تشییع پیکر آیت‌الله بلندنظر در الشتر + عکس
کد خبر: 3874173
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹

تشییع پیکر آیت‌الله بلندنظر در الشتر + عکس

گروه اجتماعی ــ پیکر آیت‌الله بلندنظر از علمای لرستان پس‌ از تشییع باشکوه مردم در مسجدجامع الشتر که حدود نیم قرن در آن اقامه نماز جماعت کرده بود به خاک سپرده شد.

تشییع پیکر آیت‌الله بلندنظر در الشتر + عکسبه گزارش ایکنا از لرستان، پیکر عالم وارسته و مردمی مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمدولی بلندنظر، از شاگردان آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی، آیت‌الله سیدمحمود شاهرودی، آیت‌الله سیدعبدالهادی شیرازی و آیت‌الله سیدمحسن صدر، عصر شنبه، پنجم بهمن‌ماه، علی‌رغم برودت هوا و سرمای شدید با حضور علما، مسئولان استانی، روحانیون و اقشار مختلف مردم در فضایی مالامال از غم و اندوه از مصلی شهر الشتر تا مسجد جامع تشییع شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در لرستان، سیدموسی خادمی، استاندار لرستان، حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر موسوی، سرپرست حوزه علمیه استان، برخی از مدیران کل استانی، تنی چند از ائمه جمعه شهرستان‌های استان و ... حضور داشتند.

پس‌ از مراسم تشییع، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، نماز میت را بر پیکر مرحوم آیت‌الله بلندنظر(ره) اقامه کرد. پیکر مرحوم آیت‌الله بلندنظر(ره) بنا بر وصیت خودش، در مسجدجامع الشتر که حدود نیم قرن در آن اقامه نماز جماعت کرده بود به خاک سپرده شد.

آیت‌الله بلندنظر پس‌ از عمری مجاهدت علمی و تبلیغی، روز جمعه، چهارم بهمن‌ماه، دارفانی را داع گفت و به دیار باقی شتافت. مسئولان  و چهره‌های حوزوی و استانی، در پیام‌های جداگانه‌ای، درگذشت عالم وارسته و مردمی مرحوم آیت‌الله بلندنظر(ره) را تسلیت گفتند.

آیت‌الله بلندنظر؛میراث‌دار معنوی و اخلاقی دو حوزه قم و نجف

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی، امام جمعه خرم‎آباد در این مراسم تشییع و خاکسپاری اظهارکرد: آیت‌الله بلندنظر از علمایی بودند که هم در حوزه علمیه قم و هم در حوزه علمیه نجف تحصیل کرده بودند و میراث گرانبهای علمی، معنوی و اخلاقی این دو حوزه را به همراه خود داشتند.

وی افزود: شاگردی در محضر مراجع بزرگ نجف یک افتخار است و آیت‌الله بلندنظر، این بزرگ‌مرد شاگردی چندین نفر از علمای بزرگ نجف را داشتند و میراث گرانبهایی از علم، معنویت و اخلاق داشتند ولی پس‌از کسب فیض از مراجع بزرگ نجف انجام وظیفه، تکلیف الهی و آن بصیرت و آگاهی او سبب شد تا به منطقه الشتر بیاید و در اینجا برای نسل جوان کسب فیض کند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان عنوان کرد: آیت‌الله بلندنظر در نشر معارف دینی، احکام الهی و اخلاق اسلامی نقش بزرگی را ایفا کرد و منطقه عالم پرور الشتر مدیون تلاش‌ها و مجاهدت‌های این مرد بزرگ هستند.

وی بیان کرد: کسانی‌که در جنگ تحمیلی زیر دست آیت‌الله بلندنظر تربیت شدند همه در جنگ نقش و وظیفه بزرگی انجام دادند؛ این منطقه شهدا و سرداران بزرگی در دفاع از اسلام و میهن اسلامی تقدیم کرد که به نحوی این بزرگ مرد در همه این‌ها نقش بسزایی داشت و همه از او به خوبی یاد می‌کنند.

شاهرخی با بیان این‌که کسی‌که عالم را گرامی بدارد گویا خدا و رسول خدا را گرامی داشته است، گفت: نام آیت‌الله بلندنظر در افق تاریخ باقی است و انتظار داریم جای ایشان با حضور عالمانی که اهل این منطقه و در قم هستند، حضور پیدا کنند و آن بهره علمی، اخلاقی و معنوی را اشاعه و ترویج دهد.

