جدیدترین اخبار از طرح جامع توسعه حرم مطهر حضرت زینب (س)
کد خبر: 3874235
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵

جدیدترین اخبار از طرح جامع توسعه حرم مطهر حضرت زینب (س)

گروه اجتماعی ـ در گفت‌و‌گو با معاون مهندسی عتبات عالیات سوریه به بررسی آخرین وضعیت طرح جامع توسعه حرم مطهر حضرت زینب (س) پرداختیم.

چه خبر از طرح جامع توسعه حرم مطهر حضرت زینب (س)؟

به گزارش ایکنا از قزوین، طرح توسعه حرم مطهر حضرت زینب (س) براساس طرح جامع بلندمدت حرم در حال انجام است، کلیات این طرح در سال 1394 تهیه و تحویل مقامات سوری شده و مطالعات و طرح تفضیلی آن نیز در حال تهیه است تا کلیه اقدامات اجرایی براساس اولویت نیازها به‌صورت مرحله‌بندی و با اعلام مشارکت سایر کشورهای اسلامی میسر شود.

بانیان خیر کشورهای مختلف براساس طرح جامع بلندمدت توسعه حرم مطهر حضرت زینب (س) می‌توانند اقدام کنند تا شاهد ساخت یک مجموعه منظم و یکپارچه‌ای از لحاظ کالبدی و بصری و متناسب در حرم مطهر باشیم.

خوشبختانه در ماه‌های اخیر روند توسعه حرم سرعت بیشتری به خود گرفته و به‌زودی شاهد اتمام مراحل ساخت شبستان خواهیم بود، برای اطلاع بیشتر از روند بازسازی با معاون مهندسی عتبات عالیات سوریه به گفت‌وگو نشستیم.

سید جواد هاشمی فشارکی، معاون مهندسی عتبات عالیات سوریه، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، در خصوص اقدامات انجام شده در بازسازی حرم مطهر حضرت زینب (س) اظهار کرد: پیش از انقلاب اسلامی کمک‌های مردم بر جداره‌های حرم شامل کاشی‌کاری و آیینه‌کاری در داخل بقعه و صحن حرم مطهر نقش بسته بود ولی پس از انقلاب اسلامی این کمک‌ها بسیار بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: خرید زمین مجاور حرم و وقف آن و ساخت مصلا توسط نماینده امام خمینی (ره)، کمک به ایجاد صحن جدید در شمال حرم،‌ بازسازی آسیب‌های وارده در جنگ داعش در سال‌های ۹۳ الی ۹۵ و مرمت فرسودگی درب‌ها و دیوارها، نصب تصفیه‌خانه آب و اهدای فرش و لوازم موردنیاز، ساخت مضیف در شمال حرم طی سال‌های ۹۶ الی ۹۸، ساخت سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه بانوان در مصلا و شروع به ساخت شبستان شمالی از جمله این فعالیت‌های به شمار می‌رود.

هاشمی فشارکی تصریح کرد: علیرغم افزایش زوار طی چند دهه اخیر گرچه فضاهای دیگر حرم توسعه یافت ولی فضای شبستانی آن توسعه نداشت و مکان زیارت چهار طرف ضریح پاسخگوی حجم زوار به‌خصوص در مناسبت‌های خاص نبود لذا توسعه شبستان به متراژ 1600 متر مربع در اولویت درخواست تولیت حرم قرار داشت.

وی در خصوص طرح مسقف کردن صحن حضرت زینب (س) و ویژگی‌های آن بیان کرد: نوع معماری حرم به‌صورت کوشکی است بدین معنی که بقعه مبارکه در میانه یک صحن وسیع واقع‌شده و دورتادور آن صحن وجود دارد.

معاون مهندسی عتبات عالیات سوریه بیان کرد: طرح مسقف کردن شبستان فقط در بخش شمالی صحن ایجاد شده و شبستان به وجود آمده در بخش شمالی سبب اتصال به بقعه می‌شود تا زوار به سهولت و به‌صورت پیوسته از این دو مکان بهره ببرند و تردد جهت زیارت ضریح مطهر و نشستن برای دعا و نماز زیارت نیز آسان‌تر باشد.

وی ادامه داد: طرح توسعه به‌گونه‌ای است که به دو کالبد بقعه و رواق‌های اطراف صحن نه‌تنها آسیبی وارد نمی‌شود بلکه از نظر بصری نیز کتیبه‌های پیشانی دیوارهای از داخل شبستان قابل‌رؤیت خواهد بود.

چه خبر از طرح جامع توسعه حرم مطهر حضرت زینب (س)؟

هاشمی فشارکی با تأکید بر اینکه الگوی معماری اسلامی در ابعاد مختلف طرح توسعه حرم حضرت زینب (س) پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: ستون‌ها بر روی شمع‌های ایجاد شده در دل زمین اجرا شده و سقف به‌صورت سازه فضایی فلزی پیش‌ساخته خواهد بود، پوشش سقف سبک و در زیر آن قالب‌های سقف کاذب نصب شده و بر روی آن تزیینات اجرا خواهد شد.

وی عنوان کرد: برنامه اجرایی سازه این طرح شش‌ماهه پیش‌بینی شده بود ولی بدیهی است که با توجه به مشکلات منطقه این زمان بیشتر می‌شود، همچنین کل هزینه‌های آن توسط خیرین تأمین شده است.

معاون مهندسی عتبات عالیات سوریه یادآور شد: هماهنگی‌های لازم با عوامل سوری و ایرانی صورت گرفته و ان شاء الله این اثر ماندگار به‌زودی آماده بهره داری خواهد شد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
غفاری آذر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۱۳:۳۶
0
0
احسنت
captcha