اتفاقات قزوین از 12 تا 22 بهمن 1357
کد خبر: 3877978
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹

اتفاقات قزوین از 12 تا 22 بهمن 1357

روزهای 12 بهمن 1357 امام خمینی (ره) بعد از تبعید 15 ساله به ایران وارد شد و در نهایت در 22 بهمن ماه پهلوی سقوط کرد و انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید. در این دهه در تمام نقاط ایران اتفاقات و حوادث مختلفی روی داد.

اتفاقات قزوین از 12 تا 22 بهمن 1357

به گزارش ایکنا از قزوین، از 12 بهمن تا 22 بهمن 1357 همه استان‌های کشور آبستن حوادث مختلف بود، در این گزارش به صورت مختصر به اتفاقات این دهه در قزوین آن سال خواهیم پرداخت.

12 بهمن 1357

روز 12 بهمن امام خمینی بالاخره بعد از ۱۵ سال تبعید به ایران بازگشتند. در قزوین مردم مقابل تلویزیون که به‌طور مستقیم ورود حضرت امام خمینی را بعد از ۱۵ سال پخش می‌کرد نشسته بودند که ناگهان برق‌ها قطع شد مردم بلافاصله به خیابان‌ها ریختند و پخش نقل و شیرینی و روشن کردن چراغ ماشین‌ها به شادی پرداختند.

بنا به گزارش روزنامه کیهان مادر مرتضی و محمد حاج شفیعی‌ها از اهالی قزوین که طی سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ به‌وسیله ساواک به شهادت رسیده بودند خواستار مجازات قاتلان فرزندان خود شد و اعلام کرد کسانی که از محل دفن فرزندان وی اطلاع دارند خانواده او را در جریان بگذارند.

13 بهمن 1357

راهپیمایی وسیعی به شکرانه ورود حضرت امام در قزوین در مسیر خیابان‌های خیام و دروازه راه کوشک برگزار شد؛ در این روز هیئت علمی مجتمع آموزش عالی قزوین در جلسه‌ای نام این مجتمع را به علامه دهخدا تغییر دادند.

14 بهمن 1357

از سوی دانشجویان مجتمع عالی قزوین نمایشگاه فیلم و اسلاید انقلاب از زمان میرزاکوچک‌خان تا عصر حاضر در مدرسه عالی غزالی برپا شد و مورد استقبال قرار گرفت؛ روزنامه کیهان در این روز نوشت: محسن میرزایی که در خیابان عبید زاکانی قزوین یک ماه قبل تیر خورده بود در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت و با حضور ۵۰ هزار نفر وی را تشریح کرده و به خاک سپردند.

16 بهمن 1357

لشکر ۱۶ زرهی قزوین به سوی تهران روان شد و مردم قزوین به منظور جلوگیری از ورود واحدهای نظامی جاده تهران ـ کرج را مسدود کردند؛ در پی انتخاب مهندس بازرگان از سوی امام خمینی (ره) به عنوان نخست‌وزیر روز گذشته مردم در حمایت از حکم امام و حمایت از مهندس بازرگان راهپیمایی عظیمی به طرف خیابان خیام برگزار کردند.

17 بهمن 1357

کثرت جمعیت در مسجدالنبی بیش از روزهای گذشته بود مردم روستاهای اطراف قزوین نیز حضور گسترده‌ای داشتند.

19 بهمن 1357

خودروی وانت حامل اهالی روستای جنت آباد که برای شرکت در تظاهرات به سمت قزوین در حرکت بودند در بین راه دچار سانحه شد و چهار تن از اهالی این روستا به لقاءالله پیوسته و تعدادی نیز مجروح شدند.

20 بهمن 1357

پیکر کشته‌شدگان دیروز روستای جنت آباد با حضور گسترده علما و مردم قزوین در این روستا تشییع و به خاک سپرده شد.

21 بهمن 1357

اقشار مختلف مردم اعم از روحانیون، کارمندان، کارگران، کشاورزان، دانش‌آموزان و زنان در قزوین راهپیمایی بزرگی برپا کردند. در این روز شایع می‌شود که نیروهای مستقر در قزوین خود را برای حمله به تهران و کودتا آماده می‌کنند.

22 بهمن 1357

به دنبال سقوط نظام استبدادی ۲۵۰۰ سالهٔ پهلوی مردم قزوین به خیابان‌ها ریخته و با پخش شیرینی و گل و روشن نمودن چراغ خودروها به شادی پرداختند و مقابل مقر حکومت نظامی اجتماع کرده و نظامیان به مردم پیوستند.

در این روز کیهان گزارش داد که بنا به گزارش‌های نیروهای امنیتی تنها امید ستاد بزرگ ارتش به یک گردان از لشکر ۱۶ زرهی قزوین بود که برای حمایت از فرماندهی نظامی از قزوین به تهران حرکت کرده بود ولی خبر رسید که در ورودی شاهدشت به اتوبان مردم راه را بر آن‌ها بستند و پل پشت سر آن‌ها را تخریب کردند و در حال حاضر این گردان در محاصره مردم است.

در قزوین ده‌ها هزار نفر دست به تظاهرات زدند و پلیس و روی مردم آتش گشود و یک نفر به شهادت رسید و مردم نیز مأمور قاتل را دستگیر و به سزای عملش رساندند.

انتهای پیام
captcha