انقلاب با کتاب و نشر آغاز شد/ هر کتابی که نوری بتابد مورد تأیید قرآن است
کد خبر: 3876900
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱
رئیس جمهور:

انقلاب با کتاب و نشر آغاز شد/ هر کتابی که نوری بتابد مورد تأیید قرآن است

گروه ادب ــ رئیس جمهور در آیین اختتامیه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هر کتابی که نوری بتابد، مورد تأیید قرآن است، اظهار کرد: انقلاب ما با کتاب و نشر آغاز شد و همه جا کتاب و نشر بود که توانست مردم را در مسیر صحیح آزادی قرار دهد. 

انقلاب با کتاب و نشر آغاز شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه سی و هفتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عصر امروز 16 بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان کشوری و سفرای کشورهای خارجی در تالار وحدت برگزار شد.

روحانی در این آیین گفت: بسیار خوشحالم که در دهه فجر در جمع نویسندگان و اهل قلم حضور دارم. تردیدی نداریم که رشد و افتخار امروز، آینده و دیروز ما، در سایه علم، دانش و اندیشه و ماندگاری آن هم در سایه کتابت و کتاب است و هدف از همه اینها آن است که مسیر را برای جامعه و انسان‌ها، روشن کنیم. این نکته مهمی است که رسالت و وظیفه ما تا کجاست و مردم ما تا چه حد اختیار و حقوق آن را دارند که مسیری را برگزینند؟ قرآن مجید به ما می‌گوید «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ»؛ ولایت خداوند برای این است که مردم را از تاریکی‌ها برهاند و نور و روشنایی را در مسیر راه مردم قرار دهد.

کتاب هدایت و انتخابگری بشر

وی افزود: انتخابگر بودن و اینکه انسان بتواند مسیری را خود برگزیند، بسیار اهمیت دارد و اتفاقاً یکی از مشکلات جامعه ما این است که بالاتر از ایجاد نور، وظیفه دیگری هم برعهده ماست. انتخاب برعهده مردم است؛ اینکه بپذیرند یا نپذیرند در اختیار مردم است، اما ما باید مسیر را روشن کنیم و نگذاریم تاریکی‌ها بماند. بالاترین کتاب ما قرآن کریم است و خداوند می‌فرماید که چرا این کتاب را نازل کردیم؛ کتاب و هدایت پیامبران و هدایت الهی برای این است که مسیر روشن شود و مردم بتوانند به سهولت انتخاب کنند.

روحانی ادامه داد: انقلاب ما که به استقبال آن روز و جشن پیروزی آن می‌رویم، برای آگاهی مردم و متأثر کتاب، کتابت و روشنگری بود و از اولین لحظه نهضت اسلامی که مربوط به سال 41 می‌شود، از اعلامیه علما و از صفحه مکتوبی که به دست عالمان بزرگ و فرهیختگان جامعه نوشته شده بود، انقلاب ما با آن آغاز شد و همه‌جا کتاب و نشر بود که توانست مردم را در یک مسیر صحیح برای آزادی قرار دهد. 

کتاب را بنویسیم و به آن ارج نهیم و کتاب را نقد کنیم. اگر ما کتابی را نقد کنیم، به معنی اهمیت آن کتاب است، نه به معنی نقص آن

وی تصریح کرد: دو نکته گفته شد. اول اینکه کتاب را بنویسیم و به آن ارج نهیم و کتاب را نقد کنیم. اگر ما کتابی را نقد کنیم، به معنی اهمیت آن کتاب است، نه به معنی نقص آن. من خیلی وقت پیش در مسجدی که امام جماعت آن عالم فرهیخته‌ای بود، منبر می‌رفتم. بعد از منبر، سخنان من را نقد می‌کرد، شب آخر می‌گفت؛ در مسجد من در طول سال خیلی‌ها منبر می‌روند و من با هیچکدام نه صحبت می‌کنم و نه نقد می‌کنم و فقط شما هستید که نقد می‌کنم. بنابراین نقد کتاب به معنای آن است که آن کتاب در خور بحث و تضارب آرا و انتقاد است و این، هم برای نویسنده و هم نقاد ارزشمند است و با این کار، مردم را به خرید و مطالعه کتاب تشویق می‌کنیم و معروفیت کتاب هم در سایه نقد است.