پیام تسلیت آیت‌الله مبلغی

همچنین در پیام تسلیت آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری به‌مناسبت ارتحال آیت‌الله بلندنظر آمده است: «خبر ارتحال عالم ربانی و زاهد متقی آیت الله بلند نظر الشتری موجب تأثر گردید. زهد و تقوا و صداقت این عالم بزرگوار همواره و از آغاز، زبانزد همه بود. از دیدگاه شرع، دو وصف تواضع و صداقت شاخص اصالت و ایمان و کمال یک انسان است و مرحوم آیت‌الله بلندنظر حقیقتاً تواضع و صدق او برجسته بود. او آن‌چنان می‌نمود که بود و پیدا بود هیچ‌گونه کبر و نخوت و منیتی در حرکات، چهره و رفتار او منعكس نیست. محضر او را که درک می‌کردی به یاد خدا می‌افتادی و این از صفات مردان الهی و عالمان ربانی است.

به حکم حدیث المومن بِشْره في وجهه این مرحوم را همواره همه با تبسم می‌دیدند. مردم‌داری و ارتباط با اقشار مختلف مردم بدون هرگونه تبعیض از ویژگی‌های این عالم ربانی بود و از این‌رو درب منزل او به روی همه باز بود.

این مصیبت را به مقام معظم رهبری و مردم شریف استان لرستان و علمای محترم این استان و مردم فهیم و شهیدپرور الشتر و خانواده داغدیده آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم».

یادآور می‌شود، آیت‌الله حاج محمد بلندنظر در سال ۱۳۰۴ ه.ش در شهرستان الشتر متولد شد. او ابتدا قرآن را در محضر پدرش که معلم قرآن بود در مکتب‌خانه یاد گرفت و در سن شش سالگی به خواندن نماز و قرآن مشغول شد و بعد از فوت پدر تحت تربیت مادری دلسوز و دائم‌الذکر قرار گرفت.

در سن ۱۶ سالگی برای فراگیری علوم دینی عازم قم شد و در مدت یک سال در قم به تحصیل مشغول شد و سپس از آن‌جا وارد حوزه  علمیه‌ کرمانشاه شد، در حالی‌که ریاست حوزه علمیه به عهده‌ مرحوم آیت‌الله کاظمی مومیوند بوده است.

بعد از مدتی به‌دلیل این‌که پرداختن به دروس حوزوی در سطح عالی در این حوزه میسر نبوده است، تصمیم می‌گیرد برای ادامه تحصیل به نجف اشرف مشرف شود. ابتدا وارد شهر کربلا می‌شود و با توجه مشکلات بسیار زیاد وارد نجف اشرف می‌شود و چون هزینه‌ سفرش تمام شده بود با راهنمایی دو نفر به محضر آیت‌الله شیخ علی‌محمد بروجردی نجفی شرفیاب شده و به دستور ایشان به مدرسه علمیه نجف اشرف معرفی و در حجره‌ای اسکان می‌یابد.

با توجه به این‌که در آن زمان شهریه‌ طلاب را آیت‌الله‌العظمی سیدابوالحسن اصفهانی پرداخت می‌کرده، او کتابی را در باب معین‌الضعفا می‌نویسد که شاید هزینه‌ چاپ آن را سیدابوالحسن اصفهانی پرداخت کند، اما متأسفانه رحلت می‌کند و کتاب همچنان چاپ نشده باقی می‌ماند.

آیت‌الله بلندنظر در محضر اساتیدی همچون آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی، آیت‌الله سیدمحمود شاهوردی، آیت‌الله سیدعبدالهادی شیرازی و آیت‌الله سیدمحسن صدر کسب فیض کرده و به مدت ۲۰ سال در حوزه‌ نجف اشرف به تحصیل و درک مفاهیم دینی اشتغال داشته است.

پس‌‌از ۲۵ سال به ایران برگشته و مدت سه سال در حوزه علمیه‌ کمالیه خرم‌آباد در محضر آیت‌الله روح‌الله کمالوند دروس فقه و اصول را پشت سر می‌گذراند و به درخواست آیت‌الله کمالوند به مدت دو سال امام جماعت مسجد صاحب‌الزمان(عج) بوده و از سال ۱۳۳۸ به بعد امام جماعت مسجد جامع شهر الشتر بوده‌ است.

وی قصد داشت به حوزه‌ علمیه قم عازم شود ولی به اصرار مردم الشتر در این شهرستان ماند و به تبلیغ احکام و اقامه‌ نماز جماعت در مسجد جامع مشغول شد.

 

انتهای پیام
captcha