وحدت حوزه و دانشگاه به تمدن‌سازی منجر شود
کد خبر: 3877471
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹

وحدت حوزه و دانشگاه به تمدن‌سازی منجر شود

رئیس نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی، وحدت را به معنی تمدن‌سازی بیان کرد و گفت: وحدت حوزه و دانشگاه این نیست که دو نهاد با خوشبینی همدیگر را نگاه کنند، بلکه باید تمدن بسازند و حتی بحث وحدت سنی و شیعه هم اینگونه بوده و به تمدن‌سازی منجر شود.

وحدت حوزه و دانشگاه به تمدن‌سازی منجر شودحجت‌الاسلام علی خدیوی، رئیس نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های استان در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، گفت: اخلاق بر سه بخش «اخلاق عرفانی، فلسفی و سازمانی» تقسیم می‌شود که اخلاق عرفانی رابطه انسان با خدا، اخلاق فلسفی رابطه انسان با خود و اخلاق سازمانی رابطه انسان با سازمان را تعریف می‌کند؛ اخلاق حرفه ای نیز بخشی از اخلاق سازمانی است.

وی افزود: اگر بخواهیم در دانشگاه اسلامی از اخلاق صحبت کنیم باید هر سه «اخلاق عرفانی، فلسفی و سازمانی» را رعایت کنیم و چنانچه یک مورد را مورد غفلت قرار دهیم، نتیجه‌ای نخواهد داشت. اولین قدم در اخلاقی کردن دانشگاه این است که این سه بخش را هماهنگ کنیم و هر سه نیز ضروری است.

حجت‌الاسلام خدیوی، با بیان این‌که در نگاه سازمانی اخلاق حرفه‌ای، ارزش‌ها در درون سازمان تعریف می‌شود؛ اما در اخلاق دینی ارزش‌ها فراتر و برون از سازمان تعریف می شود، اظهار کرد: اخلاق سازمانی حرفه‌ای در این رابطه اهمیت دارد که در دانشگاه به دو قسمت اخلاق سازمانی و اخلاق دانشگاهی تقسیم می‌شود.

تضعیف ساختار علمی در دانشگاه

رئیس نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که اخلاق سازمانی همان ساختار اداری است، گفت: متاسفانه ساختار علمی ما در دانشگاه تضعیف شده است و جایگاه استاد تنزل یافته است، از این رو در توزیع بودجه نیز اول ساختار اداری و سپس ساختار علمی مورد توجه قرار می‌گیرد و علم به معنای علم، ارزش ذاتی خود را از دست می‌دهد.

وی با بیان این‌که اخلاق سازمانی همان حیطه اداری دانشگاه و اخلاق دانشگاهی هویت، ملیت، قومیت و مباحث علمی، فرهنگی و تعاملات علمی را شامل می شود، تاکید کرد: یک استاد باید تمام این موارد را رعایت کند.

این استاد حوزه و دانشگاه، با تأکید بر این‌که رابطه دانشگاه با جامعه باید در جامعه اسلامی بررسی شود، گفت: اگر دانشگاه با جامعه ارتباط نداشته و پاسخگوی جامعه نباشد، حذف شده و به حاشیه رانده می‌شود.

حجت‌الاسلام خدیوی افزود: در نظام دینی می‌گوییم که دانشگاه مستقل از جامعه و نظام نیست اما باید مستقل از دولت باشد، یعنی سیاست زده نشود؛ امروز یکی از آسیب‌ها همان سیاست زدگی دانشگاه بوده و انتخاب‌ها شایسته سالارانه نیست؛ این عدم شایسته سالاری باعث سیاست زدگی در دانشگاه می‌شود، فلذا باید توجه کرد که دانشگاه می‌خواهد خود را با چه بخشی از جامعه هماهنگ کند؟

وی با تأکید بر این‌که خودکنترلی و خودبنیاد بودن باید در این خصوص تعریف شود، افزود: پولی و اقتصادی شدن دانشگاه‌ها یکی از آسیب‌های این حوزه بوده و دانشگاه‌ خودکنترلی و خودبنیاد بودنش را از ازدست می‌دهد.

نظریه‌های اخلاق

حجت‌الاسلام خدیوی با اشاره به نظریه‌های اخلاق گفت: نظریه‌های فضیلت گرایانه، وظیفه گرایانه و عاطفه گرایانه از نطریه‌های اخلاق هستند که باید مورد توجه قرار گیرند، چراکه اخلاق در دانشگاه را می‌خواهیم، اما نمی‌دانیم باید منطبق بر کدام یک از این نظریه ها باشیم.

رئیس نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که در رویکرد عاطفه‌گرایانه نیت مهم نبوده و در رویکرد وظیفه گرایی در هر شرایطی صرف انجام وظیفه مهم است، افزود: اما در رویکرد فضیلت گرایانه، علم خود فضیلت است.

وی با تاکید بر این‌که در منابع دینی ما نیز علم همان فضیلت است، اظهار کرد: اکنون این رویکردها را از دست داده‌ایم، در حالی که دنیا نظریه‌های اخلاقی خود را تعریف کرده و در مسیر آن حرکت می‌کند.

حجت‌الاسلام خدیوی با اشاره به دیدگاه‌هایی که نسبت به دانشگاه می‌توان داشت، افزود: یکی نگاه سازمانی متبوع که می‌خواهیم آن را کنترل کنیم و دیگری سازمانی پیشرو که انتظار داریم کار کند و جانعه را کنترل کرده و جامعه‌پذیر کند. دانشگاه اسلامی و دانشگاهی که مورد مطالبه بیانیه گام انقلاب است، پیشران بوده و به عنوان زیردست دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: ظرفیت‌های بسیاری چون ظرفیت انسانی، ظرفیت منابع طبیعی ایران، ظرفیت 40 سال تجربه در نظام میدیریتی و ظرفیت افول قدرت غرب را داریم.

حجت‌الاسلام خدیوی در ادامه وحدت را به معنی تمدن‌سازی بیان کرد و افزود: وحدت حوزه و دانشگاه این نیست که دو نهاد با خوشبینی همدیگر را نگاه کنند، بلکه باید تمدن بسازند و حتی بحث وحدت سنی و شیعه هم اینگونه بوده و به تمدن‌سازی منجر شود.

انتهای پیام
captcha