روحانی بیان کرد: نکته دوم که بسیار حائز اهمیت است، اینکه ما در روزهای سخت، راه را گم نکردیم، در دو سالی که تحت شدیدترین فشارها از سوی دشمنان بودیم و این فشارها برخلاف مقررات بین‌المللی و سازمان ملل متحد بود. این اولین بار است که ما رو در روی آمریکا قرار می‌گیریم و قطعنامه سازمان ملل حامی ماست و این، برخلاف قطعنامه‌ای است که آمریکا خودش رأی داده و مقابل قطعنامه قرار گرفته است. در تحریم‌ها نیز قدرت بزرگی ملت را تحریم می‌کند و این تحریم‌ها نه برای فرد و گروه خاص، بلکه 83 میلیون نفر ایرانی است؛ اینکه نمی‌گذارند قطعات مورد نیاز کارخانه را وارد کنیم، یعنی برعلیه کارگران و تولید تحریم می‌کنند.

وی در ادامه گفت: اینکه آن‌ها نمی‌گذارند نیاز‌های کشور خریداری و وارد کشور شود، به معنای آن است که برابر خواست و نیاز مردم بوده و آن‌ها را در فشار قرار می‌دهند. فکر نمی‌کنم هیچ کشوری، کشور دیگری را در دارو تحریم کرده باشد. آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند؛ وقتی مسیر بانک‌ها را علیه ایران تحریم می‌کنند و مسیر فروش صادرات ما را با مشکل روبه‌رو می‌کنند، یعنی عمل تروریستی انجام می‌دهند.

امریکا علیه فرهنگ

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه با کتاب، نشر و آگاهی دادن، باید این واقعیت را برای مردم باز کرد، افزود: آمریکا به عنوان دشمن، یک حکومت روبه‌روی ما نیست و رویارویی ما با او به عنوان تقابل با یک قدرت مطرح نیست. آمریکا امروز تروریست است و اقدام تروریستی می‌کند. آن‌ها علیه یک ملت بزرگ فرهنگ‌دوست و فرهنگ‌ساز و ملتی که بر جهانیان و علم و دانش در طول قرن‌ها و هزاره‌ها حق دارد، فشار وارد می‌کنند. اما ملت با هوش، تدبیر و صبر فراوان در طول این دو سال در برابر آن فشار‌ها ایستاده است. برخی از دوستان می‌گویند این همه فشار سیاسی و اقتصادی را فکر نمی‌کردی که نامزد شدی؟ اگر روزی می‌بینم که دوران سخت است، آن وقت به صحنه آمدن و بار مسئولیت را به دوش گرفتن، هنر است. امروز همه مردم و تولیدگران این بار را به دوش گرفته‌اند.

آمریکا امروز تروریست است و اقدام تروریستی می‌کند. آن‌ها علیه یک ملت بزرگ فرهنگ‌دوست و فرهنگ‌ساز و ملتی که بر جهانیان و علم و دانش در طول قرن‌ها و هزاره‌ها حق دارد، فشار وارد می‌کنند. اما ملت با هوش، تدبیر و صبر فراوان در طول این دو سال در برابر آن فشار‌ها ایستاده است

روحانی ادامه داد: در طول ۱۰ ماه، ۷۲ میلیارد تجارت یعنی صادرات و واردات ماست که به‌رغم فشار‌ها و تحریم‌ها صورت گرفته است. ما عقب نمانده‌ایم. اینکه در جلسه امروز، آمار نشر مطرح شد، بسیار مهم است. وقتی درباره تولید کشاورزی صحبت می‌کنیم، می‌گویند این ضرورت روزمره است، اما مگر می‌شود بدون کتاب و نشر زندگی کرد؟ این مسئله نشان می‌دهد مسیر را گم نکرده‌ایم. در تمام اضلاع هنر و فرهنگ بهتر هستیم. اینطور نیست که وضعیت سینما، شعر و نویسندگی و... بدتر باشد، بلکه ملت ما پیشتاز است.

