جای پژوهش‌های علوم اسلامی در نمایشگاه قرآن خالی است
کد خبر: 3876579
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
غلامرضا غفاری:

جای پژوهش‌های علوم اسلامی در نمایشگاه قرآن خالی است

گروه دانشگاه ــ معاون فرهنگی وزیر علوم بر لزوم بهره‌مندی از برگزیدگان قرآنی دانشگاه‌ها در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن تأکید کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های مطلوبی که در سطح دانشگاه‌ها و حوزه وجود دارد، نمایشگاه سال آینده باید با تدبیر ویژه و در مقیاس گسترده‌تر و خلاقانه‌تر نسبت به سال‌های گذشته برگزار شود.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه پیام‌نور؛ سومین جلسه هماهنگی بخش دانشگاهی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در سازمان مرکزی دانشگاه پیام‌نور و با حضور غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در این نشست با بیان اینکه پژوهش‌هایی که در حوزه علوم اسلامی در کشور وجود دارد، متوجه قرآن‌پژوهشی و عترت‌پژوهی است و این دستاورد‌ها ظرفیت بزرگی است که جای آن در نمایشگاه بین‌المللی قرآن خالی است، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های بسیار مطلوبی که در سطح دانشگاه‌ها و حوزه دارد، نمایشگاه آتی قرآن باید با تدبیر ویژه و در مقیاس گسترده‌تر و خلاقانه‌تر نسبت به سال‌های گذشته برگزار شود.

وی رونق و استمرار این فعالیت را مهم‌ترین رسالت و مأموریت بخش فرهنگی دانشگاه‌ها دانست و بیان کرد: کشور و انقلاب ما با نام اسلام مزین شده است و فرهنگ آموزه‌های دینی و ارزش‌های اسلامی باید در تبیین هویت جوانان این کشور نقش کلیدی داشته باشد.

غفاری از دانشگاهیان خواست تا پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی که به حوزه‌های قرآنی اختصاص دارد و از ظرفیت و قابلیت خوبی برخوردار هستند، به دبیرخانه بخش دانشگاهی نمایشگاه بدهند و افزود: در سال‌های گذشته فعالیت‌های نمایشگاه محدود بود، اما درصدد هستیم با گسترش فعالیت‌ها و امکان مشارکت بیشتر، امکان حضور سلایق مختلف و ایده‌های جدید را در نمایشگاه فراهم کنیم. فرهنگ قرآنی زمانی به آرمان‌ها می‌رسد که هم‌افزایی و همراهی بخش‌های مختلف دانشگاهی و حوزوی بیشتر شود و بتوانیم آنچه مورد نیاز نسل جوان امروز است، عرضه کنیم.

حمایت از بخش بازارچه کارآفرینی قرآنی
حجت‌الاسلام حسینی، قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نیز که در این جلسه حضور داشت، با بیان اینکه بخش کودک و نوجوان در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن به صورت ویژه دیده شده و در نمایشگاه امسال باید مهم‌ترین کار فرهنگی و قرآنی دانشگاه‌ها و حوزویان برای کودکان و نوجوانان باشد، گفت: با توجه به ویژگی قرآن که بستر‌های رشد و رویش ابعاد معنوی انسان را فراهم می‌کند، باید فعالان حوزه قرآنی، اساتید دانشگاه‌ها و حوزویان با مشارکت فکری و عملی در بخش کودک و نوجوان، ایده‌های نو و طرح‌های جدید را ارائه دهند.

وی افزود: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بزرگ‌ترین رویداد قرآنی است که امکان حضور تمامی برگزیدگان و قرآن پژوهان کشور را فراهم می‌کند و ما باید بتوانیم با ارائه برنامه‌های درست و جذاب، بستر‌های هم‌افزایی و هم‌اندیشی فعالان این عرصه و همچنین بهره‌مندی همگان از ظرفیت‌های قرآنی موجود را فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام حسینی همچنین از حمایت از بخش بازارچه کارآفرین و فروش محصولات قرآنی خبر داد و اظهار کرد: تلاش می‌کنیم همراه با انسجام و هماهنگی و با نظارت بخش فروش، فرصتی ایجاد کنیم تا به نحوی از اقتصاد فعالیت‌های قرآنی حمایت شود و در شرایط سخت اقتصادی، فعالان قرآنی بتوانند محصولات خود را در نمایشگاه عرضه کنند.

وی از راه‌اندازی سایت نمایشگاه بین‌المللی قرآن سال آینده نیز خبر داد و گفت: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این سایت به نشانی iqfa.ir از اهداف، برنامه‌ها و آخرین اخبار نمایشگاه مطلع شوند.

محمدرضا زمانی، رئیس دانشگاه پیام‌نور نیز در سومین جلسه هماهنگی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برپایی این نمایشگاه در ماه رمضان را منشأ خیر و برکت فراوان دانست و گفت: امسال دانشگاه پیام‌نور افتخار میزبانی بخش دانشگاهی این نمایشگاه را دارد و تلاش داریم این نمایشگاه در فضایی معنوی، پویا و خلاق به بهترین نحو ممکن برگزار شود. نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم یکی از نمایشگاه‌هایی است که علاوه بر معنویت در ماه رمضان، به برکت قرآن بسیار ویژه است. این نمایشگاه به ویژه از زمان افطار تا سحر فضایی را فراهم می‌کند تا تمامی روزه‌داران، از معنویت قرآن بهره‌مند شوند.

زمانی بیان کرد: تلاش می‌کنیم بخش دانشگاهی نمایشگاه امسال با خلاقیت بیشتر و ارائه مطالب مختلف در حوزه قرآن، انتظار مخاطبان را به شکل مطلوبی برآورده کند.

تقویت بخش هنری و بصری با حضور حداکثری دانشجویان در نمایشگاه
محمدهادی امین ناجی، معاون فرهنگی دیگر سخنران این جلسه بود، وی از رویکرد جدید بخش دانشگاهی در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم خبر داد و گفت: تقویت بخش هنری و بصری با حضور حداکثری دانشجویان، بهره‌مندی از حداکثر ظرفیت قرآنی دانشگاه‌ها در سراسر کشور، اختصاص شب‌های قرآن هر شب به یک دانشگاه و برپایی بازارچه کارآفرینی، از جمله برنامه‌های نمایشگاه خواهد بود. مجموعه برنامه‌ها و فعالیت‌های بخش دانشگاهی هدف‌گذاری شده و مراحل با هماهنگی تمامی دانشگاه‌ها پیش می‌رود. با توجه به قرابت بخش دانشگاهی و حوزوی در نمایشگاه پیش‌رو، اختصاص فضایی مناسب در پیشبرد اهداف نمایشگاه و جذب مخاطبان تأثیرگذار خواهد بود.

وی بر لزوم مأموریت‌محور شدن دانشگاه‌ها تأکید و بیان کرد: پرهیز از موازی‌کاری از جمله مواردی است که در نمایشگاه آتی مورد توجه قرار می‌گیرد و دانشگاه‌ها مانند تکه‌های پازل در کنار هم قرار گرفته و با تقسیم وظایف نقشی مؤثر در برپایی بهتر نمایشگاه خواهند داشت.

وی همچنین تقویت بخش بین‌المللی و بخش رسانه‌ای و مستندسازی نمایشگاه را از دیگر برنامه‌های مهم نمایشگاه قرآن پیش‌رو عنوان کرد.
انتهای پیام
captcha