‌نامه‌های امنیتی با آمریکا را خواستار شد.

رهبر جریان صدر تأکید کرد: ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا با اشغالگران وارد جنگ دیگری نشویم.
 
11:51 ــ توصیه‌های کمیته سازماندهی تظاهرات
 
کمیته سازماندهی تظاهرات میلیونی ضداشغالگری آمریکا، توصیه‌های ویژه ای را درباره تظاهرات امروز علیه نیروهای آمریکایی در مرکز بغداد صادر کرد.

براساس توصیه‌های این کمیته، بالابردن پرچم گروه‌ها، شخصیت‌ها و شهدا غیر از پرچم عراق جایز نیست و تظاهرات‌کنندگان از حمل سلاح و لباس‌های نظامی و هر لباسی که وابستگی به یک جناح را نشان دهد، خودداری کنند.
آغاز تظاهرات کفن‌پوشان عراقی‌ها در مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی
پوشیدن کفن در صورت امکان از سوی همه برادران معترض، یکی بودن شعارها با مضمون اخراج نیروهای آمریکایی و مطالبه استقلال کامل و عدم استفاده از شعارهای حزبی، عدم تعرض به اموال خصوصی و عمومی و حفظ آنها از دیگر توصیه‌های این کمیته است.

کمیته سازماندهی تظاهرات میلیونی ضد اشغالگری آمریکا تأکید کرد که تنها نیروهای امنیتی و کمیته‌های سازماندهی تظاهرات مسئولیت حفظ امنیت تظاهرات را برعهده دارند و درگیری با آنها به هیچ وجه جایز نیست و باید از هرگونه هرج و مرج و خشونت پرهیز شود.
 
12:5 ــ بیانیه سفارت آمریکا در پی تظاهرات میلیونی

در پی تظاهرات میلیونی عراقی‌ها، سفارت آمریکا در بغداد در بیانیه‌ای از شهروندان آمریکایی‌ مقیم عراق خواست که به ساختمان سفارت نزدیک نشوند.
آغاز تظاهرات کفن‌پوشان عراقی‌ها در مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی
سفارت آمریکا در این بیانیه با اشاره به این که سرکنسولی این کشور در اربیل برای صدو ویزا و سایر خدمات کنسولی به شهروندان آمریکایی باز است، اعلام کرد: مرکز بغداد امروز همچنان شاهد حضور امنیتی گسترده‌ای است و احتمال دارد مسیرها بسته شود، بنابراین اقدامات سرکنسولی در بغداد همچنان در حالت تعلیق است.

سفارت آمریکا مجددا از آمریکایی‌ها خواست تا از سفر به عراق خودداری کنند.
 
13:10 ــ متن کامل بیانیه سید مقتدی صدر
 
سیدمقتدی صدر، رهبر جریان صدر امروز(جمعه) در جریان تظاهرات میلیونی مردم عراق در مخالفت با حضور نظامیان آمریکایی در خاک این کشور، بسته شدن پایگاه‌های نظامیان آمریکایی در عراق و لغو کلیه توافقات امنیتی با آمریکایی ها را خواستار شد.

براساس گزارش شفقنا؛ صدر همچنین در این بیانیه توقف موقت مقاومت در برابر اشغالگری های آمریکا تا زمان اجرای خواسته‌های تظاهرات‌کنندگان از سوی این کشور را خواستار شد و از کشورها خواست در امور داخلی این کشور دخالت نکنند.

براساس این گزارش، در این بیانیه که در جمع تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی در بغداد خوانده شد، آمده است:

ما تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا از کشیده شدن عراق به جنگ دیگری با اشغالگری که روی عراق سایه افکنده، جلوگیری کنیم و به محض سیطره اشغالگران، نوبت به مفسدان رسید که ثروت‌های عراق را تباه کنند. عراق پر از گورهای دسته‌جمعی، بیماری و مکانی برای تروریسم و شبه نظامیان تبدیل شده و فقر و بیماری گسترش یافته و حاکمیتش از زمین و هوا نقض شده است و مرزهایش به میدانی برای درگیری‌های سیاسی و دخالت‌های خارجی و میدانی برای تسویه حساب با دشمنان تبدیل شده است.

از همین رهگذر از تمام وسایل مسالمت‌آمیز، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این راستا استفاده خواهیم کرد. تحقق خواسته‌ها و هدف اصلی ما، برنامه ریزی برای خروج واقعی نیروهای اشغالگر از خاک کشور است و این موضوع تنها از طریق راه‌های زیر محقق می شود:

اول: بستن همه پایگاه‌های نظامی آمریکایی در عراق.

دوم: بستن مقرها و دفاتر شرکت‌های امنیتی آمریکایی و پایان دادن به فعالیت‌های آنها در عراق.

سوم: بستن حریم هوایی عراق به روی هواپیماهای جنگی و اطلاعاتی اشغالگر.

