دچار چنددستگی در مفاهیم حقیقی شده‌ایم/ به حاج قاسم جفا نکنیم
کد خبر: 3877466
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷

دچار چنددستگی در مفاهیم حقیقی شده‌ایم/ به حاج قاسم جفا نکنیم

نویسنده و کارگردان سینما و تلوزیون گفت: در مورد افرادی که در راه حسین(ع) رفتند می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد اما در مورد افرادی که زینب‌وار ماندند چگونه می‌شود کار کرد؟ اگر در مورد این موضوع صحبت نکنیم به شهیدی مثل حاج قاسم جفا کرده‌ایم.

آسیب‌ ستون پنجم فرهنگی از ستون پنجم نظامی بیشتر است

به گزارش ایکنا از قزوین، حامد عنقا، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در سلسله نشست «دفاع همچنان باقی است» با عنوان «فراسوی شهادت» که شب گذشته، ۱۹ بهمن در سالن شهیدحسن‌پور سپاه استان قزوین برگزار شد، با اشاره به شهادت سردار سلیمانی، تصریح کرد: کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که تحت تأثیر شخصیت حاج قاسم سلیمانی قرار نگرفته باشد، در این میان دشمنان و رسانه‌های خارجی به ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی پرداختند درحالیکه ما کم‌کاری کردیم و آن‌طور که باید و شاید در خصوص شخصیت و رفتار حاج قاسم صحبت نکردیم.

وی افزود: گاهی به خاطر داغ‌دار بودن صحبت‌های احساسی مطرح کردیم که همین امر باعث شد که به بخش‌های مختلف ابعاد شخصیت سردار سلیمانی به‌درستی پرداخته نشود، درحالیکه بعضی از ابعاد شخصیتی ایشان از سوی دشمنان بازگو و همین امر باعث تفکر ما در خصوص شخصیت والای سردار سلیمانی شد.

این نویسنده تأکید کرد: حاج قاسم سلیمانی در آخرین روزهای حیات ظاهری‌اش دغدغه بسیار جدی در خصوص رسانه‌ها داشت، شخصیت سردار به‌گونه‌ای بود که از سوژه شدن در رسانه‌ها خودداری و به‌ندرت با رسانه‌ای مصاحبه می‌کرد اما به نقش رسانه و تأثیرگذاری آن نگاه ویژه‌ای داشت.

وی اظهار کرد: سردار سلیمانی معتقد بود که رسانه در خصوص تاریخ دوران صدام کم‌کاری کرده است و تأکید می‌کرد فیلم و سریالی ساخته شود که به‌صورت جدی به اتفاقات دوران حکومت صدام بپردازد تا مخاطب بداند بعد از جنگ چه اتفاق‌هایی افتاد و سرنوشت صدام چه شد، نسل جوان و نوجوانان عراق که طی سالیان متمادی در محیطی سراسر جنگ زندگی می‌کردند باید در خصوص جنایت‌های صدام بدانند.

نگرانی حاج قاسم

عنقا بیان کرد: حاج قاسم نگرانی‌اش این بود که نسل جدید جنایت‌های صدام را فراموش کرده‌اند و باید در این حوزه به‌صورت جدی وارد شد. موضع حاج قاسم با موضع ما فرق می‌کند چراکه ایشان به‌عنوان فردی که در منطقه حضور داشت به‌صورت مستقیم شرایط را لمس می‌کرد و می‌دانست در منطقه چه اتفاقی می‌افتد.

وی تأکید کرد: حاج قاسم علاوه بر این‌که در جنگ سخت حضور داشت هم‌زمان به جنگ نرم نیز فکر می‌کرد و از این موضوع غافل نبود که ما دشمن خارجی را عقب می‌رانیم اما برای پشت جبهه نیز باید فکر کنیم چراکه اگر از پشت جبهه غافل شویم شاهد نفوذ و ستون پنجم خواهیم بود، در اغلب موارد ستون پنجم فرهنگی آسیب‌های بیشتری از ستون پنجم نظامی دارد که باید در خصوص آن به‌صورت جدی فکر کنیم.

این کارگردان بیان کرد: در مورد افرادی که در راه حسین(ع) رفتند می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد اما در مورد افرادی که زینب‌وار ماندند چگونه می‌شود کار کرد؟ اگر در مورد این موضوع صحبت نکنیم به شهیدی مثل حاج قاسم جفا کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: ویژگی و خاصیت کار سردار سلیمانی به شکلی بود که نباید چهره سردار سلیمانی رسانه‌ای می‌شد، اما در سال ۲۰۰۸ جهان حاج قاسم را با هدف تخریب چهره سردار سلیمانی معرفی کرد به‌طوری‌که در جلد یک مجله با تیتر «فرشته انتقام» معرفی شده بود، طی شش سال حدود چهل گزارش از حاج قاسم به صورت اختصاصی در رسانه‌های خارجی منتشر شد که این گزارش‌های جدا از گزارش‌های مرتبط به سپاه قدس بود.

عنقا تصریح کرد: هدف این بود که چهره حاج قاسم را به‌عنوان کسی که در منطقه کار نظامی و دفاعی انجام می‌دهد بسوزانند این کار را به‌صورت وسیعی انجام دادند و به دنبال ستایش سردار سلیمانی نبودند.

وی یادآور شد: آن‌ها با ما یک تفاوت دارند و دشمنشان رو به‌خوبی شناسایی می‌کنند و انتقام می‌گیرند، اما ما در شناخت دشمن دچار اختلاف‌نظر می‌شویم و بعضی‌ها معتقد هستند که همچنان نیز باید صحبت کرد، در واقع می‌توان گفت آن‌ها برابر دشمنان خود متحد هستند اما در کشور ما اتحاد این‌چنینی وجود ندارد.

این نویسنده اظهار کرد: در کشور ما پژوهشی جدی در حوزه دشمن‌شناسی صورت نگرفته است و اگر کسی بخواهد تحقیقی انجام دهد موضوع و منابعی وجود ندارد جدی‌ترین دشمن ما اسرائیل است و هنوز هم اطلاعات ما به‌ویژه افراد رسانه‌ای در خصوص جریانات داخلی رژیم صهیونیستی حداقل است آن‌ها در بیرون با ما تخاصم دارند اما درون خودشان گروه‌ها و چهره‌های مختلفی دارند که گاهی با هم اختلاف‌نظر دارند.

وی تصریح کرد: حاج قاسم سلیمانی از این تهدید به‌عنوان فرصت استفاده کرد، استراتژی رسانه‌ای حاج قاسم سلیمانی دو هدف داشت یک در خصوص داعش بود که هم‌زمان به‌صورت سخت و نرم می‌جنگید، گروه‌های رسانه‌ای داعش در دنیا بسیار متخصص و باتجربه هستند در تصاویری که از داعش می‌بینیم افرادی که جلوی دوربین هستند با افرادی که پشت دوربین قرار می‌گیرند کاملاً متفاوت هستند، تصاویر اصلی با تصاویر منتشر شده تفاوت زیادی دارد بنابراین افکت‌ها و صداهای مختلفی روی فیلم انجام شده حتی فیلم‌ها دارای اصلاح رنگ است برای این‌که خشونت و تأثیر رسانه‌ای را به مردم القا کند.

عمق استراتژیک دشمن تیتر رسانه‌هاست

عنقا بیان کرد: داعش در دوره‌ای نیز موفق شد به‌طوری‌که از آمریکا، بلژیک و فرانسه یارگیری کردند، درواقع رسانه تأثیر بسیار زیادی در جذب این افراد به گروه داعش داشت و صرفاً افراد جهت پول به این گروه نمی‌پیوستند؛ حاج قاسم نیز این سامان‌دهی را از سمت ما نیز انجام داد و از زمینه ایجاد شده به نفع مقاومت استفاده کرد به‌طوری‌که مظلومیت مقاومت در همان رسانه‌هایی که علیه مقاومت گزارش می‌زدند منتشر و به تیتر نیویورک‌تایمز تبدیل شد.

وی افزود: عمق استراتژیک دشمن تیتر رسانه‌ها از جمله نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست است، حاج قاسم از این ظرفیت استفاده کرد و می‌دانست که عمق استراتژیک مجلات هستند چراکه به‌صورت مستقیم بر روی افکار عمومی تأثیر می‌گذارند و دولت‌ها نیز افکار عمومی برایشان دارای اهمیت است.

وی در ادامه با اشاره به جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا با عنوان «خروج» یکی از شریف‌ترین فیلم‌هایی است که در چند سال اخیر با نگاه مردمی ساخته شده اما با هجمه‌های مختلفی روبرو شد، به خصوص افراد رسانه‌ای که نزدیک به نیروهای حزب‌اللهی هستند بیشترین هجمه را وارد کردند درحالی‌که فیلم مناسبی بود.

عنقا تأکید کرد: دچار چنددستگی در مفاهیم حقیقی شده‌ایم، این نیروها که ظاهراً با جریانات حزب‌اللهی نزدیک هستند در چنین مواقعی سکوت می‌کنند درحالی‌که باید حمایت کنند، یا توجه به شرایط موجود نگران هستم که مبادا در دامی بیفتیم که چندین سال است از طرف دشمن برای رسانه‌ها پهن شده است.

انتهای پیام
captcha