رئیس قوه مجریه افزود: من پارسال با بهترین اقتصاددانان ایران صحبت می‌کردم. هیچ کدام پیش‌بینی وضع موجود را برای ایران نمی‌کردند که ما قادر باشیم تورم را از حدی که اول سال است، در ماه دهم کاهش دهیم. هیچ‌کدام فکر نمی‌کردند ما امسال رشد اقتصادی بدون نفت‌مان مثبت باشد. آنها به من می‌گفتند وضع سال 98 از سال 97 بدتر است، اما پیش‌بینی ما این است که رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت خواهد بود و وضع تورم ما در پایان سال بهتر از اول سال خواهد بود. امروز در دولت هم اعلام کردم که در برخی از امور، تورم تولیدگر ما که آثار آن در آینده ظاهر می‌شود، در برخی موارد منفی است. تورم تولیدگر ما در صنعت نسبت به ماه قبل منفی است و در برخی از امور 7 دهم درصد است و این به معنای آن است که ما در ماه‌های آینده شرایط بهتری را تجربه خواهیم کرد و این به معنای ایستادگی یک ملت است. آمریکا فکر می‌کرد ملت ما به زانو در می‌آید و فکر می‌کرد در سه ماهه اول تحریم‌ها ما به زانو در می‌آییم و فکر می‌کرد ما تقاضای مذاکره با آمریکا می‌کنیم؛ مذاکره به مفهومی که آنها می‌خواهند نه به مفهومی که ما می‌خواهیم.

سه محکومیت امریکا طی یک سال
روحانی تصریح کرد: ما می‌خواهیم در یک فضای آزاد، منطق ما غالب باشد که این چنین هم هست، چون حق با ما است. آن‌ها می‌خواهند در یک مذاکره ظالمانه، نابرابر و غیرعزتمندانه ما را به تسلیم بکشند. این کار برای ملت ایران امکان‌ناپذیر است. هر حکومت، حاکم و رئیس جمهور و دولتی باشد، ملت ما زیر بار تسلیم نخواهد رفت و این به معنای توانمندی این ملت است.

وی با بیان اینکه ما در همه زمینه‌ها محکم ایستادیم و مقاومت کردیم، گفت: شما در این سال‌های اخیر یادتان می‌آید که یک هواپیمای آمریکایی از سوی یک پدافند کشوری در این رابطه ساقط شده باشد؟ اما به دست شجاعان این سرزمین انجام شد. شما یادتان می‌آید در دهه‌های گذشته حتی یک پایگاه آمریکا از سوی یک کشور موشک‌باران شده باشد؟ اما از سوی شجاعان این سرزمین انجام شد. شما در تاریخ دیده بودید آمریکا علیه یک کشوری توطئه کند و همه کشور‌های جهان به استثنای ۲ الی ۳ کشور کوچک همه آمریکا را محکوم کنند؟ در مسئله تحریم و زیر پا گذاشتن تعهد هسته‌ای آمریکا و ۶ کشور دیگر، کسی در دنیا جز دو تا سه کشور نیست که آمریکا را در مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت محکوم نکند. این به معنای پیروزی ملت ما در سیاست است. ما طی سال گذشته سه بار در دادگاه بین‌المللی لاهه آمریکا را محکوم کردیم.
روحانی ادامه داد: آن دادگاه، آمریکا را ملزم کرد که حق ندارد در امور غذایی، دارویی و نیازمندی‌های ضروری مردم، تحریم را اجرایی کند. اکنون کاری که آمریکا انجام می‌دهد، هم خلاف بشریت، هم خلاف مصوبه شورای امنیت و هم خلاف مصوبه دادگاه بین‌المللی است. ما در زمینه حقوقی و سیاسی پیروز شدیم. البته در فشار هستیم؛ زیرا ما در برابر ابرقدرتی قرار داریم که به ناحق علیه ما اعمال فشار می‌کند. همین یکی، دو روز پیش با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات داشتم که اقدامات آمریکا را به صراحت غلط و غیرقانونی می‌دانند، با همین صراحت در یک مذاکره رسمی و به صراحت با زبانی که اروپا نتوانست در این تعهد به وظایف خود عمل کند، عذرخواهی کردند. کار بسیار عظیم و بزرگی است که یک قدرت بزرگی در دنیای امروز آن هم به معنای اتحادیه اروپا، این چنین حرف بزند. پس ما همه شاخص‌هایمان نشان می‌دهد که در برابر این فشار تسلیم نشدیم و تسلیم نخواهیم شد.