چهارم: لغو همه توافقنامه های امنیتی با اشغالگر.

پنجم: ترامپ نباید در تصمیمات و سخنرانی‌هایش درباره عراق با خودبرتر بینی و قلدری رفتار کند وگرنه با او مقابله مثل خواهد شد.

ششم: هیچ یک از کشورهای همسایه نباید در تعامل ما با اشغالگر در صورت بقای آنها و مخالفت با خارج کردن نیروهایش، در امور ما دخالت کنند.

هفتم: اگر هر آنچه در بالا آمد، اجرا شود، تعامل ما با آمریکا به عنوان یک کشور غیر اشغالگر خواهد بود و در غیر این صورت دشمن عراق محسوب خواهد شد.

همزمان با این موضوع، ما به آنچه در زیر می آید: پایبند هستیم:

۱. اعلام توقف موقت مقاومت تا زمان خروج آخرین سرباز.

۲. تلاش برای مجازات کسانی که حاکمیت عراق را نقض می‌کنند.

۳. ادغام حشدالشعبی در وزارتخانه های دفاع و کشور و در غیر این صورت حشد باید به عنوان بخشی از سیستم امنیتی به همه تصمیمات صادره از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح پایبند باشد.

همه دغدغه ما در این مرحله، حاکمیت عراق و حفظ وحدت و تمامیت ارضی آن است و این حاکمیت از طریق موارد زیر محقق می شود:

اول: خروج همه نیروهای بیگانه.

دوم: عدم دخالت در امور عراق به‌ویژه امور سیاسی و اقتصادی.

سوم: دولت عراق باید با همه کشورهای همسایه توافقنامه های عدم تجاوز امضا کند که مبتنی بر احترام متقابل به حاکمیت عراق براساس منشور سازمان ملل باشد.

چهارم: منع همه جناح‌های رسمی و غیر رسمی از هرگونه تعامل با خارجی‌ها الا از طریق کانال‌های رسمی دولتی و با موافقت قبلی.

پنجم: تصویب اصل معامله به مثل با کشورهای بیگانه جهت حفظ حاکمیت عراق.

ششم: دولت عراق باید در راستای محافظت از اماکن دیپماتیک تلاش کند و از هرگونه تخلف در این زمینه جلوگیری کند.

هفتم: تقویت روابط اقتصادی متناسب با منافع ملی.

هشتم: توصیه می کنم که سازمان ملل یا سازمان همکاری اسلامی و یا اتحادیه اروپا در زمینه اجرای بندهای این توافنقنامه، میانجی‌گر باشند.

و همچنین توصیه می‌کنم که دولت عراق این نکات را برای حفظ کرامت و حاکمیت عراق و رهایی از درگیری های داخلی و خارجی اساس کار خود قرار دهد.
 
13:21 ــ واکنش شخصیت‌های عراقی به تظاهرات میلیونی
 
همچنین، تظاهرات میلیونی مردم عراق در بغداد که ساکنان برخی استان‌های جنوبی این کشور نیز در آن حضور دارند با واکنش شخصیت‌های سیاسی و نظامی عراق مواجه شده است و در همین راستا، نصر الشمری، معاون دبیرکل جنبش النجباء اعلام کرد که تظاهرات عراق سیلی دیگری بر صورت آمریکا است.

وی تأکید کرد که دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهور آمریکا باید به صدای ملت عراق گوش فرا دهد.

الشمری تأکید کرد که باید آمریکایی‌ها از عراق خارج شوند، در غیر این صورت با مقاومت عراقی‌ها مواجه خواهند شد و سرنوشت آنها مرگ خواهد بود.

جعفر البطاط، فرمانده نیروهای پلیس فدرال عراق نیز شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضداشغالگری بغداد را فراتر از یک میلیون نفر اعلام کرد.
 
علاء الربیعی، نماینده پارلمان عراق از ائتلاف سائرون در گفت‌وگو با پایگاه خبری «السومریه نیوز»، درباره تظاهرات میلیونی امروز که همه اقشار مختلف ملت عراق از همه استان‌ها در آن مشارکت دارند، گفت: این تظاهرات آشکارترین پیام این ملت به رئیس جمهور آمریکا در خصوص مخالفت با حضور نیروهای این کشور در عراق است.

وی گفت: مسئولان آمریکا می‌گویند که به دولت پیشبرد امور عراق گفته‌اند که طرح خروج نیروهای خارجی را اجرا نخواهند کرد، اما پس از مصوبه پارلمان درباره ضرورت خروج نیروهای خارجی و تظاهرات امروز ملت در مخالف با حضور اشغالگران دیگر هیچ توجیهی برای باقی ماندن این نیروها در خاک عراق باقی نماند.

