وحدت عملی و گفتمانی برای اخراج آمریکا از منطقه شکل گرفته است
کد خبر: 3874107
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۷
محمدحسن آصفری:

وحدت عملی و گفتمانی برای اخراج آمریکا از منطقه شکل گرفته است

گروه سیاسی ــ‌ کارشناس مسائل سیاسی، شکستن تصویر ابرقدرتی و هژمونیک آمریکا در جهان اسلام را از بزرگ‌ترین برکات و ثمرات خون پاک شهید قاسم سلیمانی و عملیات موشکی سپاه دانست و گفت: با تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی روز جمعه در عراق می‌توان گفت وحدت گفتمانی و عملی در میان ملت‌های منطقه مبنی بر اخراج امریکا، به منزله انتقام سخت اصلی، شکل گرفته است.

محمدحسن آصفری، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره نقش به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و عملیات موشکی سپاه در شکل‌گیری خواست عمومی در ملت‌های‌ منطقه مبنی بر اخراج آمریکا از منطقه به ویژه با تظاهرات ضد آمریکایی روز جمعه در عراق گفت: رهبر معظم انقلاب پس از به شهادت رسیدن سپهبد قاسم سلیمانی فرمودند که آمریکایی‌ها سیلی محکمی از این ترور خواهند خورد و انتقام از آن‌ها محدود به منطقه خاصی نخواهد بود و محور مقاومت این انتقام را خواهد گرفت.

دریافت پیام کشورهای منطقه از پاسخ قاطع سپاه

وی ادامه داد: به تبع آن حمله موشکی سپاه پایگاه عین‌الاسد به دنیا نشان داد جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با کسانی که بخواهند هرگونه تجاوزی به این کشور انجام دهند حد و مرزی قائل نیست، حتی اگر این متجاوز آمریکا باشد، لذا برخی از کشورهای منطقه که فکر می‌کنند می‌توانند با کمک تروریست‌ها تهدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران شکل دهند با این پاسخ قاطع ایران به آمریکا پیام لازم را به خوبی دریافت کردند و با توانمندی‌های واقعی ایران به خوبی آشنا شدند.

آصفری اظهار کرد: هرچند آمریکا با گذشت چند روز از عملیات موشکی سپاه حاضر به شفاف‌سازی نشده اما همین اقدام نشانه تأثیرگذاری قدرتمند این حمله بوده است. جمهوری اسلامی ایران در حالی این عملیات را انجام داد که آمریکایی‌ها در حالت آماده‌باش بودند و حتی می‌خواستند واکنش نشان دهند اما قاطع بودن این حمله و عدم پاسخ آمریکا نشان داد هم جرئت حمله نظامی را به ایران ندارند و هم اینکه نفوذپذیر و متزلزل هستند و ابهت ابرقدرتی ادعایی را ندارند و همین شکستن تصویر ابرقدرتی و هژمونیک آمریکا در جهان اسلام یکی از خدمات و برکات بزرگ خون پاک و مطهر شهید قاسم سلیمانی و عملیات موشکی سپاه است.

دومین پیامد بزرگ ترور شهید سلیمانی

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: تظاهرات روز جمعه عراق نیز دومین پیامد بزرگ شهادت سپهبد قاسم سلیمانی در همین مدت کوتاه است. در واقع این شهادت چهره منافقانه و مزورانه آمریکایی‌ها را برای مردم عراق کاملاً آشکار کرد و حضور میلیونی آن‌ها از احزاب، مذاهب و قبایل مختلف در این تظاهرات اثر وحدت‌بخش خون شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس بود و آمریکایی‌ها که به دنبال تقویت پایگاه‌های نظامی خود در منطقه و کشورهای هم‌مرز با ایران بودند، با ترور شهید سلیمانی به منزله یک اشتباه بزرگ استراتژیک، امروز مجبورند امکانات و تجهیزات خود را از عراق جمع‌آوری و از این کشور خارج کنند و اگر این اقدام را انجام ندهند عراق دیگر پایگاه امنی برای آمریکایی‌ها نخواهد بود.

آصفری ابراز کرد: در اخبارهم آمده بود هفته گذشته هفتاد کانتینر از تجهیزات نظامی آمریکا در عراق به سوریه و کشورهای دیگر در حال انتقال است اما آمریکایی‌ها باید بدانند جبهه مقاومت در سوریه هم حضور قوی دارد. لذا با وجود محروم شدن ما و جبهه مقاومت از وجود شهید قاسم سلیمانی، اما تأثیر شهادت ایشان از حیات‌شان بسیار بیشتر بوده و وحدت گفتمانی و عملی در میان ملت‌های منطقه مبنی بر اخراج امریکا از منطقه را شکل داده است.

وی در تشریح اهداف ترامپ از این اقدام خطرناک گفت: ترامپ به دنبال آن بود با این عملیات تروریستی و قدرت‌نمایی در داخل آمریکا، خود را از استیضاح کنگره برهاند و به مثابه امتیازی بزرگ برای خود در انتخابات‌ آتی استفاده کند، اما پاسخ نظامی ایران و مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج آمریکا از این کشور، ترامپ را در رسیدن به هدفش ناکام گذاشت و اصرار کنگره و سنا را بر پیگیری استیضاح ترامپ بیشتر کرد و حتی باعث شد که آنها به سمت گرفتن اختیار اقدام نظامی از ترامپ حرکت کنند. امروز اگر ترامپ به قبل از زمان ترور شهید سلیمانی برگردد قطعاً چنین اشتباه بزرگی را مرتکب نخواهد شد.

عربستان محاسبات غلط را کنار بگذارد  

آصفری درباره تأثیرات حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکا در عراق در تغییر رویه خصومت‌آمیز برخی کشورهای منطقه نسبت به ایران گفت: امنیت جمهوری اسلامی متعلق به همه کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس است و ایران هیچ‌گاه با هیچ یک از کشورهای این حوزه سر جنگ نداشته و به دنبال اشتراک گذاشتن این امنیت در قالب همکاری با کشورهای منطقه است.

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: ایران با شکستن هیبت ابرقدرتی آمریکا این پیام را به این کشورها انتقال داد که به جای خرید امنیت با فروش منابع و ثروت مردم خود به آمریکا می‌توانند با ایجاد ارتباط با همسایگانی چون ایران جلوی هرگونه ناامنی در منطقه را بگیرند. عربستان سعودی نیز اگر تا قبل از عملیات موشکی سپاه این اشتباه محاسباتی را انجام می‌داد که برای مقابله با ایران به آمریکا امید بسته بود، اما پس از این عملیات انجام این اشتباه از هیچ منطق و عقلانیتی برخوردار نیست و بهتر است با دست برداشتن از امید واهی پشتیبانی آمریکا به سمت ایران حرکت کند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha