دستاوردهای انقلاب اسلامی برای زنان در حوزه‌های مختلف
کد خبر: 3877653
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱

دستاوردهای انقلاب اسلامی برای زنان در حوزه‌های مختلف

سرپرست دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت لارستان به تبیین نقش بانوان در انقلاب اسلامی و همچنین دستاوردهای انقلاب برای زنان در حوزه‌های مختلف پرداخت و گفت: همان‌طور که بانوان در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی نقش پررنگی داشتند، از آن طرف هم انقلاب برای آنان دستاوردهایی را داشته است.

به گزارش ایكنا از فارس، همزمان با ایام‌الله دهه فجر، نشست «نقش بانوان در حفظ انقلاب اسلامی» امروز، 20 بهمن‌ماه در منطقه تلفیقی استان فارس در شهر گله‌دار برگزار شد.
در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین نعمتی، سرپرست دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت لارستان با اشاره به نقش بانوان در انقلاب اسلامی گفت: زنان در ابتدای انقلاب به‌صورت گروه‌های مخفی فعالیت می‌کردند، رفته رفته وارد تظاهرات شدند و زمانی که ترویج فرهنگ بی حجابی می‌شد، آنان با حجاب در جامعه ظاهر شدند و انقلاب را یاری کردند.
سرپرست دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت لارستان گفت: زمانی که انقلاب در بهمن ۵۷ پیروز شد، به ویژه در زمان جنگ تحمیلی، زنان همچون دوران صدر اسلام، در این دوره نیز به رزمندگان اسلام کمک کردند.
نعمتی اظهار کرد: همان‌طور که بانوان در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی نقش پررنگی داشتند، از آن طرف هم انقلاب برای آنان دستاوردهایی را داشته است.
وی افزود: تنها نقشی که در دوره پهلوی به زنان داده بودند، نقش برهنگی بود و به اسم آزادی آن‌ها را برهنه کرده بودند اما در هیچ‌کدام از مقاطع حساس جایگاهی نداشتند، اگر هم وجود داشت خیلی تشریفاتی بود و شامل همسران مسئولان کشوری می‌شد و سایر اقشار هیچ گونه حضوری نداشتند.
سرپرست دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت لارستان با مقایسه نقش زنان در دوران پهلوی و پس از انقلاب گفت: مدال‌های ورزشی که قبل از انقلاب در حوزه بانوان داشتیم ۵ مدال آن هم فقط در بازی‌های آسیایی بود اما پس از انقلاب ۱۶۰ مدال جهانی در حوزه ورزش بانوان داشتیم.
نعمتی افزود: تعداد ورزشکاران زن در دوره پهلوی ناچیز بود اما اكنون ۵۴۰ هزار نفر در حوزه ورزش زنان فعالیت می‌کنند و داوران ورزشی از ۷ نفر به ۱۶ هزار نفر ارتقا پیدا کرده‌اند.
وی همچنین به نقش زنان در فعالیت‌های علمی اشاره و اظهار کرد: سهم زنان نسبت به کرسی دانشگاهی در دوره پهلوی حدود ۶ درصد بوده اما اکنون ۲۰ درصد اساتید دانشگاه را بانوان تشکیل می‌دهند و تعداد فارغ‌التحصیلان زن در سال ۱۳۵۵، ۶ درصد بوده اما در سال ۱۳۹۶ این میزان به ۴۴ درصد رسیده است.
سرپرست دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت لارستان در ادامه سخنان خود گفت: بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و نقش پر اهمیتی در پیشبرد اهداف دین دارند و در برهه‌های زمانی مختلف نقش خود را ایفا کرده‌اند، هرچند در برخی از مقاطع، به خاطر سلب آزادی‌هایی که از زنان شده بود، نقش‌شان خیلی کم رنگ بوده است.

جایگاه زن در صدر اسلام

وی به جایگاه زنان در صدر اسلام اشاره كرد و افزود: جایگاه زن در زمان جاهلیت و پیش از بعثت نبی اکرم(ص) به گونه‌ای بود که دختران را زنده به گور می‌کردند و اگر خداوند فرزند دختری به کسی عنایت می‌کرد، آن شخص رویش سیاه شده و خشمگین می‌شد و غصه می‌خورد که چرا خداوند به من فرزند دختر داده است.
سرپرست دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت لارستان ضمن اشاره به در پیش‌ رو بودن میلاد حضرت فاطمه(س) و روز زن گفت: پیامبر اکرم(ص) در زمان‌ها و به شکل‌های مختلف، جایگاه حضرت فاطمه(س) را تبیین می‌كردند و به این روش جامعه را متوجه جایگاه زن می‌کردند.
نعمتی بیان كرد: حضرت محمد(ص) در جایگاه پیامبری خدا، وقتی فاطمه(س) نزد ایشان می‌آمد، بلند می‌شد، دستش را می‌گرفت، خم می‌شد و دستش را می‌بوسید و ایشان را با کمال احترام در جای خود می‌نشاند. در واقع، پیامبر به این شکل جایگاه و نقش زن را در جامعه معرفی کند.
وی اظهار کرد: اولین زنی که به پیامبر(ص) اقتدا کرد، حضرت خدیجه(س) بود و زمانی که فعالیت‌ها گسترده‌تر شد و تصمیم گرفتند که فرهنگ اسلام را انتشار دهند، در اولین گروهی که از مدینه به مکه آمدند و با پیغمبر بیعت کردند ۱۲ نفر از اهالی مدینه بودند که یک نفر از آن‌ها زن بود؛ بنابراین، زنان از همان ابتدا در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت داشتند.
سرپرست دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت لارستان یادآور شد: پس از آن که پیامبر(ص) در مدینه مستقر شدند، زنان نقش موثری به ویژه در غزوات داشتند و در کنار پیامبر و سربازان اسلام فعالیت می‌کردند و در کنار غنیمت‌های جنگی که به دست می‌آوردند حضرت رسول(ص) سهمی نیز برابر سهم مردان برای آن‌ها در نظر می‌گرفت.
نعمتی بیان کرد: بیشتر کارهایی که زنان انجام می‌دادند مداوای مجروحان، آشپزی، تهیه غذا، رساندن تیر و سلاح به خط مقدم و آب‌رسانی برای سربازان اسلام بود.
یادآور می‌شود، در پایان این مراسم از چند نفر از بانوان فرهیخته گله دار نیز با اهدای جوایزی تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha