قوانین برای شركت‌‌های دانش‌بنیان حمایت‌كننده باشند نه تهدیدكننده
کد خبر: 3874948
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵

قوانین برای شركت‌‌های دانش‌بنیان حمایت‌كننده باشند نه تهدیدكننده

گروه سیاست و اقتصاد ــ رئیس كمیسیون مالیات، كار و تأمین اجتماعی اتاق بازرگانی فارس با بیان اینكه شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به بخش‌های دیگر فعالیت‌های اقتصادی شرایط ویژه‌ای دارند، گفت: قوانین در خصوص این شرکت‌ها باید جنبه حمایت‌کننده و نه تهدیدکننده باشد.

به گزارش ایكنا از فارس، نشست تخصصی مشترک کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی - کارآفرینی، کسب و کارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی فارس با موضوع «بررسی چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تأمین اجتماعی» با حضور فعالان بخش خصوصی و دولتی این بخش امروز، 8 بهمن‌ماه در اتاق بازرگانی فارس بررسی شد.
علی‌رضا قدرتی، عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق بازرگانی فارس در این نشست تخصصی مشترک گفت: موضوع تأمین اجتماعی یکی از مؤلفه‌های مهم و تأثیرگذار در حوزه کسب و کار است و هدف ما در این جلسه شناسایی، عارضه‌یابی و ارائه راهکار برای کاهش مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان استان با تأمین اجتماعی است.
وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به بخش‌های دیگر فعالیت‌های اقتصادی شرایط ویژه‌ای دارند که حمایت‌ها و تشویق‌ها و قوانین در این حوزه نیز باید متفاوت باشد و این در حالی است که قوانین در خصوص این شرکت‌ها باید جنبه حمایت‌کننده و نه تهدیدکننده باشد.
قدرتی بیان كرد: هم‌اکنون تمهیدات قانونی شامل معافیت‌ها و مشوق‌هایی از سوی تأمین اجتماعی برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که متأسفانه آگاهی جامعی از این موارد نیست و تلاش می‌کنیم فضایی فراهم شود تا به نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان استان پاسخ داده شود.
در این جلسه امید ماهرانی، عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون کارآفرینی، کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق بازرگانی فارس نیز گفت: قوانین در مباحث مختلف از جمله مالیات و تأمین اجتماعی در خصوص شرکت‌های دانش بنیان هموار و جامع نیست و ما مشکلات و معضلات این شرکت‌ها را در اتاق بازرگانی فارس و اتاق ایران به‌صورت ویژه دنبال می‌کنیم.
وی اضافه کرد: این درحالی است که دولت در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بسته حمایتی 110 آیتم را ارائه کرده است اما بخش عمده این حمایت‌ها در عمل محقق نشده است.
ماهرانی با بیان اینکه از این بسته 5 آیتم در خصوص مسائل بیمه و تأمین اجتماعی این شرکت‌هاست، ادامه داد: اگر به مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان رسیدگی و راهکارهایی برای رفع آن‌ها ارائه نشود شاهد ضرر و زیان زیادی به این شرکت‌ها و فضای اقتصاد کشور خواهیم بود.
وی با بیان برخی از مشکلات این شرکت‌ها با تامین اجتماعی گفت: تعامل سازمان تأمین اجتماعی استان فارس با فعالان اقتصادی از جمله در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان خوب است و تلاش اتاق بازرگانی و سازمان تأمین اجتماعی استان کاهش مشکلات استانی این شرکت‌هاست.
سجادی، نماینده سازمان تأمین اجتماعی استان فارس هم در این جلسه گفت: الزام وجود کارگاه، لیست بیمه، پرونده کارگاهی و انجام بازرسی جهت مشمولیت حق بیمه است و پرداخت به عنوان پایه و اساس کار سازمان تأمین اجتماعی است.
وی افزود: عمده مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان شامل عدم آشنایی مدیران، الزام و ضرورت برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت ارائه دانش و مهارت لازم به مدیران شرکت‌ها است که آشنایی با قوانین و اطلاع از حمایت‌ها و مشوق‌ها برای فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان ضروری است و می‌تواند تا حدود زیادی مشکلات آن‌ها را کاهش دهد.
سجادی اظهار کرد: ما در سازمان تأمین اجتماعی استان فارس آماده هرگونه همکاری برای آشنایی با قوانین موجود با هدف کاهش مشکلات این بخش در استان هستیم.

انتهای پیام
captcha