روزهای بلند پیش رو

وی اظهار کرد: ما روز‌های بلندی پیش‌رو داریم و در این روز‌های بلند هم باید مردم را تشویق کنیم و اگر در جایی لازم است، باید نقد کنیم. نه تنها کتاب قابل نقد است، نه تنها یک نهاد قابل نقد است و نه تنها دولت قابل نقد است، بلکه تمام نهاد‌ها قابل نقد هستند. هیچ نهاد و جمعی را که بگوییم نقد بر او جایز نباشد، نه در کشور و نه در دنیا نداریم. اگر نقد به حقی داریم، باید نقد کنیم، اما این نقد ما به آن معنا نیست که مردم ما از مسیری که باید پیش بروند و حقوقی که پیش‌روی آن‌ها است، از آن حقوق‌شان صرف نظر کنند یا خسته و دلسرد شوند، بلکه ما باید مسیرمان را ادامه دهیم و تردید نداریم در این مسیر پیروز خواهیم شد.

جنایت قرن

هر کتابی آینده و مسیر را روشن کند، ابهام و نقطه تاریکی را از بین ببرد و آینده‌ای را روشن کند و مسیر و راه را برای مردم بازتر کند، این به معنای کتابی است که قرآن، بر آن تأکید می‌کند

رئیس جمهور ادامه داد: در سال‌های اخیر ما با ۲ تا ۳ مسئله مهم که هر یک از آن‌ها به معنای جنایت آمریکا است، روبرو بودیم. تحریم ملت ایران یکی از آن جنایات بزرگ بود که از سوی آمریکا انجام می‌گرفت. ظلم به منطقه و نوعی حمایت از تروریسم، ظلم بزرگی بود که به کل منطقه روا داشته شد و شما دیدید آن کسی که در طول سال‌های گذشته با تروریسم مبارزه کرد، او به دست آمریکایی‌ها ترور شد و این به آن معنا است که آمریکا همواره در سال‌های اخیر نخواسته تروریسم در این منطقه از بین برود، بلکه به نوعی از تروریسم حمایت کرده است. تعبیر‌هایی که آمریکا درباره حامیان و کشور‌های وابسته به خودش داشت، به معنای تحقیر همه ملت‌های منطقه بود که گاو شیرده یکی از آن تعبیر‌هایی بود که نسبت به کشور‌های منطقه اظهار کرد و جنایت اخیر نسبت به ملت بزرگ فلسطین را با عنوان معامله قرن و در واقع جنایت قرن مطرح کردند.

هر کتابی که نوری بتابد مورد تأیید قرآن است

روحانی گفت: کاری که آمریکا انجام داد جز چند کشور، هیچ کس آن را نپذیرفت. این هم باز از کار‌های ناشیانه‌ای بود که در حکومت فعلی آمریکا شاهد بودیم. در برابر همه این توطئه‌ها، ملت‌های منطقه ایستادند و ما هم به حول و قوه الهی خواهیم ایستاد و من از شما فرهیختگان، صاحبنظران و اهل قلم می‌خواهم دولت و نظام و ملت خود را یاری کنید. با نوشتن بیشتر، مسیر آینده را روشن‌تر کنید و هر جمله‌ای که نوری بتابد، آن کتابی است که موردنظر قرآن است. اگر هر کتابی آینده و مسیر را روشن کند، ابهام و نقطه تاریکی را از بین ببرد و آینده‌ای را روشن کند و مسیر و راه را برای مردم بازتر کند، این به معنای کتابی است که قرآن، بر آن تأکید می‌کند.

رئیس جمهور در پایان با اشاره به اظهارات ترامپ در تهدید ۵۲ نقطه فرهنگی کشور بیان کرد: دشمنان وقتی می‌خواهند ما را تهدید کنند، می‌گویند ۵۲ نقطه تاریخی و فرهنگی شما را بمباران می‌کنیم. می‌دانند فرهنگ برای مردم چقدر عزیز است. تهدید آن‌ها علیه فرهنگ ملت بزرگ و ملتی است که در طول سالیان دراز ابن‌سیناها، خوارزمی‌ها، رازی‌ها، سعدی‌ها، حافظ‌ها و مولانا‌ها و آن همه اندیشمندان، صاحبنظران و شعرا داشته و به گردن فرهنگ جهانی حق داشته و امروز مردم ما همان مسیر و همان راه را ادامه خواهند داد.

انتهای پیام
captcha