این نماینده پارلمان عراق همچنین گفت که تظاهرات امروز پیامی مسالمت‌آمیز به جامعه جهانی در خصوص مخالفت با دخالت در امور عراق، مخالفت با متجاوزان به حاکمیت کشور و حضور نیروهای آمریکای در خاک این کشور و نیز پیامی به ترامپ است مبنی بر اینکه در امور داخلی ما دخالت نکن.

صفاء التمیمی، سخنگوی گردان‌های صلح وابسته به جریان صدر عراق در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای المیادین با اشاره به تظاهرات میلیونی امروز در شهرهای این کشور علیه آمریکا، گفت که جمعیت بسیار گسترده‌ای در خیابان‌ها حضور یافته و تمامی میادین مملو از جمعیت هستند.

او به شبکه المیادین گفت که این جمعیت به مثابه یک همه‌پرسی علیه حضور نظامی آمریکا در عراق است.

التمیمی در بیان نقش آمریکا در مبارزه با داعش نیز گفت که نیروی هوایی که با نام ائتلاف بین‌المللی در عراق فعالیت می‌کند، موانع بسیاری در روند آزادسازی عراق از دست داعش ایجاد کرد.

وی تأکید کرد که اگر نیروهای «اشغالگر» آمریکایی از عراق خارج نشوند، گزینه‌های دیگر مطرح خواهد شد.

التمیمی گفت که حضور گسترده مردم در تمامی استان‌ها نشان داد که فساد و اشغالگری دو روی یک سکه هستند.

محمد کریم، نماینده پارلمان عراق از ائتلاف فتح نیز درباره تظاهرات میلیونی مردم عراق گفت: برای اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی از عراق، همه گزینه ها روی میز است.
 
وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» اظهار کرد که این اشغالگران یا به روش مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک بیرون می روند یا ما به زور متوسل می شویم.
 
وی گفت: بوق های آمریکایی نمی‌توانند اراده ملت عراق را برای اخراج اشغالگران در هم بشکنند.

محمد کریم افزود: ما از خواست مردم حمایت می کنیم و وطن را همانگونه که آنها می خواهند، می خواهیم. کسی که درد وطن دارد باید اشغالگران، قاتلان و تروریست‌ها و کسانی که خون فرماندهان پیروز را ریختند، را اخراج کند.

وی اظهار کرد: همه گزینه ها برای اخراج اشغال گران آمریکایی از عراق مطرح هستند؛ آنها اگر به طور مسالمت آمیز خارج نشوند به عنوان اشغال گر با آنها برخورد می کنیم و در این صورت چاره‌ای جز راه حل نظامی باقی نمی ماند.
 
14:4 ــ قدردانی جنبش «عصائب اهل حق» عراق از مقتدی صدر

براساس گزارش دفتر اطلاع‌رسانی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق، شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل این جنبش از رهبر جریان صدر عراق برای فراخوان جهت برپایی تظاهرات میلیونی عراقی‌ها با هدف خروج نیروهای آمریکایی از عراق قدردانی کرد.
تظاهرات کفن‌پوشان عراقی‌ها در مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی
قیس الخزعلی، در پیامی به مقتدی صدر اعلام کرد: امروز تمامی عراقی‌ها، زنان و مردان، سالخوردگان و جوانان پیام واحدی به کل جهان ارسال کردند و آن پیام این است که مکانی برای حضور نیروهای خارجی در خاک عراق وجود ندارد.
 
وی در ادامه از حمایت شخصیت‌های سیاسی، عشایری، رسانه‌های، دانشگاهی و.. نیز در برپایی این تظاهرات میلیونی تشکر کرد.
 
14:11 ـــ اعدام نمادین ترامپ

تظاهرات‌کنندگان عراقی در تظاهرات میلیونی ضدآمریکایی امروز در بغداد، آدمک ترامپ در اقدامی نمادین اعدام و مخالفت خود را با حضور اشغالگران آمریکایی در این کشور اعلام کردند.
تظاهرات کفن‌پوشان عراقی‌ها در مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی
یادآوری می‌شود، صدها هزار نفر از مردم شهرهای مختلف عراق از صبح امروز برای شرکت در تظاهرات ضد اشغالگری آمریکا خود را به تقاطع دانشگاه بغداد نزدیک منطقه «الجادریه» رساندند.
 
تظاهرات‌کنندگان عراقی با در دست داشتن پلاکاردهایی با نوشته «آمریکا از عراق بیرون برو»، از گروه‌های مقاومت در این کشور حمایت کردند.
 
پارلمان عراق پس از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» نایب رئیس الحشد الشعبی و شماری از همرزمانشان، طرح اخراج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کرد و دولت عراق نیز در تماس‌های مستمر با مقامات آمریکایی، بر ضرورت اجرای این طرح تأکید کرد.
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۴ - ۲۰:۱۱
1
0
درود به ملت عراق
captcha